در نشست خبری فیلم عنوان شد؛
مسئله «ابلق» انتخاب میان حقیقت یا مصلحت است
نرگس آبیار کارگردان فیلم سینمایی «ابلق» در نشست رسانه‌ای این فیلم درباره انگیزه پرداختن به یک سوژه ملتهب اجتماعی توضیحاتی ارائه کرد.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۰۶
 
مسئله «ابلق» انتخاب میان حقیقت یا مصلحت است
 
نرگس آبیار کارگردان فیلم سینمایی «ابلق» در نشست رسانه‌ای این فیلم درباره انگیزه پرداختن به یک سوژه ملتهب اجتماعی توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش تحریرنو ؛ نشست خبری فیلم سینمایی «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار از آثار حاضر در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر عصر امروز ۱۴ بهمن ماه در برج میلاد برگزار شد، در ابتدای این نشست هوتن شکیبا در پاسخ به اینکه فکر می‌کند آیا این همکاری مجدد با نرگس آبیار منجر به دریافت سیمرغ دیگری برای او می‌شود، بیان کرد: نمی‌دانم این همکاری دوباره سیمرغ می‌آورد یا نه ولی فیلم رسالتی داشت که انجام داده امیدوارم خوب دیده و منصفانه قضاوت شود.

الناز شاکردوست هم در پاسخ به همین سوال بیان کرد: گرفتن سیمرغ برای همه مهم است می‌خواستیم صدای یک سری از زنان باشیم که دستشان به جایی نمی‌رسد و اینکه تاثیری داشته باشیم بزرگترین جایزه برای من است.

در ادامه نرگس آبیار درباره صدای نامناسب این فیلم در سالن اصحاب رسانه اظهار کرد: این سالن، سالن خوبی نیست. ما که فیلم‌نامه را نوشته و اجرا کردیم گاهی دیالوگ‌ها را متوجه نمی‌شدیم. اگر دوره بعدی جشنواره اینجا برگزار شد امیدوارم این موضوع برطرف شود.

گلاره عباسی دیگر بازیگر این فیلم گفت: این نقش چالش زیادی برای من داشت. کار کردن با خانم آبیار همیشه خیلی جذاب است. برای من هم نقش متفاوتی بود چون از طبقه‌ای متفاوت بود ما می‌خواستیم به شکلی این نقش را طراحی کنیم که تا حالا از من دیده نشده است امیدوارم باورپذیر هم شده باشد. به خاطر این نقش ده کیلو چاق شدم.

هوتن شکیبا درباره ایفای این نقش متفاوت اظهار کرد: من سعی کردم چالشی برای خودم ایجاد کنم، این افزایش وزن بود و در دوران قرنطینه که باشگاه‌ها بسته بود به صورت سنگین ورزش کردم در حین فیلمبرداری به لحاظ فیزیکی خیلی سختی داشتیم.

آبیار درباره نسبت فیلم ابلق با جامعه امروز توضیح داد: هنرمند آیینه جامعه است اگرچه نشان دادیم که کاراکتر اصلی سکوت می‌کند و مصلحت را انتخاب می‌کند ولی می‌گوییم مصلحت یک مسکن موقت است اما هنوز آن زیر موش‌ها زندگی می‌کنند و همان شرایط حاکم است. راحله قصه ما انتخاب می‌کند که دروغ بگوید، جبر محیط او را وادار نمی‌کند. او حاضر است جان بدهد تا حرف او را بپذیرند اما وقتی آدم‌ها را می‌بیند، انتخاب می‌کند مصلحت را پیش بگیرد این داستان آدم‌ها در یک شرایط پیچیده است. این داستان تنها مختص ایران نیست برای همه جهان است. ما این سوال را می‌پرسیم که حقیقت درست تر است یا مصلحت من راه‌کاری هم ارایه ندادم فقط مشکل را نشان دادم.

آبیار درباره نمادین بودن فیلم توضیح داد: نماد در فیلم‌های من همیشه هست البته نه این‌طور که گل درشت باشد بلکه تنیده در فیلم است. اگر نام این نمادها را اشیا بگذاریم که کاراکتر و تفسیر دارند باید بگویم بله من معمولاً این عناصر را در فیلم‌هایم دارم.

وی افزود: فیلمنامه اولیه را پریسا کرزیان نوشته بود که برایم جذاب بود. ما تصمیم گرفتیم روی این فیلمنامه کار کنیم و بارها و بارها بازنویسی شد دوست دارم کار اقتباسی کنم رمان‌ها و کتاب‌های جذابی داریم که حیف است زمین بماند در اینجا هم دوست داشتم نگاه خودم را در فیلمنامه داشته باشم.

