آزاده اخلاقی در نشست رسانهای مجموعهی جدید خود گفت: به گزارش یک شاهد ایرانی مرا از برداشت مخاطبان ترساند زیرا بسیاری از مخاطبان اثر مرا با تاریخ واقعی اشتباه میگیرند.
به گزارش تحریرنو، نشست رسانهای پروژهی جدید آزاده اخلاقی، عصر روز سهشنبه اول دیماه، در گالری محسن و با حضور محمود کلاری (مدیر عکاسی پروژه)، امید روحانی، ایرج رامینفر (طراح لباس)، آزاده اخلاقی (کارگردان)، احسان رسولاف (تهیهکننده)، علی عابدینی (طراح چهرهپردازی)، لاله مستوفی (دستیار کارگردان)، پیمان جعفری (مدیر تولید پروژه) و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.
در ابتدای این نشست امید روحانی که اجرای این نشست را برعهده داشت دربارهی پروژهی جدید آزاده اخلاقی گفت: مجموعهی قبلی آزاده اخلاقی به روایت ۱۷ مرگ شخصیتهای تاریخ معاصر اختصاص داشت. پروژهی بعدی او که اکنون در مرحلهی پژوهش و پیدا کردن لوکیشن و طراحی چهره و صحنه است روند متفاوتی دارد، این پروژه ویژگیهای یک کار سینمایی را دارد و میتواند گفت از پروژههای سینمایی نیز سنگینتر است.
وی با اشاره به اینکه پروژهی جدید اخلاقی از ۱۵۰ سال قبل تا دوران انقلاب را شامل میشود ادامه داد: پروژهی بسیار عظیم و تاریخی است و بر حوادثی که هریک نقطه عطف تاریخ ایران محسوب میشوند تاکید دارد. در این روند صحنهها باید بازسازی و سپس عکاسی شوند. خانم اخلاقی در این پروژه بسیار حرفهای برخورد کرده و بهترین افراد در هر حوزه را برای کار انتخاب کرده است.
آزاده اخلاقی نیز در این نشست دربارهی پروژهی جدید خود گفت: مقطع تاریخی این پروژه از انقلاب مشروطه تا سال ۱۳۷۵ را شامل میشود. این مجموعه برخلاف کار قبلی من یعنی "به روایت یک شاهد عینی" بازسازی مرگهای تراژیک تاریخ معاصر نیست بلکه کاری رویات محور است و یک سری اتفاقات است که در تاریخ ما رخ داده را نشان میدهد.
وی افزود: تسلسلی در قیامهای مردمی ایران وجود دارد که تکرار میشوند، همچنین سرکوبهایی در این تاریخ انجام شده است که موجب زندان و شکست شده است، از میان آنها سه دوره را انتخاب کردهام که حوادثی تکرار شونده هستند، مانند کودتای ۱۲۹۹، کودتای ۲۸ مرداد، پایان جنبش مشروطه و... که اینها براساس اهمیت ارزشگذاری شده و برای پروژه انتخاب میشوند.
کارگردان پروژهی "به روایت یک شاهد عینی" همچنین اظهار کرد: مدتها پیش از زمان تحقیقات پروژه "به روایت یک شاهد عینی"، به چیدمان تصویر و اینکه بازیگر در کجای قاب باشد فکر میکردم. در واقع ما کادر اصلی را مشخص میکنیم، برای آن استوری برد چیده شده و در نهایت عکسها گرفته میشود. برای این پروژه از بازیگر حرفهای استفاده نکردهایم، آنان یا بازیگران تئاتر هستند یا از هنروران استفاده کردهایم و حتی فرصت این نبود که با آنها آشنا شوم اما استوری برد و عکسهای مستند برای کار بهما بسیار کمک کرد.
اخلاقی با اشاره به اینکه من بیشتر از آنکه عکاس باشم آرشیویست هستم گفت: این عکسها مستند تاریخ ایران و جهان هستند و برای من مرجع هستند. مثلا عکس ۱۶ آذر عکسی است که از عکس کاوه گلستان در سال ۵۷ برای خلق آن استفاده کردهام.
وی ادامه داد: در مجموعهی قبلی بسیاری از عکسها مرجعی در عکسهای جهان، یا نقاشی داشت و چند ماه روی جمع کردن عکسهایی کار کردم که مردهای در آنها وجود داشت. مثلا عکس میرزاده عشقی، از عکسی مربوط به تظاهرات دانشجویی در آمریکا برداشت شده است.
این هنرمند همچنین دربارهی اینکه آیا عکسهای او نشاندهندهی تاریخ هستند اظهار کرد: من ادعا نمیکنم که این عکسها واقعا قدیمی هستند، تنها میخواستم با دوربین امروز نورافکنی بر تاریخ بیافکنم و مانند یک کارآگاه آن را کشف کنم تا ببینیم در آن لحظه چه اتفاقی افتاده است و آنرا بهصورت واضح در اختیار مخاطب بگذارم.
