محمدحسین رضوی؛
مسابقات تلویزیونی ایرانی قابلیت رقابت با نمونههای خارجی را دارند
تهیهکننده جوان مسابقههای تلویزیونی «آقای آتشنشان» و «بومرنگ» معتقد است وضعیت مسابقات تلویزیونی تولید شده در سالهای اخیر در رسانه ملی قابل مقایسه با نمونههای خارجی است.
تاریخ انتشار : شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۵
تهیهکننده جوان مسابقههای تلویزیونی «آقای آتشنشان» و «بومرنگ» معتقد است وضعیت مسابقات تلویزیونی تولید شده در سالهای اخیر در رسانه ملی قابل مقایسه با نمونههای خارجی است.
به گزارش تحریرنو از ستاد خبری چهارمین جشنواره تلویزیونی «جامجم»؛ محمدحسین رضوی یکی از جوانان دهه هفتادی است که مدتی است تهیهکنندگی برنامههای مختلف تلویزیونی را عموما برای شبکه پنج بر عهده دارد. از جمله آثار شاخص او دو مسابقه «آقای آتشنشان» و «بومرنگ» است که البته دومی از شبکه سه سیما پخش شد. رضوی وضعیت تولید مسابقههای تلویزیونی را در ایران به نسبت، خوب ارزیابی میکند و میگوید درصدی از این تولیدات، با در نظر گرفتن همه جوانب در صداوسیمای ما، قابلیت مقایسه شدن با آثار خارجی را دارند.
رضوی در خصوص دو تجربه خود در زمینه مسابقههای تلویزیونی به جشنواره سیما میگوید: مسابقه «آقای آتشنشان ۱» اواخر سال ۹۴ شروع شد تا برای نوروز ۹۵ از تلویزیون پخش شود. ایده اولیه این برنامه را آقای زینالعابدین مدیر شبکه پنج داد و قرار بود یک مستند ـ مسابقه با محوریت قهرمان ایرانی و اسلامی بسازیم. برای این هدف تحقیق و پژوهش زیادی انجام گرفت، چراکه قرار بود جایگزین برنامه «مردان آهنین» باشد. ما میخواستیم به معرفی یک الگو در فضای پهلوانی و قهرمانی برسیم و این طور نتیجه گرفتیم که امروزیترین مصداق همین آتشنشانان هستند. ما به دلیل کمبود وقت فشرده کار کردیم اما جزو ۱۰ برنامه پربیننده نوروز شدیم. سال بعد قرار نبود این مسابقه ساخته شود اما فاجعه پلاسکو پیش آمد و به احترام یاد آن عزیزان دوباره دست به کار شدیم. این برنامه در نوروز ۹۶ هم جزو پربینندهترین ها بود. به خاطر استفاده از انفجار و آتش کار سختی بود اما شد. ما توانستیم.
این تهیهکننده همچنین بیان میدارد: در «بومرنگ» ایده و فضا از آن ما بود و با همکاری شهرداری مشهد کار ساخته شد. در این مسابقه بنا شد، شرکت کننده ها در یک محیط بزرگ شهری با هم درگیر شوند تا پیش از «بومرنگ» تلویزیون برنامهای نداشت که در جریان آن یک مسابقه را در بستر یک شهر را بتوان دنبال کرد. از بهمن ۹۵ تا آبان ۹۶ تصویربرداری ادامه داشت و این همکاری، یکی از نقاط عطف در کارنامه ما شد و مورد استقبال قرار گرفت. در شبکههای بین المللی هم مسابقات و گیمشوها در کنار سریالها قرار میگیرد و ظرفیت جذب مخاطب آن را معادل سریال های تلویزیونی می دانند. جالب است یادآوری کنم که «آقای آتشنشان» کنار سریال کسی مثل مهران مدیری قرار گرفته بود و ما این استرس را داشتیم که حاصل کارمان زیر سایه «شوخی کردم» قرار بگیرد. اما طبق نظرسنجی سازمان در مورد پربینندهترین برنامههای شبکه ما مقام دوم را به دست آوردیم.
محمدحسین رضوی در پاسخ به این سوال که شخصا کدام یک از مسابقات تلویزیونی را میپسندد، تصریح میکند: من معتقدم اگر نیاز مخاطب سنجیده شود، میتوان مسابقه تلویزیونی پرمخاطبی تولید کرد، به خصوص که هزینه تولید آن از سریال کمتر است. از میان برنامههای مسابقهای تلویزیون امروز، من شخصا «فرمانده» در هر سه فصل و «خانه ما» در فصل اول را دوست دارم که هم شعور مخاطب را جدی میگیرند و هم از سطح کیفی خوبی برخوردارند. در حال حاضر مستند مسابقههای استانداردی ساخته میشود که میتواند با نمونههای خارجیاش رقابت کند.
تهیهکننده «آقای آتش نشان» درباره اینکه آیا مسابقههای تلفنی هنوز هم جذاب هستند اضافه میکند:شاید مخاطب مسابقههای تلفنی ریزش کرده باشد اما عمرشان به سر نرسیده است. همیشه طیف خاصی وجود دارند که این مسابقات را میپسندند. در عین حال لازم است که در سبک جدیدی ساخته شوند و کمی خلاقیت هم در آنها لحاظ شود. بنابراین نفس مسابقه تلفنی هنوز جذاب است، صرفا باید در چگونگی آن تجدیدنظر کرد.
محمدحسین رضوی در خاتمه درباره اهمیت برگزاری جشنوارههایی مثل جشنواره صدا و سیما تأکید میکند: در جریان برگزاری جشنواره صدا و سیما قدری فاصله افتاد و من با این اتفاق خیلی مخالف بودم چرا که اصل رقابت را معلق کرد. وقتی پای قیاس در میان باشد برنامهسازها روز به روز در جهت بهتر شدن خودشان حرکت میکنند و تشویق شدن برترینهای آنها موجب رشد کیفی در کلیت تلویزیون میشود. شما جشنواره امی را در سطح جهان در نظر بگیرید؛ فلسفه این رویدادهای هنری بالا رفتن کیفیت کارها در هر سال باشد. جشنواره صداوسیما هم باید چنین رویکردی داشته باشد. این حق مردم است که مستندها و برنامههای ترکیبی و سریالها و مسابقههای تلویزیونی بهتری تماشا کنند. به ویژه در برنامههای گفت و گو محور خوب است، تغییراتی جدی ایجاد کنیم.