نشست خبری نمایش "رد پای صورتی" در خانه هنرمندان ایران برگزار شد که کارگردان و بازیگران این اثر نمایشی دربارهی اجرای این نمایش فانتزی و زندهکردن کارتونی نوستالوژیک روی صحنه تئاتر صحبت کردند.
تحریرنو: نشست خبری نمایش "ردپای صورتی" یکشنبه ۲۸ اردیبهشتماه با حضور آروند دشتآرای، احسان گودرزی نویسنده، مارین میلر، ستاره پسیانی، داریوش موفق و سایر بازیگران این اثر نمایشی در سالن استاد امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
دشتآرای در ابتدای این نشست رسانهای گفت: بعد از تجربه اجرای نمایش "تنتن و راز قصر مونداس" احساس کردم که این جریان باید ادامه پیدا کند، بنابراین تصمیم گرفتم یک تریلوژی شامل "تنتن"، "ردپای پلنگ صورتی" و "بارباپا عوض میشه" را اجرا کنم. "رد پای صورتی" با وجود تمام سختیهایی که دارد یک نوع فانتزی است که سعی میشود با کیفیت و ساختار خوبی به اجرا درآید.
احسان گودرزی نویسندهی این نمایش نیز در ادامه بیان کرد: تولید "رد پای صورتی" پروسهی بسیار سخت و دلنشینی بود چراکه در آن دربارهی کاراکترهایی صحبت میشود که جزو نوستالژی نسل ما است. ما در پروسهی کار از هر سمت وارد شدیم کاراکتر پلنگ صورتی خود را به ما تحمیل میکرد که باید به آن وفادار میماندیم ما نیز تمام ایده ها را به سمت وفادار ماندن به پلنگ صورتی هدایت خواهیم کرد. ما در خیلی چیزها دخل و تصرف نداشتیم، اما سعی کرده ایم تا ویژگی های پلنگ صورتی را حفظ کنیم.
فرزین محدث نیز بیان کرد: فکر میکنم نمایش اساسا تجربهای است که روی دوش همهی بازیگران قرار دارد و هیچکس جز اجراکننده اثر در مواجهه با تماشاگر فشار را تحمل نمیکند.
داریوش موفق دیگر بازیگر این نمایش نیز تصریح کرد: از آنجا که کار قبلی دشتآرای را دیده بودم و میدانستم که تاکید زیادی روی جنبههای اجرایی کار دارد، علاقهمند بودم تا با وی همکاری داشته باشم. من میدانستم که چهطور قرار است این اتفاق بیفتد بنابراین وقتی متن تکمیل شد، راهی پیدا کردیم تا جریانهای پلنگ صورتی را بازسازی کنیم.
رامین سیاردشتی نیز گفت: من متن را ندیده بودم ولی از تصاویر کار، علاقهی آروند دشتآرای را به اجرایی و صحنهای کردن انیمیشن و کمیکاستریپ دوست داشتم. در این نمایش هم شیرینی و تلخی وجود دارد که شیرینیاش این است که یکی از مشهورترین و نوستالژیکترین کارتونهای کودکی را به تصویر بکشیم و بزرگترین چالش آن نیز این است که در میان یک اجرای موفق و معمولی از جنبههای آرتیستیک فاصله بگیریم.
وی ادامه داد: این اثر نمایشی به شدت فانتزی است و کارکردن این اثر مثل راه رفتن روی لبهی پرتگاه است زیرا گذار از انیمیشن به صحنه باید بهشکل درستی انجام شود.
ستاره پسیانی نیز که پیش از این نیز تجربه همکاری با آروند دشتآرای را داشته است، گفت: اینکه کاری را با خلاقیت، حفظ ویژگی فانتزیبودن و جذابیت روی صحنه اجرا کنیم کار سختی است.
مارین میلر از بازیگران حرفهای تئاتر کشور هلند نیز در این نشست اظهار کرد: اولین بار است که در ایران نمایشی را بازی میکنم و فکر میکنم این اثر کار پر چالشی است که در عین حال جذابیت خوبی دارد. این بازی نه تقلید است و نه کپی، بلکه در این اثر نمایشی بازیهای پرتحرک زیادی طراحی شده است.
دشتآرای نیز در ادامه عنوان کرد: برای تئاتر مستقل تولید چنین پروژهای بسیار جنونآور است. علیرغم چالشی که در نمایش مطرح می شود کسی که کوچکترین ایدهی تجاری داشته باشد، سراغ چنین پروژهای نمیرود. دستمزدها، هزینهها با میزان فروش همخوانی ندارد، چراکه اگر خوششانس باشی هزینهها و در آمدها به یک میزان میشود.
