اعتراض عکاسان سینمای ایران به مدیران جشنواره‌ی فیلم فجر
انجمن عکاسان سینمای ایران در پی فراخوان بخش تبلیغات و تغیرات ایجاد شده‌ی این بخش در سی‌وسومین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم فجر و حذف سیمرغ عکس، اعتراض خود را اعلام کرد.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۳
 
اعتراض عکاسان سینمای ایران به مدیران جشنواره‌ی فیلم فجر
 
عکاسان سینمای ایران با اعتراض به حذف بخش عکس از جشنواره‌ی فیلم فجر امسال، اعلام کردند که در جشنواره‌ی امسال شرکت نمی‌کنند و عکس‌های ارسالی فیلم‌ها از طرف دفا‌تر پخش به‌هیچ‌وجه مورد تائید نیست.

تحریرنو: انجمن عکاسان سینمای ایران در پی فراخوان بخش تبلیغات و تغیرات ایجاد شده‌ی این بخش در سی‌و‌سومین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم فجر و حذف سیمرغ عکس، اعتراض خود را اعلام کرد.

متن اطلاعیه‌ی انجمن عکاسان سینمای ایران بدین شرح است:

حرفه‌ی عکاسی سینما از‌‌ همان بدو تولد جای‌گاهی خاص در هنر سینما برای خود یافت. آن‌هم با دغدغه‌ای تماما هنری و اجتماعی، نه تنها هنر به‌شمار می‌رود، بلکه می‌باید آن‌را هنری نمایشی (به منزله‌ی ابزار فعال و چالش‌گر سینمایی - اجتماعی) و برخوردار از استعدادی ذاتی در جهت پیوند با عنصری تاریخی دانست.

برای پی‌بردن به اهمیت عکس باید گفت، عکس فیلم قوی‌ترین شیوه ارتباط فیلم با مخاطبان است. عکس می‌تواند ایجاد این ارتباط را با حضور عکاسان حرفه‌ای، زمینه‌های مناسب رقابتی بخش مسابقات عکس فیلم و استفاده صحیح و منطقی از تکنولوژی پیش‌رفته با کاربردی لازم و موفقیت‌آمیز به نمایش بگذارد و نقش خود را نشان دهد.

هنگامی‌که پیش‌تولید یک پروژه‌ی حرفه‌ای سینمائی آغاز می‌شود، عکاس فیلم به‌عنوان یکی از نخستین عوامل اصلی فیلم و زود‌تر از برخی هم‌کارانش در زمان تولید حضور دارد. عکاس فیلم نه تنها در زمان فیلم‌بردای، هم نفس با تمامی عوامل پیش می‌رود، بلکه پس از تولید و تا سال‌ها به‌عنوان تنها دارنده بانک جامع و کامل آن فیلم هم‌چنان در گیر آن پروژه می‌باشد.

سینماگران بزرگی چون همایون اسعدیان، محمود کلاری، امیر نادری و... در آغاز عکاس سینما بوده‌اند و هستند عکاسانی که در سال‌های بعد از آن‌ها در زمینه‌های دیگر بیش‌تر خواهیم شنید.

عکاسی که در طول پروژه تجهیزات حرفه‌ای خود را فرسوده و فرسوده‌تر می‌کند و زمانی تمامی دست‌مزد یک فیلم صرف تعمیر تجهیزاتش می‌شود، این‌که چرا دست‌مزد‌ها این است و شرایط بدین‌گونه، این‌که چرا حتی یک نفر از فعالان عکاسی سینما در بین اعضای شورای سیاست‌گذاری بخش تبلیغاتی وجود نداشت، این‌که چرا جوایز آن با دیگر بخش‌ها برابر نیست، این‌که چرا هم‌واره برای ارتقای سطح جشنواره و سیاست کاهش اهدای سیمرغ، بخش عکس هدف قرار می‌گیرد، این‌که چرا ایجاد بخش جدید تبلیغات با عنوانی همانند با عنوان پیش‌نهادی مدیریت قبلی سازمان سینمایی، مبنی بر لزوم تشکیل صنف مواد تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی در این زمان اجرایی می‌گردد (مصاحبه‌ی آقای علیرضا سجاد‌پور در تاریخ ۹۱/۰۸/۲۴ در خصوص تشکیل صنف مواد تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی) همه‌وهمه بماند برای وقتش و اهلش.

بدین‌وسیله مصرانه خواستاریم که عکس فیلم همانند سایر رشته‌ها در‌‌ همان سال، با‌‌ همان داوران، در‌‌ همان روز و با‌‌ همان میزان جوایز مورد ارزش‌یابی و تقدیر قرار گیرد و یا این‌که بقیه‌ی رشته‌ها را همین‌گونه به بخش‌های مواد شنیداری، مواد دیداری، مواد اجرائی و در سال بعد پس از اکران و بعد از توزیع در سوپرمارکت‌ها با داوران جداگانه و با جوایز متفاوت داوری کنید.

ما اعضای انجمن عکاسان سینمای ایران تا زمان رعایت حقوق، شان و جای‌گاه عکاسی فیلم در جشنواره‌ی فیلم فجر، از شرکت در این جشنواره خودداری کرده و بدین‌وسیله اعلام می‌داریم، عکس‌های ارسالی از طرف دفا‌تر پخش (طبق فراخوان جشنواره‌ی سی‌و‌سوم) به‌هیچ‌‌وجه مورد تائید و انتخاب عکاسان سینما نبوده است.

در خاتمه امیدواریم دبیر محترم جشنواره با این موارد با درایت و دوراندیشی توجه خاص نشان دهند.
این بیانیه از سوی ۶۴ عضو انجمن عکاسان سینمای ایران امضا شده که اسامی آن‌ها به شرح زیر است:
علی نیک‌رفتار، حافظ احمدی، امیر عابدی، میترا محاسنی، بابک برزویه، محمد فوقانی، محمدمهدی دل‌خواسته، غوغا بیات، بهرنگ دزفولی‌زاده، سیامک زمردی، آرش صادقی، محمدعلی قلی‌زاده، رضا مهاجر، بهروز صادقی، احمد احمدی، حسن غفاری، مجید صباغ‌بهروز، کوروش پیرو، عبداله عبدی‌نسب، اردشیر شلیله، مجید خمسه‌نیا، اکبر اصفهانی، مهدی حیدری، حبیب مجیدی، مهرشاد کارخانی، هادی پویان، جلال حمیدی، نوید سجادی، محسن سیدی، مسعود اشتری، المیرا مقدم، مژده مرادی، حسن شجاعی، حسن ناحی، مریم تخت‌کشیان، زهرا مصفا، آرزو اتحاد، احمدرضا شجاعی، سحاب زریباف، جواد جلالی، امید صالحی، محسن می‌نایی، مژده لباسچی، سیامک قدکچیان، صبا سیاهپوش، لیلا خوشکنار، ایران انتظام، علی باقری، ساتیار امامی.
کد مطلب: 1861