"دل سگ" با اجرایی متفاوت در روی صحنه
یعقوبی: تئاتر سینما نیست که قابلیت تکثیر داشته باشد، پس کسانی‌که یک تئاتری را ندیدند، حق دارند اجرای آن‌را ببینند.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۸
 
"دل سگ" با اجرایی متفاوت در روی صحنه
 
یعقوبی: تئاتر سینما نیست که قابلیت تکثیر داشته باشد، پس کسانی‌که یک تئاتری را ندیدند، حق دارند اجرای آن‌را ببینند.

به گزارش تحریرنو از روابط‌عمومی و امور بین‌الملل تماشاخانه‌ی ایران‌شهر، محمد یعقوبی که این‌روزها نمایش "دل سگ" را آماده می‌کند، درباره‌ی اجرای این نمایش گفت: اول این‌که با ۸ بازیگر داریم کار را به اجرا می‌رسانیم. میل به تجربه‌گرایی را در این‌کار کنار گذاشتم و مانند یک متن طبیعی با آن برخورد کردم.

وی ادامه داد: الان دیگر احساس می‌کنم بعد از این‌همه مدت کارکردن دیگر لازم نیست نشان بدهم شگردهای دیگر را هم بلد هستم. البته اجرای نمایش "هیولاخوانی" که این روزها در حال اجراست در این‌که "دل سگ" را طبیعی اجرا کنم موثر بود. شاید اگر این نمایش را این شکل اجرا نمی‌کردم "دل سگ" را هم با ساختار دیگری اجرا می‌کردم.

یعقوبی درباره‌ی این‌که چرا در این برهه از زمان سراغ نمایش "دل سگ" رفته است نیز گفت: من دوست دارم همه‌ی کارهایم را دو بار اجرا کنم اما برای این‌که در این زمان سراغ نمایش "دل سگ" رفتم دلیل محتوایی نمی‌توانم ذکر کنم. اما این‌را باید بدانیم که ذات تئاتر تکرار ناپذیر است. متن تغییراتی پیدا می‌کند، بازیگران عوض می‌شوند و طراحی صحنه و... . همه‌ی این‌ها یعنی این‌که نمایش خود‌به‌خود نسبت به‌قبل تغییر کرده‌است.

وی در ادامه گفت: در ذات تئاتر عناصری وجود دارد که نمی‌گذارد یک اثر تکراری شود. بنابراین حتی اگر کاری دو سال پیش اجرا شده‌باشد، می‌تواند دوباره اجرا شود و تازه باشد. می‌خواستم نمایش‌نامه‌ی "نوشتن در تاریکی" را اجرا کنم و مجوزش را هم به من دادند، اما من به اجرای این نمایش‌نامه فکر کردم.

یعقوبی در پایان درباره‌ی مزیت‌های اجرای رپرتوار نیز گفت: رپرتوار تئاتر ما را حرفه‌ای می‌کند. این پیام را در دل خود دارد که متن‌های ایرانی ارزش این‌را که بیش از یک‌بار اجرا شوند دارد.

تئاتر سینما نیست که قابلیت تکثیر داشته باشد پس کسانی‌که یک تئاتری را ندیدند، حق دارند اجرای آن‌را ببینند. این‌که یک نمایش فقط یک‌بار در ۳۰ شب اجرا شود. اگر ما امروز چخوف را می‌شناسیم برای این است که بارها در همه‌جای جهان اجرا شد و به‌جهان معرفی شد. نگران این نباشیم که رپرتوار ممکن است باعث شود متن جدید تولید نشود چون تکرار شکسپیر هیچ‌وقت باعث‌نشد آلبی یا پینتری به‌وجود نیاید.

این نمایش با بازی: حبیب رضایی، نوید محمدزاده، آیدا کیخایی، اشکان جنابی، آوا شریفی، نیلوفر وهاب‌زادگان، سهیل قنادان و حامد پورزارع  به‌زودی در سالن استاد ناظرزاده‌کرمانی تماشاخانه‌ی ایران‌شهر به‌صحنه می‌رود.
کد مطلب: 883