ابراهیم اصغری تهیهکننده فیلم «تک تیرانداز» ضمن گلایه از امکانات اندک موجود در اختیار پروژههای دفاع مقدسی، تاکید کرد تلاش داشتهاند این فیلم از منظر تولید و امکانات، فیلم فقیری به نظر نرسد.
به گزارش تحریرنو ؛ نشست رسانهای فیلم سینمایی تک تیرانداز به کارگردانی علی غفاری امشب سهشنبه ۱۴ بهمنماه در برج میلاد تهران برگزار شد و در ابتدای این نشست علی غفاری کارگردان فیلم گفت: نزدیک یک سال است درگیر این فیلم هستیم سعی کردیم نگاه حماسی و قهرمانمحور داشته باشیم.
ابراهیم اصغری تهیهکننده این فیلم هم بیان کرد: از سال ۹۵ که با شخصیت شهید زرین آشنا شدم، دوست داشتم فیلمی درباره او بسازیم به همین دلیل اواخر. سال گذشته خوشبختانه این طرح در بنیاد روایت تصویب شد و امروز امیدوارم دوستان این فیلم را بپسندند.
اصغری درباره حجم بالای امکانات در مسیر تولید فیلم توضیح داد: من خوشبختانه در طول بیست سال گذشته امکانات جنگی زیاد ساختهام، تهیه امکانات فیلم جنگی خیلی سخت است و دوستان تولید و تدارکات تلاش کردند این امکانات را فراهم کنند. هرچند از مدیران ارشد انتظار امکانات داریم. جای گله است. البته با ما همراهیهایی شد از حداقل امکانات حداکثر استفاده کردیم تلاش کردیم فیلم به لحاظ امکانات فقیر نباشد. پیش از این در آثار دفاع مقدسی عراقیها ضعیف نشان داده میشد اما لازمه قلم ما این بود که آنها قوی نشان داده شوند تا تاثیر این تکتیرانداز مشخص شود.
هر آنچه دیدید برگرفته از واقعیت و اسناد بودغفاری هم بیان کرد: هر آنچه که دیدید برگرفته از واقعیت و اسناد بود از تمام همرزمان این شهید بزرگوار گفتگو گرفتیم که خیلی به ما کمک کرد. طبیعتاً برای پرداخت شما سینمایی این کار از گفتگوها استفاده کنیم و جذابتر به نمایش بگذاریم. صداهای انتهای فیلم صدای همرزمان این شهید بود آن صدایی هم که شهید با واکمن گوش میداد صدای واقعی فرزندان شهید بود.
حسن ایوبی تدوینگر این اثر هم گفت: این فیلم اگرچه در دسته فیلمهای دفاع مقدسی است اما بیش از اینکه دغدغه ما کات پلانها باشد، دغدغه اصلی ما این بود که در فیلمهای دفاع مقدس دو جبهه علیه هم آرایش نظامی دارند که معلوم نیست هر شلیکی چه تلفاتی دارد. ولی در این فیلم از ابتدا طریقه کشته شدن افراد را میدیدیم.
وی افزود: در درازمدت ترس این را داشتیم که حس کشتن بیرحمانه به وجود نیاید سعی کردیم بیننده این همزاد پنداری را میکرد که این اتفاق باید میافتاد. سختترین بخشهایی که در تدوین بود بخش تانکها و ادوات بود. با شب بیداری این فیلم را به جشنواره رساندیم.
سعید براتی مدیر فیلمبرداری این اثر هم بیان کرد: آوردهای که میتوانستم برای این فیلم داشته باشم، این بود که از لحاظ تکنیکی نوآوری وارد فیلم کنم. تا تصویر جدیدی از یک جنگ داشته باشیم. تا جایی که توانستم. تا جایی که ابزار و ادوات راه داد، سعی کردیم چیزی کم نداشته باشیم. ما امکانات چندانی هم نداشتیم اما من با انگیزهی بالا وارد این تیم شدم.
