در نشست "جزیره رنگین" مطرح شد:
سینایی: برای من فیلم ساختن نوعی زنده‌بودن است
کارگردان فیلم سینمایی "جزیره رنگین" گفت: فیلم‌سازی تجربه‌گرا هستم و به جوانان توصیه می‌کنم که در ساخت آثارشان جرات داشته باشند.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۵۹
 
سینایی: برای من فیلم ساختن نوعی زنده‌بودن است
 
کارگردان فیلم سینمایی "جزیره رنگین" گفت: فیلم‌سازی تجربه‌گرا هستم و به جوانان توصیه می‌کنم که در ساخت آثارشان جرات داشته باشند.

تحریرنو: نشست رسانه‌ای فیلم "جزیره رنگین" با حضور خسرو سینایی (کارگردان)، مهدی احمدی (بازیگر)، طیبه دهقان‌منشادی (بازیگر)، علی لقمانی (فیلم‌بردار) و علیرضا کریمی (صدابردار و تدوین‌گر) برگزار شد.


خسرو سینایی در این نشست افزود: ۱۱۵ فیلم را در طول ۴۷ سال تجربه کردم از این‌رو اگر قرار باشد یک فرمول را برای ساخت همه‌ی آثار تکرار کنم تجربه‌ی جدیدی حاصل نمی‌شد.

وی یادآور شد: برای من فیلم‌ساختن وقتی طراوت خود را حفظ می‌کند که روشی جدید را برگزینم.

این کارگردان سینما اظهار کرد: برخی می‌گویند چرا به‌سبک فلان فیلم اثر جدیدت را نمی‌سازی؟ من دوست‌دارم در هر یک از فیلم‌های خودم راه‌های جدید را تجربه کنم.

سینایی یادآور شد: برای من فیلم‌ساختن نوعی زنده‌بودن است، اگر چیزی را بسازید که نمی‌دانید حاصل آن چه می‌شود و در این راه خطر کنید برای‌تان لذت‌بخش خواهد بود.

سینایی ادامه داد: اعتراف می‌کنم زندگی را دوست‌دارم و به همه توصیه می‌کنم زندگی را دوست داشته باشند.

وی گفت: پیش از ساخت "جزیره رنگین" به این فکر بودم که نقاط منفی یک اثر را برانداز می‌کنیم اما تاکنون از خودمان پرسیدیم ما در حد امکانات چه می‌کنیم؟

این کارگردان سینما یادآور شد: وقتی برای بار دوم به جزیره‌ی هرمز رفتیم متوجه شدم فردی در حد امکاناتش به آدم‌ها فعالیت‌های مرتبط با خاک و فضای جزیره یاد می‌دهد.

سینایی ادامه داد: هر کدام در حد امکانات خود می‌توانیم در محدوده‌ی فعالیت خود مثبت عمل کرده و به مردم کمک کنیم تا محدوده‌ی مورد نظرمان زیباتر شود.

وی توضیح داد: ۴ سال برای ساخت قطار زمستانی صبر کردم و در این فاصله با بودجه‌ای که داشتم به جزیره‌ی هرمز رسیدم و خوش‌بختانه فارابی ۵۰درصد با من شریک شد.

کارگردان فیلم "جزیره رنگین" ادامه داد: سوژه‌ی این اثر سینمایی، مسئله‌ی محیط‌ زیست را مطرح می‌کند. "جزیره رنگین" امکانات طبیعی زیبا دارد و از طرفی داستان‌های کوچک در آن اتفاق می‌افتد که اتصال این داستان‌ها به‌ما کمک می‌کند.

سینایی ادامه داد: امیدوارم اگر سینما را به‌شکل ابزار ببینیم استفاده از آن به خودمان ارتباط دارد. ایران جای‌گاه‌های زیبایی دارد که نمی‌شناسیم و پرسش اصلی آن‌که چرا در تهران و آپارتمان‌ها نشسته و فیلم می‌سازیم؟

وی گفت: می‌توانیم گستره‌ی فیلم‌سازی را گسترش دهیم . البته می‌توانیم فرمی کلاسیک را برای فرمت مورد نظر فیلم‌سازی انتخاب کنیم.

