سعید خندق آبادی مدیرعامل موسسه هنرهای تصویری سوره بیان کرد که این موسسه بزرگترین حامی توزیع آثار دینی و انقلابی است.
به گزارش تحریرنو ؛ نشست خبری مدیرعامل موسسه هنرهای تصویری سوره با حضور سعید خندق آبادی مدیرعامل موسسه هنرهای تصویری سوره، یزدان عشیری مدیر روابط عمومی و امور محافل سازمان سینمایی حوزه هنری و سمیه دهقانی مسئول روابط عمومی موسسه هنرهای تصویری سوره و با حضور جمعی از اهالی رسانه در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.
در ابتدای این نشست یزدان عشیری ضمن محکوم کردن عمل جنایتکارانه تروریست هایی که روز گذشته برخی هموطنان اهوازی را به شهادت رساندند؛ در رابطه با برگزاری این نشست بیان کرد: سازمان سینمایی حوزه هنری تنها کمپانی سینمایی است که از مرحله اولیه تولید تا آخرین زنجیره آن یعنی عرضه و پخش خانگی محصولات سینمایی را به عهده دارد و در کنار آن به تولید فیلم های کوتاه، مستند و انیمیشن نیز می پردازد. در ادامه این فعالیت ها موسسه بهمن سبز هم یکی از پخش کننده های مهم کشور در عرصه آثار سینمایی به شمار می رود.
وی افزود: تاثیرگذاری شبکه نمایش خانگی در ارائه خدمات فرهنگی حتی از سالن های سینما بیشتر است. همانطور که در آمار مخاطبان ارائه شده پرفروش ترین فیلم ها در بهترین حالت دو میلیون مخاطب را به سالن های سینما می کشانند اما دو الی ۳ برابر این رقم مخاطبان نمایش خانگی هستند که افزایش تیراژ فیلم ها را در پی خواهند داشت. موسسه هنرهای تصویری سوره آخرین حلقه این زنجیره سینمایی است که خوشبختانه، خانواده ها به اتکای سابقه و نسبتش با حوزه هنری به این موسسه اعتماد کرده و محصولات فرهنگی خود را از این نهاد تهیه می کنند.
به گفته وی ماموریت موسسه هنرهای تصویری سوره تداوم و استمرار ماموریت و رسالتی است که سازمان سینمایی حوزه هنری در سایر اضلاع و بخش هایش پیگیری می کند و همگی با ساختاری منسجم و هدفمند در راستای اهداف کلان فرهنگی و اجتماعی حوزه هنری فعالیت می کنند.
وی گفت: اهمیت شبکه نمایش خانگی و ضرورت و لزوم همفکری با رسانه ها ما را بر آن داشت تا سلسله نشست هایی را برای گفتمان پیش بینی کنیم که امروز اولین جلسه آن با حضور اهالی رسانه برگزار شد تا با اهداف و سیاست های این موسسه در آینده بیشتر آشنا شویم.
در ادامه سعید خندق آبادی بیان کرد: هنرهای تصویری سوره اولین موسسه ویدئویی در ایران است که از سال ۸۱ فعالیت خود را آغاز کرد. از آنجا که حوزه هنری در تولید اکثر فیلم های سینمایی از بدو تاسیس خود نقش بسزایی داشته و در اکران و سالن سازی نیست خدمات شایانی انجام داده است؛ فضایی ایجاد کرد که از فیلم های سینمایی بعد از اکران نیز حمایت شود و آثار در چرخه توزیع و انتشار قرار بگیرند.
وی ادامه داد: اولین محصولات به صورت VHS تا امروز که با بهترین کیفیت ها آثار سینمایی توزیع می شود فراز و نشیب های بسیاری طی شده است و از زمانی که من عهده دار این مسئولیت شدم تلاش کردم شبکه نمایش خانگی به روزتر شود. با توجه به سیاست های حوزه هنری و معیارهای این سازمان بنا داشتیم تا آثار سینمایی در عرصه های دینی، انقلابی و دفاع مقدسی در اولویت قرار بگیرد و برای آنکه سبد ما از تنوع بیشتری برخوردار شود فیلم های پرفروش زمان اکران را نیز خریداری کنیم. بنابراین می توان گفت که ما بزرگترین حامی توزیع آثار دینی و انقلابی هستیم. از مجموع ۱۲۰ فیلم عرضه شده توسط این موسسه از سال ۹۰ تاکنون بیش از ۷۰ درصد این فیلم ها با موضوعات انقلابی و دفاع مقدس بوده است.
مدیرعامل موسسه هنرهای تصویری سوره با اشاره به اینکه ما در امور مالی مستقل و خودکفا عمل می کنیم؛ افزود: اینکه در برخی رسانه ها درج شده که ما بودجه دولتی دریافت می کنیم کذب محض است چون بدون هیچ حمایتی به حیات خود ادامه می دهیم و با درآمدی که از فروش فیلم ها حاصل می شود روی آثار بعدی سرمایه گذاری می کنیم. تمام تلاش مان این است فیلم های بخریم که سودآور باشد و بتوانیم با کسب درآمد و سود هر ساله از فعالیت های مالی خودمان در مجمع سالانه مان دفاع کنیم.