بارانی که در سینمای ایران ندیده بودیمایمان کرمیان مدیر جلوههای ویژه فیلم گفت: ۹۵ درصد این فیلم جلوههای میدانی داشت. خودم وقتی فیلم را میبینم لذت میبرم، مثلاً بارانی که در سکانس افتتاحیه فیلم بود در فیلمهای ایرانی ندیدم. به نظرم کار متفاوتی انجام دادیم. سعی کردیم شکل انفجارها و درگیریها متفاوت باشد. جنگ در خاکریز را با ۶ دوربین در حرکت گرفتیم.
غفاری در بخش دیگر گفت: یک فیلمنامه اولیه وجود داشت که تغییراتی در آن دادیم و گفتگوهایی با فرزند شهید زرین داشتیم و سعی کردیم به واقعیت وفادار باشیم ولی سعی کردیم رنگ و لعاب فیلم را حفظ کنیم.
وی درباره انتخاب کامبیز دیرباز بیان کرد: او به لحاظ چهره کم و بیش نزدیک به شهید است او خوب برای این کار جواب داد و زحمت زیادی کشید در کسوت یک تیرانداز قابل قرار گرفتن سختیهایی دارد.
دومین شهیدی که بعد از مجید سوزوکی بازی کردمکامبیز دیرباز هم درباره نزدیک شدن به نقش شهید زرین گفت: از اینکه این نقش به من رسید خدا را شکر میکنم و قدرش را میدانم. در بین نقشهایی که در این بیست سال بازی کردهام این دومین کاراکتری بود که ما به ازای بیرونی داشت. ما با آقای غفاری خیلی صحبت کردیم تا به این نقش برسیم. به این نتیجه رسیدیم که نباید نعل به نعل مانند این قهرمان باشیم بلکه این قهرمان را با نگاهی به زندگی شهید زرین خلق کنیم. شهید زرین در گچساران به دنیا آمده بود و بعد از فوت پدر و مادرش با دایی خود در اصفهان زندگی کرد. ما تصمیم گرفتیم برای لهجه با گویشی نزدیک به گویش عبدالرسول زرین داشته باشیم اما منبع خوبی برای این امر نبود و سعی کردیم به این لهجه نزدیک شویم.
هزینه این فیلم ۱۰ میلیارد تومان تمام شداصغری درباره بودجه فیلم گفت: افتخار میکنم در چنین شرایطی بودجه فیلم با ده میلیارد تومان تمام شد آنهایی که فیلم دفاع مقدسی میسازند و شرایط فیلمسازی در این شرایط را میشناسند میدانند که این بودجه چندانی نیست تلاش کردیم تا بودجه زیادی صرف نشود.
وی افزود: معمولاً ماهایی که فیلم جنگی میسازیم توقع داریم نهادها و مسئولان کمک کنند با اینکه فیلم به یک قهرمان اصفهانی منسوب شد و تلاش کردیم از کمک مسئولان اصفهانی کمک بگیریم ولی آنها کمکی نکردند. تنها گلهای که میتوانم از مسئولان اصفهانی داشته باشم این است که لیاقت نداشتند با این فیلم همکاری کنند. چند لوکیشن در شهرک دفاع مقدس ساخته شده و سایر امکانات به سختی فراهم شده امکانات شهرک قدیمی است ولی سعی کردیم از امکانات حداکثر استفاده کنیم.
در ادامه غفاری گفت: موضوع ما پرداختن به شخصیت شهید نبود دیدیم که برای پرداختن به زندگی شخصی او باید سریال بسازیم ما میخواستیم برش کوتاهی از نوع نگاه این شخصیت به جنگ داشته باشیم. طبق روایات شهید زرین بسیاری از اهداف در تیررس نگاهش بوده ولی نزده و همین تفاوت او با کاراکتر فیلم تکتیرانداز آمریکایی است. کسی پیدا نمیشود که بگوید این فیلم از واقعیت دور بود اما سعی کردیم به آن لباس سینمایی بپوشانیم.
امیررضا دلاوری بازیگر نقش شهید حسین خرازی در فیلم که فرصت کافی برای صحبت نداشت در سخنانی کوتاه گفت: از همه بچههای گروه که واقعاً زحمت کشیدند، تشکر میکنم.