سعید سلطانی مطرح کرد؛
سریال‌های خوب همواره محصول حضور فیلم‌نامه‌نویسان خوب بوده‌اند
کارگردان مجموعه‌های تلویزیونی «پس از باران» و «ستایش» معتقد است هر وقت که فیلم‌نامه‌نویسان خوب وارد میدان شده‌اند نتیجه‌اش ساخت سریال‌های خوب بوده است.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۳
 
سریال‌های خوب همواره محصول حضور فیلم‌نامه‌نویسان خوب بوده‌اند
 
کارگردان مجموعه‌های تلویزیونی «پس از باران» و «ستایش» معتقد است هر وقت که فیلم‌نامه‌نویسان خوب وارد میدان شده‌اند نتیجه‌اش ساخت سریال‌های خوب بوده است.

به گزارش تحریرنو ؛ سعید سلطانی در گفت‌وگو با ستاد خبری چهارمین جشنواره تلویزیونی جام‌جم با اشاره به جذابیت مجموعه‌های نمایشی گفت: بخش نمایشی از جذاب ترین موقعیت‌هایی است که در رسانه وجود دارد. از آنجا که سریال‌ها مورد توجه بیشتر مخاطبان تلویزیون است سریال سازی باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

سلطانی با بیان اینکه در مطبوعات و فضای مجازی سوژه‌های زیادی برای پرداختن وجود دارد عنوان کرد: برای تولید یک اثر باید نیاز جامعه را در نظر بگیریم. اگر به آنچه در جامعه اتفاق می‌افتد دقیق نگاه کنیم کاملا روشن است چه مشکلات و مسائلی باید مورد توجه قرار بگیرد ولی مهم تر از انتخاب سوژه، نوع پرداختن به آن است.

وی با اشاره به نحوه پرداختن به مشکلات اجتماعی ادامه داد: گاهی با معضلات مهم به شکل دم دستی برخورد می‌کنیم که نتیجه‌اش ارزش کار را نازل می کند و یا پتانسیل لازم برای توجه به یک مسئله را خود بخود از بین می برد. گاهی هم اینقدر از موضوع دور هستیم که موضوعات را واژگون نشان می‌دهیم؛ در واقع زمانی بیش از اندازه خوب و زمانی هم سیاه نمایی می‌کنیم.

کارگردان سریال خاطره انگیز «پس از باران» با مهم دانستن ارتباط مخاطب و رسانه گفت: اگر مردم خودشان را در رسانه مخصوصا در آثار نمایشی ببینند ارتباط بیشتری بین آن‌ها و رسانه شکل می‌گیرد. رسانه نیاز به نمایش روشنایی، امیدبخشی و تلاش و انرژی برای زندگی دارد.

او ادامه داد: رسانه نباید چشمش را روی مشکلات ببندد و یا برعکس مشکلات را بزرگنمایی کند و باعث ایجاد بحران در جامعه گردد.

این کارگردان که سریال پر مخاطب «ستایش» را در کارنامه کاری خود دارد با اشاره به مجموعه‌هایی که در طول سال‌های گذشته مورد اقبال بیننده قرار گرفته است گفت: هر چه جلوتر می‌آییم به واسطه مواجهه بینندگان ایرانی با مجموعه‌ای از شبکه‌های خارجی، تنوع زیادی ایجاد شده و انتخاب‌های بیشتری برای بیننده وجود دارد. اما این مجموعه‌ها اصالت ندارد.

سلطانی افزود: هر زمان سریالی به درستی به فرهنگ ما و ذائقه مخاطب توجه کرده موفق شده است؛ بنابراین این موفقیت غیر قابل دسترس نیست. در واقع سازندگان آن سریال‌ها هم سراغ فرمول خاص و عجیب غریبی نرفتند.

سلطانی با مهم دانستن فیلمنامه در موفقیت یک اثر ادامه داد: هرجا فیلمنامه نویسان خوب وارد رسانه شدند خروجی خوبی داشتند، ولی هرجا سراغ کارهای شتاب زده و بی تعمق رفتیم و دستورالعملی برخورد کردیم آفت آن موضوع شده است. برای نمونه بعضی کارهای مناسبتی که شتاب زده تولید می‌شوند دچار این ضعف هستند.

این کارگردان سریال‌های تلویزیونی با بیان اینکه جشنواره‌ها در بهبود برنامه سازی نقش کمک کننده دارند عنوان کرد: هر جشنواره‌ای دستورالعملی دارد و به دلیلی برگزار می‌شود. اگر در این جشنواره جوان گرایی وجود داشته باشد و به جوان‌ها توجه به موقع شود، به دنبالش نتیجه به موقعی هم خواهد داشت.

وی ادامه داد: ما فیلمسازان هر جا کارمان دیده شود و عیب و ایراد را گوشزد و نقاط قوت را مطرح کنند سعی می‌کنیم بر آن مدار حرکت کنیم. اما زمانیکه شما کارتان را به خوبی انجام می‌دهید و توجهی نمی‌شود، انگیزه‌تان را از دست می‌دهید. جشنواره‌ها می‌توانند انگیزه ایجاد کنند و پنجره‌ای باشند برای شناخت بیشتر مخاطب تا بتوانیم ارتباط بهتری با او برقرار کنیم.

کارگردان سریال «در جستجوی آرامش» در پایان گفت: هر وقت می‌بینم فیلم و سریالی خوب دیده می‌شود اسباب شعف من است، چون این رسانه محل کار و زندگی خودم است. اگر مجموعه‌ای پر بیننده شود بینندگان زیادی به بهانه آن اثر سایر برنامه‌ها را هم می‌بینند و ارتباط برقرار می‌کنند و به طبع هر برنامه ضعیفی که کار شود ارتباط بیننده و رسانه را به خطر می‌اندازد.
کد مطلب: 14697