در نشست "تا آمدن احمد" مطرح شد:
صادقدقیقی: باید از فیلمهای دفاعمقدسی حمایت کنیم
کارگردان فیلم سینمایی "تا آمدن احمد" گفت: کسانیکه دغدغهی جنگ دارند، پشت فیلمهای این حوزه بایستند.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۲۶
کارگردان فیلم سینمایی "تا آمدن احمد" گفت: کسانیکه دغدغهی جنگ دارند، پشت فیلمهای این حوزه بایستند.
تحریرنو: نشست خبری فیلم سینمایی "تا آمدن احمد" به کارگردانی صادق صادقدقیقی با حضور عوامل فیلم در برج میلاد برگزار شد.
در ابتدای این نشست، صادق صادقدقیقی، کارگردان "تا آمدن احمد" با ابراز تاسف از اینکه نسبت به فیلمهای دفاعمقدسی نوعی گارد وجود دارد، گفت: دلم نمیخواهد اعتراض کنم اما ۷۰ سال از جنگ جهانی دوم میگذرد و هنوز هم فیلمهایی در اینباره ساخته میشود ضمن اینکه در صدر پرفروش ترین فیلمها نیز قرار میگیرند.
وی ادامه داد: اما با اینکه ۲۶ سال از جنگ ایران میگذرد اما فیلمهای این حوزه هنوز جایگاه خودشان را پیدا نکردهاند و متاسفانه وقتی نام فیلم مذهبی با دفاعمقدسی میآید، برخیها موضع میگیرند.
این کارگردان افزود: اگر یادتان باشد نفت کشور از جزیرهی خارک صادر میشد و اگر در زمان جنگ این جزیره را اشغال میکردند ظرف مدت یک هفته تهران را هم میگرفتند اما متاسفانه با این موضوع برخورد خوبی نمیشود ضمن اینکه حرفها را شعاری میدانند.
صادقدقیقی با اشاره به اینکه سال ۱۰۰ فیلم در سینمای ایران ساخته میشود، گفت: از میان این تعداد فیلمها نباید ۴ فیلم در حوزهی دفاعمقدس تولید شود؟ یعنی همهی فیلمها باید اجتماعی باشند تا دیده شوند؟ بیایید وقت بگذاریم و بدون جبههگیری به تماشای این فیلمها بنشینیم و در مورد آنها منصفانه اظهارنظر کنیم.
وی همچنین خاطر نشان کرد: دوستدارم کسانی که به معنای واقعی دغدغهی جنگ دارند، پشت این فیلمها بایستند و من از اهالی سینما خواهش میکنم مهربانتر باشند و به تماشای آثار یکدیگر بنشینند.
صادقدقیقی دربارهی تم اصلی فیلم گفت: "تا آمدن احمد" یک فیلم انتظار است و ما فیلم را کوبنده آغاز کردیم همانطور که فیلم همکار خوبم نرگس آبیار نیز فیلمی در حوزهی انتظار بود. اما این فیلم، فیلمی برای پدرو مادرهاست و تلاش کردیم یک فیلم خوب داشته باشیم.
پروانه مرزبان، تهیهکنندهی این اثر سینمایی با اشاره به اینکه جزیرهی خارک در سینمای دفاعمقدسی مورد توجه نبوده، گفت: فیلم "تا آمدن احمد" اثری دربارهی شهدا و مظلومیت خارک است و ۲۸۰۰ روز در دوران دفاعمقدس ایستادگی کردیم و جزیرهی خارک بیش از ۲۸۰۰ بار مورد حمله قرار گرفت.
وی ادامه داد: در سفری که به این جزیره رفته بودم، به من گفتند چرا تنها دربارهی آبادان و اهواز فیلم جنگی می سازید، در صورتیکه خارک در تمام این مدت مورد حمله قرارگرفته بود اما تا به امروز هیچ حرفی از آن زده نشده است.
این تهیهکننده گفت: زمانی که میخواستیم این فیلم را بسازیم؛ کسی نمیدانست این منطقه هم در جنگ بوده است بههمین دلیل این فیلم را برای مردم خارک ساختهام.
افسر اسدی، بازیگر فیلم با اشاره به اینکه زمان کمی برای تمرین و رسیدن به لهجهی مورد نظر داشته، گفت: لهجهی من در فیلم مخلوطی از آذری و بوشهری است اما از زمانیکه بازی در فیلم را قبول کردم، دو روز وقت داشتم که بلافاصله فیلمبرداریها شروع شد بههمین دلیل فرصت زیادی برای تمرین لهجه نداشتم.
فریدون شیردل، مدیر فیلمبرداری فیلم "تا آمدن احمد" نیز دربارهی دشواریهای فیلمبرداری این کار گفت: در سینما معمولا کم پیش میآید که بیش از یک دوربین کار شود اما ما در این فیلم با بیش از دو دوربین هم کارکردیم و شرایط خاصی داشت. همآهنگی نور و تصویر این کار برایمان سخت بود اما کارگردان کار با دیدی که داشت بسیار به ما کمک کرد.
فرید ناظرفصیحی، مسئول جلوههای ویژهی کامپیوتری فیلم نیز درباره دشواریهای این بخش افزود: این فیلم نیز مانند بسیاری از آثار سینمایی دیگر دشواریهای خاص خودش را داشت اما دشواریهای شیرینی بود چراکه کارگردان کار به خوبی به این حوزه واقف است و برای پیشبرد اهداف به ما بسیار کمک کرد و ما نیز سعی کردیم در این بخش کار استانداری ارائه دهیم.