امیرحسین دوانی طراح صحنه این نمایش در ادامهی جلسه گفت: این نمایش مرز میان فانتزی و واقعیت است. در فضای فانتزی اتفاقاتی میافتد که در شکل واقعی با وجود زمان، امکانات و محدودیتهای تئاتر مستقل، انجام دادنش سخت است. ما سعی کردیم با حفظ شرایط فانتزی این کار را به مخاطب منتقل کنیم.
دشتآرای در ادامه تاکید کرد: اساسا امکاناتی در تئاتر وجود ندارد و مخروبههایی که در دست مدیران قرار گرفته است بودجهای برای هزینهکردن در تئاتر ندارند. اجرا در تماشاخانه ایرانشهر اتفاقات بسیار خوبی را ایجاد کرد که از جملهی آن اجازهی تبلیغات و پیشفروش بلیتهای نمایش پیش از اجرا بود که از دستاوردهای مدیریت اخیر است.
کارگردان نمایش "رد پای صورتی" افزود: اینکه امروزه نمایش در هر فضا به اجرا در میآید اتفاق بسیار خوبی است چرا که این امر به اقتصاد تئاتر کمک میکند و هنرمندان تئاتر مجبور نمیشوند برای امرار معاش به سینما و کارهای تصویری روی آورند.
وی با اشاره به اینکه این نمایش ۳۳ اجرا در تماشاخانه خواهد داشت تصریح کرد: با توجه به مسابقات جامجهانی، امتحانات دانشجویان و محصلین و تعطیلی رسمی، مدت زمانی را در ایام اجرای اثر از دست میدهیم بنابراین اجرای نمایش "رد پای صورتی" تا اواخر تیرماه ادامه خواهد داشت.
احسان گودرزی سپس خاطر نشان کرد: نمایشهایی با این سطح فانتزی وجود ندارد. ما با قدم گذاشتن در دنیای انیمیشن میتوانیم از ویژگیهای فانتزی استفاده کنیم. تاکید بر انیمیشنهای محبوب و تبدیل آن به تئاتر با حفظ شاخصههای لازم در هنر نمایش اتفاق جدیدی است که آروند دشتآرای در "تن تن" و "رد پای صورتی" تجربه کرده است.
دشتآرای تاکید کرد: ما در بازی تئاتر فانتزی و برخورد فیزیکال با کار دچار معضل هستیم به طوریکه در اکثر نمایشهایی که میبینیم استفاده منحصر بهفرد از ژست، بدن و فیگور حذف شده است.
سیاردشتی نیز در ادامهی این نشست با اشاره به همکاری مشترکی که در گذشته با هنرمندان سوئیسی در تولید نمایش "تل ضحاک" داشته است، گفت: هنرمندان خارجی بهعنوان بازیگر آموزشهای صحیح و مستمری دارند البته این امر به معنای این نیست که تواناییهای شگفتانگیزی دارند بلکه آموزش صحیح آنها باعث شده تا همچون ما مهارتهای بدنی و صوتی برای ایجاد قابلیتهای بیانی را به دست فراموشی نسپارند. اگر بخواهیم منصفانه به تلاش و کار بازیگران ایرانی نگاه کنیم باید بگویم ما تواناییهایی داریم که بسیار قابل توجهتر از بازیهای ایفاگران خارجی است.
مارین میلر نیز همچنین اظهار کرد: من با این دیدگاه به ایران آمدم که بتوانم از تجربیات آموزشها و روشهای کاری هنرمندان دیگر استفاده کنم، بنابراین کاری که در اینجا آغاز کردهام برای من فرصت بزرگی است.
وی با اشاره به مشکلات موجود در حوزهی تئاتر جهان اعلام کرد: در همهجا مشکلات مالی وجود دارد اما این موضوع در ایران پیچیدهتر است و من تفاوتهای زیادی میان فلسفهی تئاتر ایران و کشور خودم ندیدهام. به عقیدهی من آنچه متفاوت است متدی است که بازیگران نمایش دریافت میکنند. بازیگر نمایش باید به اندازهای روی بدن خود کار کند که بتواند نکتهی مورد نظر را ارائه دهد
در پایان این نشست رسانهای آروند دشتآرای، با تشکر از مجید سرسنگی بهخاطر حمایتهایی که از اجرای این اثر داشته است، افزود: سرسنگی تنها حامی تئاتر مستقل است و برخوردی که در این تماشاخانه با هنرمندان میشود کاملا محترمانه و ارزشمند است. این اتفاق مهمی است که یکسال پیش از اجرا با هنرمند قرارداد بسته میشود و مجوز کار صادر میشود و گروه میتواند تمریناتش را در زمان مناسب آغاز کند.
نمایش "رد پای صورتی" از ۴ خردادماه با نقشآفرینی: داریوش موفق، فرزین محدث، مارین میلر، ستاره پسیانی و رامین سیاردشتی هر شب ساعت ۲۰ در سالن استاد ناظرزادهکرمانی روی صحنه میرود.