نماد سهام شرکت آسانپرداخت پرشین با اصلیترین محصول این شرکت شناخته میشود؛ «آپ». آسانپرداخت سال ۱۳۸۸ بهصورت رسمی کار خود را آغاز کرد و توانست هفت سال بعد، مهرماه ۱۳۹۵ با نماد آپ و یکصد میلیون سهم در بورس عرضه عمومی شود. یک سال بعد هم در مجمع عمومی عادی سالیانه خود به ازای هر سهم یکصد تومان، سود تقسیم کرد. از جمله سهامداران نماد آسانپرداخت، میتوان به شرکت گسترش فناوریهای نوین با ۱۸.۰۶ درصد سهم، صندوق رفاه و تامین آتیه با ۱۷.۹۹ درصد سهم و صندوق سرمایهگذاری یکم کارگزاری بانک کشاورزی با ۱.۹۱ درصد سهم اشاره کرد.
تقسیم سود؛ ۷۵ درصد
سال ۱۳۹۶ نیز، سازمان بورس ایران به شرکت آسانپرداخت مجوز افزایش سرمایه صد درصدی داد و این شرکت توانست با هزار میلیارد ریال سهم خود در بازار دوم معاملات بورس، سرمایهاش را در مجمع عمومی فوقالعاده به دو هزار میلیارد ریال افزایش دهد. در عین حال، مطابق قانون، شرکتهای دانشبنیان مشمول معافیتهای مالیاتی میشوند و از آنجایی که آسانپرداخت پرشین هم یک شرکت دانشبنیان تلقی میشود، در حسابهای سال مالی خود و گزارشهای بورسی این شرکت مبلغی بهعنوان ذخیره مالیات بر درآمد در نظر گرفته نمیشود.
حامد منصوری، مدیرعامل این شرکت در همان ماههای ابتدایی ورود آپ به بورس، صادقانهترین راه در ارائه اطلاعات قابل اتکا در مورد تراکنشهای موبایلی را افشای درآمدهای محققشده در گزارشهای ماهیانه دانسته بود. اسفندماه ۱۳۹۶، مدیران آسانپرداخت پرشین در نشست پایان سال خود، گزارشی از فعالیتهای این شرکت در سالی که گذشت، ارائه دادند. در این گزارشها اعلام شد آسانپرداخت در تحلیل ۹ماهه خود از بازار سرمایه به ۹۸ درصد از تمام اهداف مالی خود رسیده است و احتمال هم میرود بیش از مبلغ از پیش تعیینشده سود کند. در این نشست سعید جهانشاهلو، معاون مالی شرکت آسانپرداخت پرشین درباره سیاست تقسیم سود آپ اعلام کرد: سیاست اولیه تقسیم سود، معمولا ۷۵ درصد است، اما این موضوع با شرایط نقدینگی شرکت و همچنین سیاستهای افزایش سرمایه ارتباط خواهد داشت، ولی پیشفرض معمولا در سنوات گذشته در آسانپرداخت ۷۵ درصد بوده است.
سهم آپ در بازار؛ ۴۰ درصدیکی از مهمترین رخدادها در حوزه پرداخت در سال ۱۳۹۶، حذف سرویس یواساسدی در سرویسهای پرداختی مانند خرید شارژ و بستههای اینترنتی بود. با این همه به گفته مدیران آسانپرداخت، با حذف یواساسدی، این شرکت نهتنها متحمل ضرر نمیشود، بلکه سود هم میکند.
سعید ذوالقدریها، معاون بازاریابی آسانپرداخت گفت: در گزارشهای شاپرک مشخص است که سهم بازار موبایلی آسانپرداخت چیزی حدود ۴۰ درصد است و شرکت بعدی تقریبا ۳۰ درصد سهم بازار را دارد. این ۳۰ درصد تقریبا سهمی است که بازیگران یواساسدی در اختیار دارند، اما چیزی که در اپلیکیشن مشخص است اینکه فاصله آسانپرداخت با رقبایش خیلی زیاد است؛ چراکه قطع یواساسدی علاوه بر اینکه باعث میشود تا یکسری از کاربران یواساسدی آپ به سمت اپلیکیشن این شرکت بیایند، بخشی از کاربرانی که از سرویس یواساسدی دیگر شرکتها هم استفاده میکنند، بهواسطه اینکه آپ، اپلیکیشن معتبرتری است و در بین عموم مردم جامعتر است، به سمت آن خواهند آمد؛ بنابراین با حذف یواساسدی نهتنها کاهش تراکنش نخواهیم داشت، بلکه رشد تعداد تراکنشها را در آینده تجربه خواهیم کرد.
۱۵ میلیون نفر آپ را فعالسازی کردهاندسعید ذوالقدریها، معاون بازاریابی شرکت آسانپرداخت، آمارهایی از اپلیکیشن آپ ارائه داد و گفت: تا پایان بهمنماه ۱۳۹۶ بیش از ۱۵ میلیون فعالسازی اپلیکیشن داشتیم. این عدد از ابتدای رونمایی محصول؛ یعنی از پاییز ۱۳۹۳ تا امروز است؛ البته این به معنای ۱۵ میلیون کاربر یونیک نیست و ممکن است کاربرانی باشند که با چند تلفن همراه روی این اپلیکیشن فعال شده باشند.
