مصطفی خرقهپوش؛
تدوینگر نقش مهمی در شکلگیری ساختار مستند دارد
مصطفی خرقهپوش معتقد است که در سینمای مستند دست تدوینگر بازتر است و در واقع ساختار اصلی فیلم در تدوین شکل میگیرد.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۲۸
مصطفی خرقهپوش معتقد است که در سینمای مستند دست تدوینگر بازتر است و در واقع ساختار اصلی فیلم در تدوین شکل میگیرد.
به گزارش تحریرنو از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی این تدوینگر سینما اظهار کرد: فیلمهای مستند عموماً به دو گونه ساخته میشوند: گاهی تحقیقی صورت میگیرد و براساس این تحقیق فیلمنامهای نگاشته و راشهایی از سوژه گرفته میشود؛ گاهی هم کارگردان با برنامه و فیلمنامه مشخص سراغ موضوع نرفته و این سوژه است که مشخص میکند کارگردان چگونه به آن نزدیک شود.
وی ادامه داد: این ادعا را میتوان دربارهی سینمای داستانی هم داشت، اما به هر حال محدودیتهایی که فیلمنامه و نوع اجرا در سینمای داستانی ایجاد میکند طبعاً خیلی فضای کار را برای تدوینگر باز نمیگذارد که بتواند به هر سمتی برود.
خرقهپوش با تاکید بر نقش پُررنگ تدوین در سینمای مستند تصریح کرد: تدوینگر باید هنگام تدوین صبور بوده و ایدههای مختلفی برای امتحان راههای مختلف داشته باشد. با اولین روایت نباید راضی شد و باید زمان و انرژی صرف کرد تا نتیجه بهتری حاصل شود.
وی با بیان این که تفاوتهای تدوین در سینمای مستند با داستانی بیشتر از شباهتهای آن است، افزود: به دلیل حجم راشهایی که به دست تدوینگر میرسد و قطعی نبودن فیلمنامه، امکان ارائهی ایدههای مختلف از سوی تدوینگر وجود دارد. شما میتوانید تایم را کم یا زیاد کنید؛ داستان فرعی اضافه یا شخصیتی را کاسته یا افزایش دهید. میتوانید از نریشن و یا تصاویر آرشیوی استفاده کنید. این در سینمای داستانی به ندرت رخ میدهد. در سینمای داستانی ساختار اصلی در فیلمنامه شکل گرفته است و امکان تغییر اصلی در ساختار وجود ندارد.
گفتنی است که مصطفی خرقهپوش یکی از اساتید "درسگفتارهای تدوین در سینمای مستند" است که از هفته آینده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی آغاز بکار میکند. این مجموعه کارگاههای تخصصی به مدت ۷ هفته برگزار خواهد شد.