وی عنوان کرد: سال گذشته اگرچه شرایط مالی و اقتصادی به سامان نبود و همکاران ما در شرکت های مختلف متحمل زیان اقتصادی شدند ما توانستیم به سود ۴۰۰میلیون تومان دست پیدا کنیم که اگرچه ناچیز است اما در شرایط نامساعدی که از سرگذراندیم و هر روز بدتر می شود رضایتبخش است. ضمن اینکه تمام تلاش ما بر ثابت نگه داشتن قیمت DVD است. ابتدای سال ما هر محصول را با قیمت ۶ هزار تومان عرضه می کردیم اما به دلیل بالا رفتن قیمت متریال های تولید DVD متاسفانه مجبور شدیم فیلم ها را در تهران با قیمت ۱۰هزار تومان و در شهرستان با نرخ ۸ هزار تومان به فروش برسانیم.
خندق آبادی گفت: اگرچه افزایش قیمت ها کاهش تیراژ را سبب می شود اما علی رغم تلاش های مان جهت ثابت نگه داشتن قیمت، این بها دیگر مقرون به صرفه نبود. متاسفانه نه تنها در این زمینه دشواری های اقتصادی ما بیشتر شد بلکه با حضور VOD و عدم افزایش قیمت آنها کار ما روز به روز سخت تر می شود اما در پی راه هایی هستیم که نگذاریم DVD منسوخ شود. یکی از راهکارهای ما بستر فروش فیزیکی است که روی آن تمرکز خواهیم کرد به این صورت که آثار را بی واسطه به درب منازل برسانیم اما این هم شامل سازوکارهایی است که بتوان از این راه به سود رسید.
وی ادامه داد: از طرف دیگر متاسفانه ارشاد نیز حمایتی از ما نمی کند. تا چند سال گذشته منوال به این صورت بود که به ازای خرید هر ۳ فیلم ایرانی پروانه توزیع یک اثر خارجی را در اختیار می گرفتیم و می توانستیم فیلم های خارجی را با کیفیت دوبله بسیار خوب به دست متقاضی برسانیم اما ۵ سال است که به دلیل تبادلات بین المللی و مسایل برجام این حق سلب شده است. در حالیکه فیلم ها به صورت غیرقانونی با بدترین کیفیت دوبله توزیع می شود و در اختیار مردم قرار می گیرند. این مهم نه تنها به شبکه نمایش خانگی بلکه به جامعه دوبلورها نیز آسیب جدی وارد کرده است و بسیاری از هنرمندان ما به موسسات زیر زمینی روی آورده اند.
این مدیر فرهنگی بیان کرد: اگر رایت فیلم های خارجی ممنوع است باید برای همه نهادها باشد اما شرکت های VOD بدون هیچ اشکالی انها را تهیه کرده و در معرض نمایش قرار می دهند و این ضرر و زیان های ما را چند برابر می کند. در حالی که ما به عنوان مثال سال گذشته ۱۵ میلیارد تومان فقط بابت رایت فیلم ها هزینه کرده ایم توقع داریم ارشاد در این وضعیت حمایت دلسوزانه تری از ما داشته باشد. چرا که نه فقط در این موضوع بلکه ما بالافاصله بعد از توزیع فیلم نیز دچار ضرر اقتصادی می شویم. به محض اینکه یک اثر روانه بازار می شود شبکه های ماهواره ای چندین و چندبار اقدام به پخش آن اثر کرده و همین مشتریان رسانه خانگی را کمتر می کند.
وی همچنین اشاره کرد: در برنامه آینده این موسسه قرار است آثاری چون «خجالت نکش»، «دارکوب»، «در وجه حامل»، «به وقت خماری»، «خاله قورباغه»، «تنگه ابوقریب» و «فیلشاه» را در شبکه نمایش خانگی توزیع کند. با توجه به اینکه آثار پرفروشی در اکران را به اختیار گرفته ایم پیش بینی می شود نسبت به سال گذشته درآمد بهتری کسب کنیم. چرا که از ۱۰ اثر اکران شده در سال ۹۷ ۷۰ درصد محصولات توسط موسسه هنرهای تصویری خریداری شده و به زودی توزیع خواهند شد.
سعید خندق آبادی گفت: متاسفانه شرایط فعالیت هر روز سخت می شود. ما تا چند سال پیش ۲۸ شرکت فعال داشتیم که در حال حاضر تعدادشان به عدد ۶ رسیده است. مهمترین سرمایه ما اعتمادی است که خانواده ها با موسسه دارند و این اعتماد هم به واسطه فعالیت ما در حوزه هنری به دست آمده است.