در نشست خبری سومین نمایشگاه کار ایران مطرح شد؛
برگزاری نمایشگاه کار ایران امسال با رونمایی از یک محصول جدید
نشست خبری سومین نمایشگاه کار ایران، یکشنبه هشتم دیماه برگزار و دکتر محمد شریفخانی دبیر این رویداد ضمن بیان گزارشی آماری از دوره قبل به تشریح برنامههای نمایشگاه امسال پرداخت.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۲۸
نشست خبری سومین نمایشگاه کار ایران، یکشنبه هشتم دیماه برگزار و دکتر محمد شریفخانی دبیر این رویداد ضمن بیان گزارشی آماری از دوره قبل به تشریح برنامههای نمایشگاه امسال پرداخت.
به گزارش تحریرنو ؛ نشست رسانهای دومین نمایشگاه کار ایران با حضور دکتر محمد شریفخانی، دبیر نمایشگاه کار و عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف و پویان دلاوری مدیر اجرایی نمایشگاه برگزار شد.
دبیر نمایشگاه ابتدا گزارشی از دورههای قبل را برای خبرنگاران تشریح کرد. او از نمایشگاه کار بهعنوان رویدادی با سابقه ۱۰ دوره برگزاری طی ۹ سال نام برد که در روند فعالیت خود، دستاوردهای قابل توجهی را در زمینه برقراری ارتباط میان کارفرمایان و کارجویان داشته است.
شریفخانی گفت: استقبال روزافزون از نمایشگاه کار. بیانگر اثربخشی مطلوب آن است. ما در مجموعه دورههای برگزاری این رویداد، تاکنون افزون بر ۴۵۰ شرکت و سازمان داخلی را پذیرا بودهایم؛ که با هدف یافتن و جذب نیروی انسانی نخبه به نمایشگاه آمدهاند. همچنین بیشتر از ۳۵۰۰ مورد جذب موفق صورت گرفته است. تنها در دوره گذشته نمایشگاه، بیش از هفتادهزار رزومه میان متقاضیان و کارفرمایان ردوبدل شد! دلیل این میزان اقبال هم مشخص است: هر ساله تعداد زیادی از فارغالتحصیلان دانشگاه با معدل خوب آماده ورود به شغلهای مناسب و مرتبط با رشته تحصیلیشان هستند و تشخیص سره از ناسره از میان آنان، کار دشواری برای سازمانهاست؛ چرا که واقعاً تنها بر اساس یک برگه کاغذ بهنام کارنامه یا رزومه، بهسختی میتوان قضاوت صحیحی در مورد توانمندیهای افراد قضاوت کرد. صاحبان صنایع علاقمندند مستقیم و چهرهبهچهره با نیروی کار مصاحبه و تعامل کنند و نمایشگاه کار این فرصت را دریک بازه زمانی کوتاه برایشان فراهم میسازد. از دیگر سو، کارجویان نیز تمایل دارند از نزدیک و بهطور ملموس با شرایط و ویژگیهای مختلف مجموعههای اقتصادی که تا پیشازاین تنها بهعنوان یک برند یا لوگو از آنها شناخت داشتهاند، آشنا شوند و دریابند که کدامشان بیشتر برایشان مناسبتر و ارزشآفرینترند.
وی با اشاره به اینکه این روزها همه از بحران رکود و بیکاری مینالند، مراجع و کارشناسان مختلف مدام نسبت به ادامه این روند و تبعات اقتصادی و اجتماعیاش هشدار میدهند و خلاصه همه نگران هستند، گفت: با این حال، انبوه متقاضیان کاریابی، فقط یک روی این بحران هستند. جذب نیروی کار متخصص، همواره برای کارفرمایان فرآیندی پیچیده و طاقتفرسا بوده است. هرچه سطح آموزش و تخصص مورد نیاز برای مشاغل بالاتر میرود، دشواریهای یافتن نیروی کار مناسب نیز بیشتر میشود. تمام این گلایهها در شرایطی مطرح میشوند که هر ساله موجی از جمعیت تحصیل کرده کشور از دانشگاهها فارغالتحصیل شده و بخش قابل توجهی از آنان به اردوی بیکاران میپیوندند. با چنین سطح و گسترهای از متقاضیان و بیکاران، باید پرسید چرا کارفرمایان در جذب نیروی متخصص همواره دچار چالش هستند؟ واقعیت این است که در کشور ما، ساز و کارهای جذب نیروی کار بسیار ابتدایی و غالبا ناکارآمد هستند. علیرغم اینکه در سالهای اخیر، انبوهی از بنگاههای کاریابی، به ویژه شبکههای کاریابی اینترنتی شکل گرفته و گسترش یافتهاند، اما همچنان کارفرمایان نمیتوانند با استناد به یک سری اسناد مکتوب از کم و کیف واقعی متقاضیان خود کسب اطلاع کنند. این مساله، با افزایش سطح تخصص و حساسیت مشاغل جدیتر میشود تا جایی که کارفرمایان را به سمت بهرهگیری از کانالهای متفاوت و گاه بسیار سنتی سوق میدهد. یکی از رایجترین این موارد که این روزها در بسیاری از شرکتهای خصوصی به چشم میخورد، تعیین پاداش برای کارمندانی است که بتوانند یک نیروی متخصص کارآمد را به شرکت معرفی کنند.
