صنعت هوانوردی به انگیزه برای سرمایه گذاری نیاز دارد
مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور شامگاه دوشنبه با تاکید بر نیاز صنعت هوانوردی به انگیزه برای سرمایه گذاری، هدف از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را توسعه کسب و کار دانست.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۶
 
صنعت هوانوردی به انگیزه برای سرمایه گذاری نیاز دارد
 
مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور شامگاه دوشنبه با تاکید بر نیاز صنعت هوانوردی به انگیزه برای سرمایه گذاری، هدف از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را توسعه کسب و کار دانست.

تحریرنو: رحمت‌اله مهابادی پیرامون مسائل به‌وجود آمده در صنعت هوانوردی گفت: طرح آزادسازی نرخ بلیت پروازهای هوایی به‌منظور اجرای برنامه‌ی پنجم توسعه بوده است.


مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور افزود: اجرای این طرح فرصت مناسبی را برای توسعه‌ی کسب و کار در صنعت هوانوردی کشور فراهم می آورد.

وی افزود: آزادسازی نرخ پروازهای هوایی به‌معنای افزایش قیمت نیست بلکه راهی برای ایجاد تعادل در عرضه‌ی بلیط پروازهای هوایی به‌شمار می‌رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: صنعت هوانوردی کشور به یک فرایند کسب و کار مناسب نیازمند است تا بتوانیم با ایجاد انگیزه، شرایط لازم را برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ فراهم آوریم.

وی گفت: هرچند طرح آزادسازی قیمت پروازهای هوایی اجرا شده است اما هنوز قیمت بلیت برخی مسیرها به‌صورت تکلیفی تعیین می‌شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور تاکید کرد: این طرح در بسیاری از کشورهای جهان اجرا شده است تا قیمت پروازهای هوایی با ارائه‌ی خدمات کیفی در جای‌گاه واقعی خود قرار گیرد.

مهابادی تصریح کرد: وضع صنعت هوانوردی کشور باعث تضعیف شرکت‌های هوایی شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: زمانی ایران ایر به‌عنوان شرکت حامل پرچم، پنجمین شرکت برتر هوایی جهان و در منطقه نیز بهترین شرکت هوایی از نظر شمار ناوگان و ارائه‌ی کیفیت خدمات هوایی بود اما با گذشت چندین سال و ضعیف‌شدن این شرکت، اکنون بیش‌تر هواپیماهای آن زمین‌گیر شده و عمر ناوگان آن نیز افزایش پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: اکنون هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به‌جایی رسیده است که سالیانه ده‌ها میلیارد تومان ضرر می‌دهد و هواپیمایی آسمان نیز به‌عنوان بده‌کارترین شرکت هوایی ایران است.

به‌گفته‌ی او، کسب و کار نامناسب در صنعت هوانوردی باعث ورشکستگی ۱۲ شرکت و خروج آن‌ها از چرخه‌ی صنعت هوانوردی کشور شد. این وضع نشان می‌دهد شرکت‌های هوایی ایران در شرایط مناسبی قرار ندارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: هم‌اکنون ایرلاین‌ها به بانک‌ها، شرکت فرودگاه‌های کشور و بخش تامین سوخت بیش‌تر بدهی را دارند و صنعت هوانوردی و فرودگاهی کشور باید با استفاده از سازوکارهای مناسب بتواند ارزش‌های اقتصادی بیش‌تری را تولید کند.

مهابادی افزود: ۵۴ فرودگاه کشور بسیار زیانده شده‌اند که البته این شبکه‌های فرودگاهی می‌توانند در تولید ثروت و ارزش اقتصادی نقش مهمی را ایفا کنند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران باید در صنعت هوانوردی کشور از موقعیت سرزمینی استثنایی خود بین اروپا و آسیای جنوب شرقی استفاده کند و انتظار داریم با توجه به نیروی انسانی متخصص سهم خود را در صنعت هوانوردی منطقه افزایش دهیم.

علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، نهم آذرماه دستورالعمل آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در شبکه‌ی پروازی و مسیرهای حمایتی را به شرکت‌های مرتبط ابلاغ کرد.

به‌موجب این تصمیم نرخ بلیت هواپیما در ۱۷۰ مسیر پروازی داخلی آزاد اعلام شد و ۸۷ مسیر داخلی دیگر هم‌چنان جزو مسیرهای حمایتی باقی ماند.
کد مطلب: 3700