محمدحسین قاسمی تهیه‌کننده این اثر درباره لوکیشن گفت: این لوکیشن را می‌خواستند و ما سعی کردیم تهیه کنیم.

آبیار هم در این باره گفت: اتفاقات از ابتدا در زورآباد پیش می‌آمد. زورآباد محل‌های حاشیه‌ای است که با کمترین ابزار خانه‌ها ساخته می‌شود. البته ساخت و ساز هم داشتیم اینگونه محل‌ها در اطراف همه کلانشهرها در تمام دنیا وجود دارد.

کرزیان هم گفت: درست است که شخصیت اصلی یک زن است اما این رنج یک انسان است چیزی که برای من دغدغه است همین رنج انسان و همه مسایل مربوط به انسان است.

آبیار بیان کرد: شرایط پیش آمده برای کاراکتر اصلی این فیلم ممکن است برای همه پیش بیاید ولی زنان ممکن است بیشتر در چنین موقعیتی قرار بگیرند. هر زنی بالاخره این شرایط پیچیده را تجربه کرده است. البته مردان هم گاهی دچار چنین موقعیتی می‌شوند.

وی افزود: زنان به خاطر آسیب‌پذیر بودن و به خاطر معاش‌شان سکوت می‌کنند و تنها کسی که تلاش می‌کند این سکوت را بشکند راحله است، اما در نهایت انتخاب می‌کند که مصلحت را پیشه کند این یک شرایط پیچیده انسان من نقطه مشکل را نشان دادم که چه چیزهایی باعث می‌شود به جای حقیقت‌گویی مصلحت را انتخاب کنیم که یک مسکن موقت است.

آبیار ادامه داد: هر کلمه‌ای می‌تواند کارکرد نمادین داشته باشد برج و شهربازی یک موقعیت است فاصله طبقاتی‌ای وجود دارد که ممکن است شرایط را پیچیده‌تر کند. متن و فیلم خوب، آن چیزی است که تخیل را برانگیزد تا شما از آن معناهای مختلفی را دریافت کنید.

وی ادامه داد: این‌طور نیست که بگوییم مردها بد هستند، این منطقه‌ای است که اتفاقاً خیلی از آنها شریف هستند. ما آنها را دزد و معتاد نشان ندادیم همه آنها کار می‌کنند تا پول دربیاورند. ما یک کاراکتر رحیم داریم که قابل قبول است کاراکتر علی هم هرچند بی عقلی می‌کند و در پیچیدگی مالی گرفتار شده آدم بدی نیست همسرش را باور دارد و به او اعتماد می‌کند.

کرزیان هم در ادامه گفت: اگر بخواهیم بگوییم چرا مردها بدند. زن‌های بدی را هم می‌بینیم، زنی که پشت زن دیگر را خالی می‌کند، زنی که دیگری مسخره می‌کند و...

آبیار بیان کرد: من آدم بی کله‌ای هستم اگر چنین اتفاقی بیفتد ممکن است تا پای جان بروم، زمین و زمان را بر هم بریزم. ولی لزوماً کار من درست نیست. من این سوال را از مخاطب پرسیدم که شما چه می‌کردید، این مشکل همچنان هست.

این کارگردان بیان کرد: یک بار در مصاحبه‌ای گفتم واژه ارزشی معنای گسترده‌ای دارد مثلاً به نظرم آقای اصغر فرهادی یک فیلم‌ساز ارزشی است. چون به اخلاقیات انسان‌ها در فیلم‌هایش می‌پردازد. از این جهت من خودم را فیلمساز ارزشی نمی‌دانم. تصمیم من این بوده که فیلم‌هایی بسازم که با هم تفاوت داشته باشند چون نسبت به هر سال آدم دیگری شده‌ام.

وی ادامه داد: سعی می‌کنم فیلم‌های شبیه به هم نسازم، درجا نزنم، روی موج موفقیت فیلم‌های قبلی حرکت نکنم مثلاً بعد از «شبی که ماه کامل شد» به من پیشنهاد می‌دادند تا درباره کشتی سانچی‌، دزدان دریایی و… فیلم بسازم اما من روی موفقیت‌های قبلی حرکت نمی‌کنم سعی می‌کنم خودم را بشکنم.
کد مطلب: 20964