شریفخانی ادامه داد: سویه دیگر ماجرا که شاید بسیار کمتر به چشم میآید و در بحران انبوهی از بیکاران، توجه کمتر کسی را به خود جلب میکند، بیتمایلی بخشی از بدنه جوان و حتی تحصیلکرده کشور برای ورود به بازار کار است. بدون تردید، ناامیدی از کسب یک فرصت شغلی مناسب و متناسب با تواناییها و استعدادهای افراد در این بیتمایلی شدید به کار کردن نقش موثری ایفا میکند. در این سوی ماجرا نیز معمولا متقاضیان تلاش میکنند که برای کسب یک فرصت شغلی شایسته، به همان شیوههای سنتی، یعنی متوسل شدن به شبکهای از دوستان و آشنایان استفاده کنند؛ شیوهای که قطعا همه فرصت و امکان استفاده از آن را ندارند و معلوم نیست کمکی به افزایش بازدهی جذب نیروهای متخصص کند. یکی از راهکارهایی که اکثر کشورهای توسعه یافته برای جبران این مسائل از آن بهره میبرند، نمایشگاه های کار است. فستیوالهایی گسترده که با هدف برقراری ارتباط مستقیم کارجو و کارفرما راهاندازی میشوند و در عین حال پلی میان دانشگاهها و بنگاههای کسبوکار برقرار میکنند. با شرکت در نمایشگاههای کار، کارفرمایان از یک سو فرصت مییابند نیروی انسانی مورد نظر خود را در طی یک ارتباط مستقیم و رودرو شناسایی کنند. از سوی دیگر، با معرفی عمومی و تخصصی محصولات، خدمات و فعالیتهای خود، این امکان را در اختیار متقاضیان قرار میدهند تا آنان نیز با شناخت و آگاهی هرچه بیشتر فرصت شغلی مورد نظر خود را انتخاب کنند.
دبیر نمایشگاه سپس از اضافهشدن یک محصول تازه به این رویداد خبر داد: در سومین نمایشگاه کار ایران، از بخش ویژهای رونمایی خواهد شد؛ که نمایشگاه کار پلاس نام گرفته است. یک سالن مجزا به این بخش جدید اختصاص یافته، که پاسخی به یک نقیصه موجود در فضای کاریابی کشور است. همواره، چه کارجویان و چه کارفرمایان به وجود این نقطه ضعف اشاره کردهاند و ما فکر کردیم که برطرف کردن آن، یکی از رسالتهای امسال نمایشگاه کار است. وقتی فردی از دانشگاه فارغالتحصیل میشود، کلیه مباحث علمی و فنی مختص رشته خود را در کلاسها یا از طریق کتابها و حل تمرین بهطور کامل فرا گرفته است. اما وقتی برای یافتن شغل تلاش میکند، متوجه میشود که بسیاری از دیگر مهارتهای لازم برای ورود به بازار کار را هنوز نیاموخته است. از مهارتهای فردی و اجتماعی گرفته تا مسائل مالی، اخلاق و رفتار سازمانی و ارتباطهای بینرشتهای. شرکتها نیز باید مطمئن شوند کسی را که استخدام میکنند، برخوردار از چنین ویژگیهایی هست و کاملاً قادر است در همافزایی با سایر نیروهای سازمان، در ارتقای شاخصهای عملکردیشان موفق عمل کند. در نمایشگاه کار پلاس، مدیران منابع انسانی شرکتها و سازمانهای معتبر و موفق، با برگزاری کارگاههای آموزشی تخصصی و رایگان، در انتقال تجارب خود و آموختن مهارتهای ذکرشده به فارغالتحصیلان و متقاضیان کار تلاش خواهند کرد. رویکرد این آموزشها کاملاً منطبق با نیازها و الزامهای ورود به بازار کار خواهد بود.
در ادامه نشست، شریفخانی به پرسشهای اهالی رسانه پاسخ داد و در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره ارتباط و تعامل برگزارکنندگان نمایشگاه کار با مراکزی همچون وزارت کار، سازمان فنی و حرفهای و نیز دانشگاهها، دبیر نمایشگاه پاسخ داد: ما در طول دوران برگزاری این رویداد، رابطه بسیار مطلوب و سازندهای با وزارت کار و وزارت علوم داشتهایم و از حمایتهای معنویشان بهرهمند بودهایم. در مورد دانشگاهها هم، علاوه بر فعالیتهای اطلاعرسانی و آگاهیبخشی در تعامل با روابطعمومیهای آنها، با پارکهای علم و فناوری و انجمنهای فارغالتحصیلان دانشگاهها همکاری خوبی داریم. خود مجموعه برگزارکننده نمایشگاه کار نیز برخاسته از دانشگاه شریف و برآمده از تجربیات مدیران و فارغالتحصیلان آن است.
در پایان، دلاوری مدیر اجرایی نمایشگاه کار نیز به تعدادی از سؤالهای حاضران در نشست پاسخ داد.
سومین نمایشگاه کار ایران، هفدهم تا نوزدهم بهمنماه در مجتمع نمایشگاهی بوستان گفتوگو برگزار خواهد شد.