سرگشتگی کارگردان از "اروند" تا "الوند"
فیلم دختر را می‌توان فیلمی گرم، هدف‌مند دانست اگر، فیلم‌نامه نقاط عطفی داشت و سایه‌‌ی سرمایه‌گذار بر سر تدوین‌گر سنگینی نمی‌کرد.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۹
 
سرگشتگی کارگردان از "اروند" تا "الوند"
 
کارگردان و سناریست فیلم "دختر" حق دارد که بین بیان روایت منطقی و استاندارد ستاره "ماهور الوند" و روایتی نزدیک به رپرتاژآگهی برای مناطق آزاد اروند و ادای دین به سرمایه گذار فیلم، سرگردان بماند.

سرگردانی فیلم در بیست دقیقه از فیلم همچنان ادامه دارد.سکانس هایی از این محدوده زمانی می توانند از کلیت فیلم حذف شوند بی آنکه به جریانت فیلم لطمه ای بخورد.جریان فیلم مگر چیست؟دختر آبادانی می خواهد به مراسم خداحافظی دوستش در تهران برود اما پدر مخالف است و او با هماهنگی با مادر،به سفر می رود و از بازگشت باز می ماند و دعوای پدرو تحول زود و تحول مرسوم فیلم های ایرانی و در نتیجه،بازگشت پدری مدیراما نامهربان با خانواده ،با تدبیر کارگردان!

سکانسی از فیلم در حد ۵ دقیقه به همت موسیقی محمد رضا علیقلی،همانند کلیپی تبلیغاتی از عملکرد «منطقه آزاد اروند» دیده می شود و هیچ ربط منطقی با معارفه جایگاه پدر؛احمد عزیزی(فرهاد اصلانی) به عنوان یک مدیر خوب ندارد.شاید بتوان با حذف استاندارد این فیلم که خط داستانی شسته رفته ای دارد،در نهایت ۴۵ دقیقه خوب،پر کشش و البته تاثرگزاری را از خروجی تدوین شاهد بود.

دلبستگی کارگردان و التزام خود به احترام به یکی از پیکسوتان کارگردانان ایران،سیروس الوند،به خاطر بازی دخترش،ماهور الوند،تا بدانجاست که،در صحنه عبور ستاره عزیزی از دروازه (گیت) فرودگاه تهران برای پرواز به آبادان،کاگردان ترجیح می دهد حالا که به عنوان مدیر‌عامل فعلی خانه سینما،دستش باز است،از دهان مامور گیت،نام واقعی کاراکتر اصلی فیلم شنیده شود:«ماهور الوند».

این کارگردانی سرخوشانه اگرچه گریبان منطق روایی فیلم را تا پایان گرفته است و منظور دستمال کاغذی خواستن احمد عزیزی در منزل خواهرش(مریلا زارعی) در ابهامی کور قرار می گیرد،اما،فیلم میرکریمی را باید شریف و با دغدغه دانست.

سه دلیلی را که می توان برای دغدغه‌مندی فیلم ردیف کرد است:

۱- تماشاگری که دختر دارد،مخصوصا پدران،با اتمام فیلم،بی برو برگرد،به دختر خود زنگ می زنند! از این لحاظ فیلم نگاه آسیب شناسانه ای دارد و در تاثیرگزاری موفقیت نسبی و گذرا دارد.

۲- نشان دادن کاربرد زبان عربی هموطنان آبادانی که زمانی «عبادان»،بر اساس اسنادی چون سفرنامه ناصرخسرو،خوانده می شد.لزوم این وجه تمایز زبانی هموطنان خونگرم آبادانی،یکی از نقاط قوت فیلم و بی تردید نقاط تفاهم میرکریمی با سرمایه گذار فیلم است.

۳- نشان دادن وضعیت آلودگی هوای استان های و مناطق غربی و جنوب غربی،به بهانه تصاویر لوکیشن آبادان،هم هشداری برای مسوولان است و از طرفی وجود موش در خانه خواهر احمد عزیزی،که در جنوب تهران است،می تواند سهم عادلانه آلودگی تهران و آبادان را گوشزد کند،که از تقابلی طنازانه و هنری محسوب می شود.

به هرحال،فیلم دختر را می توان فیلمی گرم،هدفمند دانست اگر،فیلمنامه نقاط عطفی داشت و سایه سرمایه گذار بر سر تدوینگر سنگینی نمی کرد.

هومن ظریف
کد مطلب: 4520