مدیرکل هنرهای نمایشی:
متاسفانه تئاتر ما در عرصه جهانی کم فروغ است
مدیرکل هنرهای نمایشی گفت: با وجود اینکه سینمای ایران توانسته خود را به خوبی به جهان معرفی کند، متأسفانه برای تئاتر ما چنین اتفاقی متناسب با ظرفیتی که دارد رخ نداده است.
تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۲۲
 
متاسفانه تئاتر ما در عرصه جهانی کم فروغ است
 
مدیرکل هنرهای نمایشی گفت: با وجود اینکه سینمای ایران توانسته خود را به خوبی به جهان معرفی کند، متأسفانه برای تئاتر ما چنین اتفاقی متناسب با ظرفیتی که دارد رخ نداده است.

به گزارش تحریرنو،، مهدی شفیعی ۱۱ دی‌ماه در نشست بازار بهاره تئاتر ایران که قرار است به ریاست خودش و دبیری مهرداد رایانی مخصوص از ۱۹ تا ۲۳ اردیبهشت‌ماه سال آینده در تهران برگزار شود، بیان کرد: این بازار از نخستین گام‌هایی است که برای برقرای ارتباط میان تئاتر ایران و کشورهای دیگر برپا می‌شود و این اتفاق نباید فقط از طریق سیستم مدیریت دولتی استمرار داشته باشد، بویژه آنکه در اساسنامه بسیاری از موسسات تک منظوره این حوزه، مراودات خارجی به عنوان یکی از فعالیت‌هایشان قید شده است.

او افزود: نکته مسلم درباره وضعیت امروز ما این است که ظرفیت تئاتر ما ارزشمند است اما متأسفانه آنچنان که باید در جهان شناخته نشده است. در حالی که واقعیت این است که تئاتر ایران در خاورمیانه به لحاظ تولیدات، کیفیت و جایگاه هنرمندان در آسیا کم‌نظیر و در خاورمیانه بی‌نظیر است.

وی با اشاره به اینکه ما باید در منطقه حضور پررنگی در عرصه تئاتر داشته باشیم، ادامه داد: متأسفانه تاکنون اطلاعات کمی از تئاتر ایران به بیرون مخابره شده و این اتفاق خوبی نیست و اکنون به واسطه توانمندی تئاتر کشور و گروه‌های نمایشی می‌توانیم از بازار منطقه برای تئاترمان استفاده کنیم.

شفیعی با بیان اینکه در گروه‌های نمایشی ایران قابلیت بسیار ارزشمندی وجود دارد که در شیوه‌های ارتباطی می‌توانند موثر عمل کنند، خاطر نشان کرد: نکته قابل توجه این است که بسیاری از این گروه‌ها اعتمادبه نفس لازم را ندارند و باید با فراهم شدن شرایط و ایجاد بستر این اعتماد به نفس به آن‌ها داده شود چرا که در دنیای امروز این گونه ارتباطات موثر است.

او همچنین گفت: ما باید برای این کار شبکه داخلی و مروادات گروه‌های نمایشی داخلی را هم با یکدیگر افزایش دهیم و زمانی این شبکه می‌تواند پویا و خلاق باشد که ارتباط خود را به درستی ایجاد کرده باشد تا با خارج از کشور هم بتواند ارتباط پیدا کند.

شفیعی با مقایسه وضعیت سینما و تئاتر ایران در عرصه بین‌الملل و اینکه یکی از دلایل پایین بودن وضعیت تئاتر نسبت به سینما سخت بودن پروسه تولید آن است، گفت: ایمان دارم اگر تئاتر ما اعتمادبه نفس لازم را داشته باشد، افق‌های خوبی را پیش رو خواهیم داشت و در این بین با توجه به اینکه این مطالبه از سوی غرب وجود دارد که با تئاتر این سوی دنیا آشنا شود ما می‌توانیم با برگزاری چنین بازارهایی این معرفی را انجام دهیم.

در این نشست مهرداد رایانی مخصوص دبیر نخستین بازار بهاره تئاتر ایران با اشاره به اینکه در دنیا چند شوکیس (SHOE CASE) مهم وجود دارد که برخی از آن‌ها از جمله گرجستان فقط روی تئاتر متمرکز است و کره جنوبی هم در آسیا ترکیبی از هنرهای مختلف را در خود جای می‌دهد، به تشریح جزئیات چگونگی حضور گروه‌ها و تالارهای تئاتری در این بازار بهاره پرداخت.

وی با تأکید بر اینکه یکی از اهداف برگزاری این بازار برپایی و رونق یافتن تورهای داخلی و خارجی تئاتری برای گروه‌های نمایشی ایران است، گفت: هر کدام از تئاترهایی که تمایل به شرکت در این بازار داشته باشند که تمرکز ما بیشتر بر تئاترهای خصوصی است، باید یک بسته شش تایی از آثار متنوعی را که شامل صحنه‌ای، خیابانی و عروسکی می‌تواند باشد به ما معرفی کند که از بین آن‌ها چهار اثر به هر شکلی می‌تواند پرزنت شود اما دو اثر الزاما باید ۱۵ دقیقه به صورت زنده معرفی شود.

او با بیان اینکه معرفی آثار می‌تواند به صورت تمرین، اجرا یا حتی در قالب پاورپوینت باشد، گفت: در زمان برپایی بازار مدیران و مهمانان خارجی دعوت شده به ایران به تالارهای مختلف سر می‌زنند و در واقع ما مهمان گروه‌ها خواهیم بود که در آن زمان هر کدام می‌توانند آثار خود را معرفی کنند و در نهایت ۲۵ بسته انتخاب می‌شود که حداقل ۱۲۰ اثر را دربرمی‌گیرد.

در این نشست بسیاری از مدیران و دست‌اندرکاران تماشاخانه‌های خصوصی نیز حضور داشتند که تقریبا برای اولین بار با فراخوان نخستین بازار بهاره تئاتر ایران روبرو شدند و به همین دلیل سوالاتی برایشان وجود داشت که مطرح کردند. هر چند این انتقاد هم در جلسه عنوان شد که بهتر بود زودتر از این نشست، فراخوان به نمایندگان تالارها داده می‌شد تا به طور کامل آن را مطالعه کنند و نیز هم اندیشی با آن‌ها برای رسیدن به نتیجه‌ای دقیق‌تر برگزار می‌شد.

یکی از نتایج این ابهامات تغییر زمان دریافت تقاضاها برای شرکت در بازار بود که در فراخوان، ۲۰ دی‌ماه ۹۵ اعلام شده است اما با توجه به درخواست برخی از مدیران تالارهای خصوصی و موافقت مدیرکل هنرهای نمایشی این مهلت تا آخر دی‌ماه تمدید شد به این ترتیب هر کدام از تالارها می‌توانند شش اثر از آثار اجرا شده خود یا سالن‌های دیگر را به صورت یک بسته به دبیرخانه این بازار ارائه کنند تا پس از بررسی، یکم اسفندماه نتایج آن اعلام شود.
کد مطلب: 9214