تهیه کننده فیلم "ماجان":
"ماجان" از ۸ فیلم دیگر جشنواره فجر برای حضور در بخش مسابقه بهتر بود
محمد مهدی عسگر پور در نشست خبری فیلم "ماجان" گفت: تردید ندارم که "ماجان" دست کم از ۸ فیلم جشنواره فجر برای حضور در بخش مسابقه انتخاب بهتری بود اما دق و دلی خانه سینما و... .
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۴۰
محمد مهدی عسگر پور در نشست خبری فیلم "ماجان" گفت: تردید ندارم که "ماجان" دست کم از ۸ فیلم جشنواره فجر برای حضور در بخش مسابقه انتخاب بهتری بود اما دق و دلی خانه سینما و... .
به گزارش خبرنگار تحریرنو ؛ نشست خبری فیلم "ماجان" ساخته رحمان سیفی آزاد با حضور کارگردان، محمدمهدی عسگر پور تهیه کننده، لیلا لاریجانی نویسنده، سعید بجنوردی صدابردار، مهتاب کرامتی، سیما تیرانداز، محمد مهدی احدی، عرفان برزین، سارا میرایی عصر امروز-سه شنبه ۱۲ بهمن ماه- در تالار سعدی برگزار شد.
محمد مهدی عسگرپور در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این که چرا در سال های اخیر عمدتا تهیه کنندگی فیلمسازان فیلم اولی را به عهده می گیرد، بیان کرد: مساله اصلی من در بیست و چند سال فعالیت ام در سینما تهیه کنندگی نبوده و نیست. در مدار فعالیت های حرفه ای ام این حمایت وجود دارد و طی چند سال گذشته فیلمسازان فیلم اولی به نوعی فیلمنامه های خود را به دست من رسانده اند.
وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود استفاده از بازیگران چهره فیلم "ماجان" در بخش مسابقه این دوره از جشنواره حضور ندارد، ادامه داد: این سوال را باید از هیات انتخاب بپرسید نه من. به نظرم باید داورانی از کرات دیگر پیدا کرد که بتوانند با یکبار تماشای حدود ۴۰ فیلم درباره همه ویژگی های آن از صدا و نور و طراحی و بازی نظر بدهند. من تردید ندارم که "ماجان" دست کم از ۸ فیلم جشنواره فجر برای حضور در بخش مسابقه انتخاب بهتری بود اما دق و دلی خانه سینما و... .
رحمان سیفی آزاد نیز در پاسخ به این سوال که با توجه به سابقه مدیریتی در صداوسیما با محدودیت های فراوانش، فعالیت در حوزه سینما برایش ساده تر به نظر رسیده یا نه، گفت: به هر حال رسانه ضوابط و قواعد خاص خود را دارد و سینما هم همینطور و این دو با یکدیگر در تضاد نیستند و من هم این تضاد را احساس نکردم.
وی همچنین با اشاره به ضرورت واقع بینی نسبت به وظیفه پدر و مادری در دوران کنونی عنوان کرد: در جامعه مدرن امروز واقعا بعضی مادران هستند که بچه های خود را به پرورشگاه می سپارند. ما سعی کردیم در اینف یلم از نگاه سنتی فرارت برویم و دیالوگ های فیلم کاملا کار شده و با دقت نوشته شده است و محور داستان بر حسب وظیفه مادری و این که از فرزند خود صرفا نگهداری می کند، نیست.
سیفی آزاد در پاسخ به این سوال که آیا از بازیگران کودک این اثر بازی گرفته شد یا این که بیشتر با قرار دادنشان در موقعیت شبیه سازی را به آن ها القا کردند، عنوان کرد: در ابتدا به این که از یک کودک معلول برای ایفای نقش احسان استفاده کنیم فکر کردیم. اما به دلیل این که نمی خواستیم نگاه ابزاری به او داشته باشیم، اینطور نشد. در نهایت جمع بندی مان این بود که از توانایی بازیگری عرفان برزین و هوش بازی او کمک بگیریم و خوشبختانه توانست با چند ساعت همراهی با کودکان معلولان بازی خوبی را ارائه کند. همچنین بقیه بازیگران کودک و نوجوان نیزاز توانایی هایشان در بازی نقش های خود استفاده کردند و باید از خانم کرامتی برای این که شرایط سختی را برای همبازی بودن با بچه ها پشت سر گذاشتند تشکر کنم.
لاریجانی نویسنده فیلم نیز در پاسخ به نقد یکی از خبرنگاران مبنی بر اشاعه نگاه سنتی نسبت به معلولان در فیلمنامه اش توضیح داد: اتفاقا فیلم درباره مبارزه مادری است که حاضر نیست بپذیرد فرزندش به اصطلاح غلط خیلی ها یک مرده متحرک است و تلاش می کند به او رنگ ها را بشناساند و او را به حرکت درآوردم. او در مقابل پدری قرار می گیرد که نگاهی سنتی نسبت به معلولیت دارد و در نهایت نیز در این مبارزه پیروز می شود.
وی درباره فمینیستی بودن یا نبودن فیلمنامه خود نیز عنوان کرد: اگر قرار است بار مادری را فمینیستی بنامیم ماجان یک فیلم فمینیستی است. اما به نظر من هر دو شخصیت پدر و مادر با چالش هایی رو به رو هستند. یکی چالش منطقی و دیگری چالش عاطفی و احساسی. دو ماه و نیم زمان برای تحقیق این فیلم را سپری کردیم و از بهزیستی زدر این رابطه کمک گرفتیم.
مهتاب کرامتی بازیگر نقش مولود نیز در پاسخ به این که چرا در سال های اخیر نقش زنان رنج دیده را در سینما تکرار می کند، توضیح داد: من دو سال بود که این نقش را بازی نکرده بودم و فیلم آخرم در جشنواره "عصر یخبندان" بود. فکر می کنم که نقش های متفاوتی را در کارنامه کاری ام ایفا کرده ام و تعمدی در انتخاب اینگونه نقش ها ندارم.