با تصویب مجلس؛
سازمان برنامه و بودجه مکلف به ایجاد بازار الکترونیک طرحهای عمرانی شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه بودجه را مکلف کردند تا ظرف مدت یکماه بعد از تصویب لایحه بودجه نسبت به ایجاد بازار الکترونیک طرحهای عمرانی و سرمایهگذاریهای زیرساختی اقدام کنند.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۳
نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه بودجه را مکلف کردند تا ظرف مدت یکماه بعد از تصویب لایحه بودجه نسبت به ایجاد بازار الکترونیک طرحهای عمرانی و سرمایهگذاریهای زیرساختی اقدام کنند.
به گزارش تحریرنو، نمایندگان در نشست علنی صبح امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی بخش هزینه ای جزئیات لایحه بودجه سال ۹۶ با بند الحاقی تبصره ۲۰ این لایحه با ۱۳۱ رأی موافق، ۴۶ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۸ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
بند الحاقی تبصره ۲۰ لایحه بودجه سال ۹۶ عبارت است از به منظور بسترسازی عملی برای بهبود مدیریت طرح ها و تغییر از الگوهای سنتی به روشهای نوین مانند «مشارکت عمومی و خصوصی» یا «واگذاری به بخش خصوصی»:
۱- سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است ظرف مدت یکماه از تصویب این قانون، بازار الکترونیک طرح های عمرانی و سرمایهگذاری زیرساختی را ایجاد نماید و ظرف مدت مذکور پنجاه تا یکصد طرح یا پروژه مستقل دارای حداکثر امکان بهرهگیری از روشهای مزبور را بهعنوان نمونه، در پایگاه مذکور معرفی و اطلاعات پایه آنها را به صورت عمومی منتشر کند. این طرحها یا پروژهها باید دست کم از پنج فصل بودجهای مختلف و به لحاظ ابعاد مالی شامل میزان متنوعی از سرمایه مورد نیاز باشند.
۱-۱- حداقل اطلاعات پایه عبارت است از گزارش توجیهی، شرایط و مفروضات مشارکت یا واگذاری و فهرست داراییهای مشهود و نامشهود اطلاعات این طرح ها یا پروژهها باید جامع و به روز باشد تا امکان ارائه پیشنهاد را برای عموم داوطلبان فراهم کند.
۲-۱- سازمان موظف است روشها و شرایط قراردادی، کلیه مقررات تضمینات طرفین و دیگر مقررات مربوط و نیز چارچوبهای نظارتی متناسب با انواع طرح یا پروژه را نیز در همین پایگاه منتشر کند. هرگونه تغییر مقررات نیز، فقط در صورتی معتبر است که در این پایگاه منتشر شده باشد. هرگونه حذف و تغییر اطلاعات در این پایگاه نیز باید قابل مشاهده و قابل پیگیری بعدی باشد.
۲- در هر مورد که نیاز به تکمیل یا به روزرسانی اطلاعات و گزارش توجیهی (از حیث فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی) یا ارزیابی داراییهای هر یک از این طرح ها و پروژهها یا بررسی و ارزیابی پیشنهادهای داوطلبان باشد، سازمان مجاز است مستقل از دستگاه اجرائی طرح، اقداماتی مانند خرید خدمات مشاوره، انعقاد قرارداد و پرداخت حقالزحمه از محل اعتبارات آن طرح یا پروژه را به انجام رساند.
۳- تمامی مراحل فرآیند تشکیل قراردادهای موضوع این تبصره باید به صورت رقابتی، پیشبینیپذیر، شفاف در بستر پایگاه اطلاعرسانی بند (۱) همراه پاسخگویی و با قابلیت رسیدگی به اعتراضات صورت گیرد.
۴- تمامی مراحل گردآوری و تکمیل اطلاعات، تدوین معیارها، اسناد مناقصه و فرآیند ارجاع کار، ارزیابی، رقابت و انتخاب شریک یا برنده و دیگر اقدامات باید علاوه بر اطلاعرسانی، بهطور کامل مستندسازی شود. این مستندات به همراه گزارش شناسایی چالشها و فرصت های درونی و محیطی هر طرح یا پروژه از جمله شناسایی تمامی قوانین و مقررات مزاحم یا مورد نیاز و نظرات دستگاه های نظارتی و گزارش دقیق اجرای این تبصره هر سهماه یکبار به کمیسیونهای عمران و برنامه و بودجه و محاسبات مجلس ارائه میشود.