انجام حدود یکمیلیون دلار از خریدهای روز بلک فرایدی در آمریکا با موبایل
با نزدیکشدن به پایان سال میلادی، آمارهای منتشرشده نشان از این دارد که بیش از ۹۰۰میلیون دلار از خریدهای انجام شده با استفاده از گجتهای موبایل انجام شده است.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۷
با نزدیکشدن به پایان سال میلادی، آمارهای منتشرشده نشان از این دارد که بیش از ۹۰۰میلیون دلار از خریدهای انجام شده با استفاده از گجتهای موبایل انجام شده است.
تحریرنو: سنت حراج اجناس در نخستین جمعهی پس از جشن شکرگزاری از دیرباز در جامعهی آمریکا مرسوم بوده و در طی سالهای پس از دههی ۱۹۳۰ میلادی همواره فروشگاههای بزرگ در این روز که به بلک فریدی مشهور است، اجناس خود را با تخفیف بالایی در اختیار خریداران قرار میدهند. پیشرفت روزافزون فنآوری و استفاده از گجتهای موبایل باعث شده تا بخش بزرگی از خریدها که رقمی بیش از ۹۰۰میلیون دلار را شامل میشود از طریق گجتهای موبایل صورت پذیرد.
با وجود اینکه شماری از فروشگاهها همچنان بهصورت سنتی اقدام به فروش محصولات خود در جریان بلک فرایدی میکنند، فروشگاههای آنلاین نیز محصولات خود را بهصورت آنلاین و از طریق خرید اینترنتی در اختیار کاربران قرار میدهند. براساس آمارهای منتشر شده مردم آمریکا در آخرین بلک فرایدی که دو روز پیش برگزار شد، بیش از ۲.۷۴میلیارد دلار بهصورت آنلاین کالا خریداری کردهاند. این مبلغ ورای ۱.۷۳میلیارد دلاری است که در روز شکرگزاری توسط آمریکاییها هزینه شده است. این رقم در مقایسه با سال گذشتهی میلادی بیش از ۱۶درصد افزایش داشته است.
از میان حجم ۲.۷۴میلیارد دلاری خرید آنلاین در بلک فرایدی، بیش از ۹۰۵میلیون دلار از خریدها با استفاده از گجتهای موبایل صورت پذیرفته است. ۶۷۰میلیون دلار از مبلغ مورد نظر توسط کاربران آیفون و آیپد اپل خریداری شده و تنها ۲۳۰میلیون دلار به کاربران گجتهای مبتنی بر اندروید اختصاص دارد. حجم خرید انجام شده توسط گجتهای اندرویدی حتی از میزان خرید صورت گرفته با استفاده از آیپدها نیز کمتر است. آمار چندسال پیش نشان از این دارد که کاربران گجتهای اپلی ۱۸۰ و گجتهای اندرویدی ۵۰میلیون دلار خرید کردهاند. آمارها نشان از ایجاد فاصلهای فاحش در سالهای اخیر دارد.
آیفونهای اپل به تنهایی آماری ۳۶۸میلیون دلاری را بهجای گذشتهاند. همچنین باید به تبلتهای اندرویدی اشاره کرد که تنها ۵۰میلیون دلار خرید را به خود اختصاص دادهاند. وضعیت در مورد سایر پلتفرمها چندان قابل تعریف نیست، بهطوریکه گجتهای تولید شده توسط بلک بری و مایکروسافت به سختی یکدرصد از آمار فروش را که شامل ۵میلیون دلار میشود، بهخود اختصاص دادهاند.
هرچند رایانههای دسکتاپ همچنان با اختصاص دادن بیش از ۲۷درصد خریدها همچنان در جایگاه اول قرار دارند، اما باید به این نکته اشاره کرد که سهم این گجتها در مقایسه با سال گذشته بسیار کاهش یافته است. رایانههای دسکتاپ در سال ۲۰۱۴ بیش از ۳۳.۲درصد از خریدها را در اختیار داشتند که این آمار در سال جاری به ۲۷درصد کاهش یافته است.
پرفروشترین محصولها که با استفاده از خرید آنلاین بهفروش رفتهاند شامل تلویزیونهای 4K سامسونگ، نسل دوم آیپد ایر، ایکس باکس وان، آیپد مینی و پلی استیشن ۴ سونی است.