کامیار محسنین مدیر ارتباطات بینالملل جشنواره جهانی فیلم فجر درباره نحوه انتخاب آثار برای حضور در سی و ششمین دوره جشنواره توضیح داد.
به گزارش تحریرنو از ستاد خبری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، کامیار محسنین مدیر ارتباطات بینالملل جشنواره با تشریح ساز و کار انتخاب فیلمهای حاضر در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، گفت: شناسایی فیلمهای جشنواره از چهار طریق انجام شد؛ اول حضور برخی از مشاوران در جشنوارههای مختلف بینالمللی برای بازبینی و شناسایی آثار، دوم ارتباط با شرکتهای پخشکنندهای که در سالهای گذشته حضور فعالی به منظور معرفی آثار جدیدشان در جشنواره جهانی فیلم فجر داشتند، سوم کمپانیهایی که شاید تا به حال هیچ وقت در جشنوارههای ایران حضور فعال نداشتند اما بر اساس بازخوردهای مثبتی که از جشنواره جهانی فیلم فجر به آنها رسیده علاقهمند بودند که فیلمهای جدیدشان را به ما معرفی کنند و چهارم فراخوانی که از طرف جشنواره ارسال شد.
وی افزود: همچنین برای شناسایی فیلمهای کوتاه کمتر دیده شده از دو پلتفرم بینالمللی «فیلم فریوی» و «فست هوم» استفاده شد. البته این دو سایت سهم کوچکی در تعداد فیلمهای معرفی شده داشتند و بیشتر انتخابها بر اساس بازبینیهایی که پس از ارایه فیلمها توسط کمپانیهای سازندهشان در رویدادهای مختلف بود، انجام شد.
محسنین با اشاره به سهم زیاد آثار بلند سینمایی در ۱۳۰۰ فیلم خارجی که به دبیرخانه جشنواره جهانی فیلم فجر برای بازبینی ارسال شده است، بیان کرد: طبعاً باید گروهی بررسی میکردند تا در وهله اول ببینند کدام فیلمها برای نمایش در جشنواره جهانی مناسب است. به همین دلیل برای بازبینی اولیه فیلمها، یک گروه سه نفره متشکل از بنده، نسترن مولوی و حسین عیدیزاده تشکیل شد که تلاش گروه ضمن بازبینی آثار این بود که با توجه به نظرات و خط مشیهای ارایه شده از سوی دبیر جشنواره، آثار مناسبی برای موضوعاتی مانند مروری بر سینمای کشورها شناسایی شود. در حقیقت از لحظه اول و بر اساس جلساتی که با دبیر جشنواره برگزار شد، مسیری که باید طی میشد و نوع فیلمهایی که قرار بود شناسایی شود، مشخص شدند.
مدیر ارتباطات بینالملل سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با تاکید بر اینکه طبق مقررات این جشنواره هیات انتخاب آثار وجود ندارد و همچون جشنوارههایی مثل برلین، دبیر جشنواره فیلمها را برای حضور در این رویداد انتخاب میکند، گفت: به همین دلیل سه گروه تشکیل شد تا در این زمینه به شکل ثابت به دبیر جشنواره مشاوره بدهند که مجید اسلامی، سعید عقیقی، شادمهر راستین و محمدمهدی عسگرپور در گروه مشاوران «فیلمهای بلند داستانی»، سهیل جهان بیگلری، عبدالحسن برزیده، شهرام مکری و حسین عیدیزاده در گروه مشاوران «فیلمهای کوتاه» و مهرداد اسکویی، محسن استادعلی، امیر اسفندیاری و آزاده بیزارگیتی در گروه مشاوران «فیلمهای مستند» بودند و البته بنده هم در هر سه گروه حضور داشتم.
وی با بیان اینکه پس از جمعبندی گروه مشاوران هر بخش، رضا میرکریمی در مقام دبیر جشنواره آثار منتخب را دوباره بازبینی کرده است، عنوان کرد: دبیر جشنواره در جریان طولانی بازبینی این فیلمها به انتخابهای نهایی رسید. این یک فرآیند خیلی طولانی بود که شاید از مرداد ماه سال گذشته به شکل جدی آغاز شد و تا روزهای اول فروردین امسال ادامه پیدا کرد.