او همچنین درباره رشد آسانپرداخت نسبت به سالهای گذشته آماری از شاپرک ارائه کرد و توضیح داد: آخرین گزارشی که شاپرک منتشر کرد، مربوط به دیماه ۱۳۹۶ است و وقتی من این گزارش را با گزارش دیماه ۱۳۹۵ مقایسه نقطهای کردم، متوجه شدم که ۱۵۰ میلیون تراکنش از طریق درگاههای آسانپرداخت انجام شده است که این عدد در دیماه ۱۳۹۶ به ۲۲۵ میلیون تراکنش رسیده است؛ یعنی ما طی یک سال بیش از ۵۰ درصد رشد داشتیم و از لحاظ ریالی این ۵۰ درصد، بیشتر هم شده است؛ یعنی از حدود ۷۸ هزار میلیارد ریال در دیماه ۱۳۹۵ به بیش از ۱۲۲ هزار میلیارد ریال در دیماه ۱۳۹۶ رسیدهایم، یعنی حدود ۵۶ درصد افزایش مبلغ تراکنشها را داشتیم و تمام این موارد نشان میدهد که در سال ۱۳۹۷، سال پررونقی را در حوزه صنعت پرداخت خواهیم داشت.»
افت در ابتدای ۱۳۹۶ و خیزش در میانه سال
رقبای آسانپرداخت پرشین، سایر شرکتهای PSP با مجوز شاپرک هستند. برخی از این شرکتها نیز مانند آسانپرداخت در بورس، عرضه عمومی شدهاند. شرکتهایی مانند تجارت الکترونیک پارسیان با نماد رتاپ، کارت اعتباری ایرانکیش با نماد رکیش، پرداخت الکترونیک سامان با نماد سپ و خدمات انفورماتیک با نماد رانفور در بورس حضور دارند و مانند آپ از تغییرات بازار تاثیر میپذیرند. با این همه آپ نمادی پرفرازونشیب نیست و بهصورت کلی روند رشد نسبتا ثابتی را طی میکند. با این حال در ابتدای سال گذشته اوج گرفت و ارزش زیادی پیدا کرد و مهرماه همان سال در ابتدای نیمه دوم سال، با افت نسبتا شدیدی مواجه شد. با این وجود، این نماد در حال حاضر ارزش متوسط خود را حفظ کرده و آهسته و پیوسته به رشد خود ادامه میدهد.
توسعه در حوزه گردشگری در سال ۱۳۹۷به گفته ذوالقدریها در سالهای ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ تلاش اصلی در آسانپرداخت توسعه زیرساختها برای ارائه خدمات جدید بود و بهدلیل همکاریهای صنعت پرداخت با این شرکت، رشد خوبی را روی اپلیکیشن تجربه کرد. در سال ۱۳۹۷ آسانپرداخت انتظار دارد گردشگری بیش از گذشته مورد استقبال قرار بگیرد و در نتیجه سرویس فروش بلیت قطار را از طریق ارائه سرویس بلیت هواپیماهای داخلی و خارجی، رزرو تور و هتل توسعه خواهد داد.
دومین حوزهای که آپ قصد دارد آن را توسعه دهد، خدمات بیمهای است. به گفته معاون بازاریابی شرکت آسانپرداخت، این شرکت در سال ۱۳۹۷، یک رشد کاربری در درخواست خدمات بیمه بهصورت آنلاین خواهد داشت. سرویس دیگری که زیربنای آن هم توسط اپلیکیشن آپ پیادهسازی شده، سرویس تلهپرداز آپ است که در آن کاربر بدون نیاز به دستگاه کارتخوان و کارت بانکی میتواند پرداختهایش را انجام دهد. بنابراین ترکیب تلهپرداز، کیف پول و اپلیکیشن تجربه جدیدی در پرداخت به کاربر ارائه خواهد داد.
هدف اصلی آسانپرداخت از همان ابتدا، گسترش و تسهیل خدمات پرداخت الکترونیک بود و ساختار این شرکت نیز به گونهای طراحی شد تا طیف وسیعتری از انواع پرداخت الکترونیک را شامل شود. آسانپرداخت پرشین اکنون علاوه بر ارائه دستگاههای کارتخوان و پایانههای فروش و اپلیکیشن آپ خود؛ درگاه پرداخت اینترنتی، ماژول پرداخت درونبرنامهای و کیف پول الکترونیک نیز ارائه میکند. با این همه اپلیکیشن آپ بیش از هر محصول دیگر این شرکت، در جامعه شناختهشده است. این برنامه سرویسها و خدماتی چون خرید شارژ تلفن همراه و بستههای اینترنتی، پرداخت قبوض خدماتی و قبض موبایل و تلفن، اعلام موجودی، انجام عملیاتهای کارتبهکارت از مبداء ۲۵ بانک، خرید بیمه، کمک به خیریههای مختلف،خرید سهام، خرید بلیت قطار، انجام عملیات ثبت اسناد و املاک، پرداخت جریمه خودرو و عملیات قوه قضائیه را در خود دارد و در عین حال سرویسهای اختصاصی هم مانند کلوپ آپ و آپتل هم ارائه میکند.
آسانپرداخت پرشین اکنون ۴۷ دفتر و نمایندگی در سطح کشور دارد و درآمد خود را از محل جذب سود انباشته و تحقق طرح توسعه پایانه فروشگاهی و خدمات دیگرش به دست میآورد.