مرضیه برومند از هنرمندان با سابقهی تئاتر تاکید کرد دورهها و عمرها میگذرند و ما ارزش زمان را در تئاتر نمیدانیم.
تحریرنو: استعفای حسین طاهری مدیرکل هنرهای نمایشی در آستانهی برگزاری سیوسومین جشنوارهی بینالمللی تئاتر فجر و در فصل پایانی تئاتر ایران در سال ۹۳، تئاتر رسمی کشور را وارد برههی جدیدی کرد. این مهم که ادارهکل هنرهای نمایشی از این پس باید چه روندی را پیش بگیرد و مدیری که در اتاق مدیریت تئاتر ایران مینشیند، باید چه چشمانداز و برنامههایی داشته باشد، باید مورد توجه تصمیم گیرندگان امر قرار گیرد.
در این بین هنرمندان و چهرههای با سابقه و دغدغهمند تئاتر نگاه و پیشنهادهای مختلفی دارند که تجمیع این نگاهها میتواند نقطهی مشترکی برای بهبود روند مدیریت تئاتر در ایران باشد.
مرضیه برومند که از چهرههای شناختهشدهی تئاتر ایران است و جشنوارهی بینالمللی تئاتر عروسکی تهران مبارک با حضور او بهعنوان دبیر، دورهای متفاوت را حداقل طی یکدههی گذشته تئاتر ایران تجربه کرد، دربارهی تغییر و تحولات رخ داده در ادارهکل هنرهای نمایشی گفت: من دورهای درگیر جشنوارهی تئاتر عروسکی شدم و همچنان ارتباطم را با هنرمندان تئاتر عروسکی حفظ کردهام و زیاد وارد مسائل تئاتر نمیشوم اما معتقدم که مدیرکل هنرهای نمایشی باید خیلی زودتر از اینها تغییر میکرد. همه میدانستند که باید این اتفاق زودتر رخ میداد.
وی تاکید کرد: دورهها و عمرها میگذرند و ما ارزش وقت و زمان را در تئاتر نمیدانیم. همزمان با آمادهشدن برای برگزاری جشنوارهی تئاتر فجر، تعمیرات مجموعهی تئاترشهر آغاز میشود و مدیرکل هنرهای نمایشی تغییر میکند و ادارهکل با سرپرست به فعالیت خود ادامه میدهد. باید تحول اساسی در مدیریت تئاتر رخ دهد و تئاتر باید برنامه داشته باشد. متاسفانه تئاتر برنامه ندارد و زیرساختها و منابع آن ناقص هستند و تئاتر ما بهسمت تئاتر بیچیز و کارگاهی در حرکت است.
این بازیگر و کارگردان با سابقهی سینما، تئاتر و تلویزیون با بیان اینکه نمیدانم اگر سازمان تئاتر تشکیل شود در تئاتر ثبات ایجاد میشود یا نه، اظهار کرد: سیاست در ثبات داشتن یا نداشتن تئاتر تاثیرگذار است زیرا با تغییر دولتها، مدیریتهای تئاتری نیز تغییر میکنند. برنامهریزی نیازمند زمان است و باید در درازمدت این کار انجام شود.
برومند دربارهی دیگر دلایل نبود شرایط و روند مناسب در تئاتر ایران تصریح کرد: متاسفانه بزرگان تئاتر امروز ما، دچار مشکلات و بدبینی نسبت بههم و رقابت ناسالم با یکدیگر شدهاند. خانهی تئاتر هم بهعنوان یک صنف حرکتی نمیکند، راکد و غیر پویا است و تنها هنرمندان را بیمه کرده است.
دبیر شانزدهمین جشنوارهی بینالمللی تئاتر عروسکی تهران مبارک با اشاره به اینکه در زمان دبیری جشنواره بدون هیچ ارتباطی با ادارهکل هنرهای نمایشی فعالیت میکرده، معتقد است اگر قرار بود وارد بوروکراسی اداری ادارهکل هنرهای نمایشی میشد فعالیتهایش بهنتیجهی مطلوب نمیرسید.
وی دربارهی اینکه آیا مدیرکل هنرهای نمایشی باید تئاتری باشد یا نه، یادآور شد: مدیرکل هنرهای نمایشی باید در عینحال که مدیریت میداند اهل فرهنگ باشد. اهل فرهنگ بودن الزاما به معنی تئاتری بودن مدیرکل نیست. مهم این است که مدیرکل هنرهای نمایشی اهمیت فرهنگ را بداند و تعریفی که از فرهنگ دارد با تعریف خانواده فرهنگ متناسب باشد.
برومند تاکید کرد: مدیریت فرهنگی ما ضعیف است و چند نفری که بهعنوان مدیران فرهنگی موفق رشد کردند نیز بهدلیل انگهایی که به آنها زده میشود، نمیتوانند بهراحتی فعالیت کنند. در سابقه مدیرانی چون بهروز غریبپور و حسین پاکدل مدیریت موفق فرهنگی وجود دارد و روی آنها سرمایهگذاری شده بود تا به این موفقیتها رسیدند ولی حالا به راحتی نمیتوانند فعالیت کنند.
این کارگردان تئاتر با بیان اینکه هنرمندان تئاتر نیز باید واقع بین باشند، توضیح داد: هر دولت و هر مدیر دولتی هم برای خود برنامه و نگاهی دارد و هنرمندان و مسئولان باید در خصوص این برنامهها به توافق برسند. همهچیز ما سیاسی شده است. موضوعات بسیاری هستند که ربطی به سیاست ندارند و به انسان میپردازند و ما باید دربارهی آنها حرف بزنیم و آنها را اجرا کنیم.