محسنین درباره فیلمهای حاضر در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: امسال سینمای جهان نسبت به سالهای گذشته تعداد فیلمهای کارگردانان شاخص و شناخته شده بینالمللی کمتری داشت و شاید فیلمهای ساخته شده توسط ایشان نیز مناسبت چندانی برای نمایش در جشنواره جهانی فیلم فجر نداشت، به همین دلیل طرحهای دیگری مورد بررسی قرار گرفت و امسال تصمیم گرفته شد مجموعهای از فیلمهای کمتر دیده شده و شگفت انگیزی که از طرف کشورهای مختلف برای رقابت در رشته بهترین فیلم خارجی زبان به فرهنگستان علوم هنرهای سینمایی (اسکار) معرفی شدند، در دستور کار قرار گیرند. در مجموع، باید گفت که انتخاب هایی فوق العاده و غافلگیر کننده از سینمای جهان نقطه قوتی برای فجر محسوب می شود.
وی ادامه داد: یکی دیگر از راهکارهایی که از لحظه اول قرار شد به شکل جدیتر مورد توجه قرار گیرد، شناسایی آثار خوب منطقه و تدارک فرصتی برای معرفی آنها به بینندگان و صاحبنظران ایرانی و همچنین به شرکتکنندگان خارجی و دریافت بازخورد و نظرات آنها بود؛ چراکه سینمای منطقه در همین دو سه سال اخیر رشد خوبی داشته است. حضور فیلم های شایان توجهی از قزاقستان، آذربایجان، قرقیزستان، عراق، سوریه، کویت و ... جشنواره را در پیگیری اهدافی که از روز اول در مقررات معین کرده است، موفق تر هم جلوه می دهد. برای مثال در دو دوره قبل جشنواره جایزه بهترین فیلم آسیایی به فیلمهایی از سینمای قزاقستان رسید و امسال دو فیلمی که از قزاقستان به نمایش در میآید، نشان میدهد که سینمای این کشور با چه سرعت چشمگیری در حال رشد است. در حقیقت میتوانیم فیلمهای درخشانی در سینمای منطقه پیدا کنیم که وقتی آنها را با فیلمهایی که از تمام دنیا رسیده، مقایسه کنیم به راحتی میتوانیم آنها را در جمع انتخابهایمان برای حضور در جشنواره سی و ششم قرار دهیم.
وی با تاکید بر مساله نظارت کامل دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر بر انتخاب آثار توضیح داد: این نتیجه بسیار خوبی است چرا که داریم به سمتی حرکت میکنیم که دبیر جشنواره بر همه شئون هنری آن نظارت میکند و به این امر صرفاً به عنوان یک کار اداری و سازمانی نگاه نمیکند. معنی واژه دبیر هنری هم این است که دبیر باید بر تمامی انتخابهای جشنواره به لحاظ هنری مسلط باشد و خوشبختانه این اتفاق در سالهای اخیر افتاده است.
محسنین در پایان درباره دیگر مشاورانی که به صورت ثابت در گروه انتخاب آثار حضور نداشتند اما به این گروه کمک کردند، گفت: دوستان دیگری هم بودند که در طول این مدت به هر شکلی که میتوانستند به ما کمک کردند و در هر جایی که اثر مناسبی را میدیدند به جشنواره پیشنهاد میدادند و ما توانستیم از همفکری و کمکشان بهرهمند شویم. جا دارد از این بین از سوی جشنواره از کمال تبریزی، فاطمه معتمدآریا، کیوان کثیریان، عبدالحسین لاله، احد میکائیلزاده، مجید موثقی، حیدر رحیمی، نسرین میرشب، مارال محسنین و شهره گلپریان تشکر ویژهای داشته باشم.
آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Info@Fajriff.com است.
سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران برگزار میشود.