اولین موتور سه سیلندر از سال آینده در خودروهای ایرانی
مدیر فروش موتور های سه سیلندر شرکت ایران خودرو گفت: تحریم بر ما اثری نداشت و ما را به توان داخلی امیدوارتر کرد.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۵
 
اولین موتور سه سیلندر از سال آینده در خودروهای ایرانی
 
مدیر فروش موتور های سه سیلندر شرکت ایران خودرو گفت: تحریم بر ما اثری نداشت و ما را به توان داخلی امیدوارتر کرد.

پیمان شرقی مدیر فروش موتور سه سیلندر ایران خودرو در خصوص این موتور اظهار کرد:این موتور جدیدترین موتوری است که قرار است در یک سال آتی روی محصولات جدید ایران خودرو نصب شود و مهمترین شاخصه آن هم این است که مصرف سوخت کمی دارد و در عین اینکه توان و گشتاور خوبی دارد و برای بازار و عامه مردم و سبد سوخت کشور و خودرو ساز جذابیت زیادی خواهد داشت.

او تاکید کرد: این موتور محصول جدیدی است که یونیک بوده و هیچ خودرو ساز داخلی نمونه آن را ندارد . نکته مهم این است که برای مشتری عام و جامعه هم جذابیت خودش را دارد زیرا توان ، گشتاور و سرعت را افزایش داده و برای سبد سوختی هم کمک زیادی به مصرف سوخت می کند چون مصرف سوخت کاهش چشمگیری پیدا می کند.

به اعتقاد این مقام مسئول در داخل کشور هیچ محصولی نداریم که مصرف زیر ۶ لیتر داشته باشد در حالی که این مصول جزو اولین ها است.

شرقی در ادامه افزود: هنوز این محصول به تولید انبوه نرسیده است نمونه های اولیه آن ساخته شده است و طبق برنامه اردیبهشت سال ۱۴۰۲ تولید انبوه می رسد.

وی توضیح می دهد که این موتور بر اساس الگو برداری از موتورهای روز دنیا ساخته شده است اما این به معنای مهندسی معکوس نیست در واقع محصول رقبا را رصد کردیم و بر اساس نیاز خودمان آن را طراحی کرده و به ساخت آن اقدام کردیم.

او تاکید کرد: یکی از ویژگی های ما در قوای محرکه این است که طراحی موتورها بر اساس دانش مهندسی و بر اساس جغرافیای ایران است. برخی از شرکت های چینی که محصول به ایران آورده اند گاها محصولاتشان در بدو تولید به مشکل خورده اند و به این دلیل آن هم این بود که شرایط جغرافیایی کشور را ندیده اند و در بسیاری از موارد از ما کمک خواسته اند در واقع با اطمینان باید بگوییم ما با تکیه بر پشتوانه ۲۰ ساله کار در این حوزه بر طراحی قوای محرکه مسلط هستیم.

شرقی تصریح کرد: یکی از بزرگترین سرمایه های ما نیروی انسانی در کنار ماشین الات تولیدی است، تحریم ها نیز در این نتوانسته اند بر ما تاثیر بگذارند زیرا کاملا تکیه بر نیروی انسانی داشته ایم وحتی در دوران تحریم توانسته ایم دو خانواده از انواع موتور را طراحی کنیم.

ما در دوران تحریم شرکای اروپایی را از دست دادیم اما همین موضوع سبب شد از نیروی اخلی پر توان تر از قبل استفاده کنیم.

تحریم ها سبب شد روی پای خودمان بایستیم

در ادامه مدیر عامل شرکت مژده وصل شیراز گفت: تحریم ها سبب شد افراد بیشتری صاحب شغل شوند زیرا قطعات را خودمان باید می ساختیم و نیاز به نیروی کار بیشتر داشتیم.

علی دهقان مدیر عامل کارخانه مژده وصل شیراز گفت: ما اولین کارخانه ای بودیم در شیراز که با کمک تاپلاست فرانسه قطعات پلاستیکی حوزه موتور در ایران را تولید کردیم تا پیش از این این قطعات یا از خارج وارد می شد یا اینکه المینیوم و یا چدن تولید می شد.

او با تاکید بر اینکه با تحریم مخاف است افزود: تحریم باعث شد که به دنبال گره های کارمان برویم و آنها را برطرف کنیم ما قبلا مواد کامل را از بازل سویس خریداری کره و به ایران می آوردیم اما بعد از آنکه با تحریم ورود این مواد ممنوع شد ابتدا مقداری از مواد اولیه را از برخی از کشورها که با ما مراوداتی داشتند خریداری می کردیم و اینجا کامپانت می کردیم این کار را کردیم و موفق هم بودیم.

دهقان تاکید کرد: ما نمی توانیم بگوییم محصولاتمان به پای محصولات اروپایی رسیده است اما از بسیاری از کشورها هم پیشی گرفته ایم نمی توانیم بگوییم عین محصولات برتر اروپا است ااقداماتمان باعث شد که در حد خودمان کار را به پیش ببریم.

او با اشاره به اینکه شرکتی مانند ایران خودرو موفق شد از یورو ۱ به یورو ۳ برسد افزود: با این کار اولین پروژه ای بود که تقدم داشت در این کار این دانش را داریم قطعه ای که ۲۰ سال پژو آن را طراحی می کرد کنار گذاشتیم و قطعه جدید را خودمان طراحی کردیم و این کار سبب شد در تولید برخی از قطعات خودکفا باشیم.

دهقان با تاکید بر اینکه نمی توان گفت که خودروی های ما در تراز اول خودروهای جهان است تاکید کرد: در واقع برخی از کشورها نرم افزارهای روز دنیا را در اختیار دارند اما ما این امکانات را نداریم و با توجه به دانشی که در دست داریم می توانیم بگوییم عملکرد مثبتی داشته ایم.

او ادامه داد : وقتی بلای اجتماعی می آید دامن همه را می گیرد ما هم در دوران کرونا با مشکلات زیادی روبرو شدیم کارخانه ها از کار افتادند و تعطیل شده و ما هم در این میان زیان کردیم و مجبور بویم دورکاری را ادامه دهیم اما با این وجود نه تنها تعدیل نیرو نداشتیم بلکه نیروی زیادی هم استخدام کردیم . زیرا قطعاتی که برخی دلال ها از خارج می آوردند باید خودمان تولید می کردیم و نیاز به نیروی انسانی داشتیم.

او معتقد است که با وجودی که برخی انتقادها به صنعت خودروی داخبلی وارد است اما نباید میزان خدماتی را که انجام شده را نادیده گرفته و ادامه داد:مشکل ما در تولید این است که ما به تکنولوژی روز دنیا دسترسی نداریم و اگر می توانستیم با دنیا ارتباط بگیریم قطعا تکنولوژی روز دنیا را هم در اختیار داشتیم و قطعا خودروی بهتری نیز تولید می کردیم .
کد مطلب: 21239