سینایی افزود: بسیاری از بازیگران فیلم "جزیره رنگین" بازیگر نبوده و برخی تئاتر‌های محلی بودند.

وی بابیان این‌که خودم پذیرفتم "جزیره رنگین" در بخش مسابقه‌ی سی‌و‌سومین جشنواره‌ی فیلم فجر نباشد تاکید کرد: خودم پذیرفتم فیلمم در بخش مسابقه نباشد و با خود به این اندیشیدم اگر جزو هیئت انتخاب بودم این فیلم را با کدام معیار مورد ارزیابی قرار می‌دادم. اگر یک‌درصد دوست‌داشتم فیلم در بخش مسابقه باشد برای دیده‌شدن تلاش دست‌اندرکاران این فیلم بود.

این کارگردان کهنه‌کار سینمای ایران به فیلم‌سازان توصیه کرد که جرات داشته باشند و در نواحی مختلف ایران فیلم بسازند. جرات بکنید به نواحی ایران بروید و از بازیگران محلی استفاده کنیم.

سینایی تصریح کرد اگر بخواهید یک عمر در عرصه‌ی فیلم‌سازی از یک فرمول استفاده کنید بازنده‌اید.

وی بابیان این‌که برای من مهم است که نسل جوان به‌دنبال دیدن اثری از من است که ۴۰ سال پیش ساختم اظهار کرد: در فیلم "جزیره رنگین" حرف‌های زیادی است که به‌دل من می‌نشیند و تلاش کردیم این اثر سینمایی شعاری نباشد.

مهدی احمدی، بازیگر این اثر نیز در ادامه یادآور شد: ۲۵ سال از نخستین فیلمی که با سینایی کارکردم گذشته است و در هر فیلم به‌لحاظ فنی و حرفه‌ای و کاری از این کارگردان درس زندگی می‌گیرم.

وی افزود: این فیلم‌ساز روحیه‌ی جست‌وجوگر و پویایی دارد و این مهم مانع از تکرار آثار وی می‌شود و دائم ایده‌ها و فرم‌های جدید نیز آموزنده است.

علی لقمانی، فیلم‌بردار این اثر سینمایی نیز اظهار کرد: سال‌های طولانی است که افتخار هم‌کاری با خسرو سینایی دارم. از وی آموختم و از هم‌کاری با این کارگردان سینما لدت بردم.

وی یادآور شد: فیلم‌برداران که بخشی از عمل‌کردشان بر گرامر فنی سینما مبتنی است وقتی با کارگردان آشنا به این گرامر کار می‌کنند به اتفاق نظر و سرعت‌عمل و خلاقیت بیش‌تر می‌رسند و سینایی به این گرامر سینما آشنا است و خیلی طول نمی‌کشد که به در پروژه‌های مشترک به زبان مشترک برسیم.

لقمانی تاکید کرد: زبان مشترک با کارگردان برای هر فیلم‌برداری لذت‌بخش است و این زبان مشترک کم‌رنگ است.

علیرضا کریمی، صدابردار و تدوین‌گر نیز در این نشست افزود: زندگی با خسرو سینایی و کارش تجربه‌ی خاصی برای من بود. پیرامون خسرو سینایی اتفاقات بسیار خوبی رخ می‌دهد و خوش‌حالم این کارگردان سینما به‌من اعتماد کرد.

وی اظهار کرد: وسعت نگاه سینایی به جامعه از دیگر خصوصیات‌های این فیلم‌ساز است. من تنها جزیره‌ی هرمز را در فیلم ندیدم.

طیبه دهقان‌منشادی، بازیگر این فیلم نیز توضیح داد: فیلم "جزیره رنگین" واقعیت است، موضوعات و تمام رنگ‌های موجود در فیلم واقعی است و بخش و دیالوگی را برای این اثر نساختیم.

وی تاکید کرد: یکی از دلایل علاقه‌ی من به این اثر سینمایی، واقعی‌بودن آن است.
کد مطلب: 2488