اجرای نمایش "فراموشی" بدون بالانویس
نمایش "فراموشی" به کارگردانی اسکندر اسکایف، کاری از کشور روسیه است که با متن نویسنده‌ای ایرانی در بخش بین‌الملل سی‌و‌سومین جشنواره تئاتر فجر شرکت کرده است.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۶
 
اجرای نمایش "فراموشی" بدون بالانویس
 
تحریرنو: نمایش "فراموشی" به نویسندگی داریوش ربیعی و کارگردانی اسکندر اسکایف، با بازیگرانی روسی در ششمین روز جشنواره‌ی در تئاتر باران به صحنه رفت.

این نمایش را داریوش ربیعی به فارسی نوشته و متن ترجمه‌شده‌ی آن به روسی را اسکندر اسکایف کارگردانی کرده است. نمایش درباره‌ی زوجی است که دچار فراموشی می‌شوند و خوانندگی و نویسندگی را که شغل اصلی‌شان است، از یاد می‌برند.

نور شرق که ترجمه‌ی این نمایش‌نامه را از فارسی به روسی بر‌عهده داشته است، درباره‌ی این ارتباط فرهنگی گفت: این نمایش، محصول پروژه‌ای سه‌ساله است که توسط مرکز فرهنگ موسیقایی ملل کنسرواتوار مسکو و مرکز تئاتر مایر هولد در همین شهر صورت می‌گیرد. این پروژه، نمایش‌نامه‌ی ایرانی نام دارد که در شش گام اجرا می‌شود. گام نخست آن، اجرای این اثر طی هفته گذشته به دو زبان ایرانی و روسی در مسکو بود. در گام بعدی این پروژه، قرار است نمایش‌نامه‌ای با حضور دو نمایش‌نامه‌نویس ایرانی و دو نمایش‌نامه‌نویس روسی نوشته شود و با حضور چند بازیگر ایرانی و چند بازیگر روسی به دو زبان فارسی و روسی در مسکو به صحنه برود.

این نمایش که ساعت ۱۷ دوشنبه ششم بهمن در تماشاخانه‌ی باران به صحنه رفت، به زبان روسی اجرا شد و نبود هیچ‌گونه بالانویسی، ارتباط را برای تماشاگران سخت می‌کرد. کارگردان روسی نمایش دراین‌باره گفت: من از بالانویس استفاده نکردم چرا که معتقدم فضای نمایش را به‌هم می‌زند. به‌دلیل تغییرات متن و حذف و اضافه‌هایی که اتفاق افتاده بود، بهترین راه‌حل برای ارتباط بهتر با مخاطبان، استفاده از گوشی‌هایی بود که متن ترجمه‌شده در آن برای تماشاگران پخش شود. اما متاسفانه این امکان از لحاظ فنی امکان نداشت.

این نمایش مبتنی بر عناصر بیومکانیک میر هولد به صحنه رفت، مبحثی که اسکندر اسکایف تسلط زیادی به آن دارد و در کارگاهی هم‌راه با هم‌کار روسی‌اش زیر‌و‌بم آن‌را به علاقه‌مندان ایرانی یاد خواهد داد. او دراین‌باره این گفت: تکنیک میر‌هولد، شیوه‌ی خاصی برای کار کردن در تئاتر و بیان احساسات است. در این شیوه، برخورد باهر اثری مقطعی است و باهر کار، یک روش برخورد مشخص صورت می‌گیرد.

اسکندر اسکایف با اشاره به این‌که اطلاعات زیادی درباره‌ی هنر معاصر ایران ندارد، اضافه کرد، دانسته‌هایش در این عرصه به مینیاتور و معماری قدیمی ایرانی محدود می‌شود و امیدوار است طی این سفر، آشنایی بیش‌تری با نمایش معاصر ایران پیدا کند.

نمایش "فراموشی" در دومین و آخرین اجرای خود، سه‌شنبه هفتم بهمن‌ماه، در ساعت ۱۶ در تماشاخانه‌ی باران به صحنه خواهد رفت.
کد مطلب: 2358