اخلاقی افزود: بهدلیل تناقضاتی که وجود دارد نمیتوان تاریخ را دقیقا بازسازی کرد و من تنها میتوانم حس کلی خودم را از تحقیقات ارائه کنم و این عکسها نیز مدعی بازسازی دقیق تاریخ نیستند.
کارگردان پروژهی "به روایت یک شاهد عینی" همچنین با بیان اینکه مجموعهی جدید هنوز عنوانی ندارد گفت: پروژهی قبلی من مجموعهای از خاطرات، گزارشات و تفصیلات بود و این بار وسواس من کمی بیشتر شده است. آن پروژه کمی مرا ترساند و رفتاری که مخاطب میکرد موجب شد تا ترس من بیشتر شود به این دلیل که مخاطبان احساس میکردند این عکسها واقعی هستند در حالیکه من برای این ملت بیتصویر، تصویرهایی میسازم و حالا مخاطب فکر میکند که این عکسها واقعی هستند و حتی گافهای مرا هم به عنوان واقعیت پذیرفتهاند درحالیکه هستند عکسهایی در مجموعه قبلی که اشتباهاتی دارند و میشد بهتر و دقیقتر کار شوند.
وی همچنین دربارهی این موضوع که تفاوت نقش او و محمود کلاری عکاس پروژه در چیست نیز اظهار کرد: این موضوع کاملا واضح است ایده این پروژه منعلق به من است و من کارگردانی آنرا برعهده دارم. همچنین در این پروژه با یک گروه کاملا حرفهای همکاری دارم که برایم یک اتفاق نادر است. عکسهای من بهوسیلهی آقای کلاری بهثبت میرسند و ایشان در واقغ مدیر عکاسی و نورپردازی کار هستند.
احسان رسولاف، تهیهکنندهی این پروژه نیز در سخنانی اظهار کرد: سال ۱۳۹۰ بود که آزاده اخلاقی با ایده "به روایت یک شاهد عینی" بهسراغ ما آمد، ایده او بهنظر ما اتفاقی مهم بود و اتفاق افتادن آن نیاز به پروداکشن داشت. پروژهی او از در عرصهی هنرهای تجسمی متعارف نبود و تجربه نشده بود. فرآیند پروژه بسیار دشوار برنامهریزی شد و بهشکلی فشرده پیش رفت و تولید شد تا اینکه در سال ۹۱ به نمایش گذاشته شد.
وی با اشاره به اینکه در مورد پیدا کردن ایدهی اصلی مجموعه جدید یکسالونیم طول کشیده است ادامه داد: چند مورد مد نظر ما بود تا اینکه در نهایت از یک کار شخصیتمحور به کاری روایت محور تغییر جهت دادیم. بیش از چند ده هزار صفحه، پژوهش و فیشبرداری شده است و چند ماه است وارد پیشتولید شدهایم. آقای رامینفر در این مرحله به گروه ما اضافه شد زیرا که مهمترین بخش فرآیند تبدیل تحقیقات به عکس، بهوسیلهی او رخ میدهد.
رسولاف افزود: این پروژه شبیهسازی چند سریال تاریخی به شکل موازی است و پیچیدگیهای خاصی دارد که شاید در سریالها نیز تاکنون رخ نداده است. گروه مستندی نیز در کنار ما مشغول به کار هستند، تا در زمان نمایش مجموعه دوم یک فیلم مستند نیز از روند تولید پروژه به نمایش گذاشته شود.
وی همچنین با اشاره به اینکه مانند هر پروژهی دیگری بههمراه مدیر تولید و کارگردان، بودجهبندی خاصی برای پروژه وجود دارد اظهار کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده و برنامهریزیها میدانیم که هر عکس چه هزینهای خواهد داشت و همهی تلاش ما این است که بهعنوان الگویی در عرصهی هنرهای تجسمی ایران، این اتفاق را رقم بزنیم. بهنظر من بسیار دشوار خواهد بود گروه دیگری در کنار هم جمع شوند که هزینهی کمتری را بهکار اختصاص دهند.
تهیهکنندهی پروژهی جدید آزاده اخلاقی همچنین ادامه داد: در سالهای اخیر موضوع سرمایهگذاری در عرصهی هنرهای تجسمی مطرح شده است و امیدوارم رسانهها نیز کمک کنند تا این سرمایهگذاری تنها بهشکل خرید آثار هنری مطرح نباشد. این پروژه برای ما ایجاد یک نگاه جدید بود تا این موضوع را مطرح کنیم که سرمایهگذاری در هنرهای تجسمی مانند سرمایهگذاریهای دیگر است. سرمایهگذار در همهی حوزهها بهفکر برگشت سرمایه و بعد به دست آوردن درآمد است بههمین دلیل این نگرش میتواند سرمایهگذار را از سمت خریدار اثر هنری به تولیدکنندهی اثر هنری تبدیل کنند تا در نهایت شاهد آثار بهتری در عرصههنرهای تجسمی نیز باشیم.
رسولاف دربارهی شکل نمایش مجموعهی جدید آزاده اخلاقی نیز گفت: عکسهای این مجموعه ابعاد مختلفی دارند و به شرایط متفاوتی برای نمایش نیاز دارند بههمین دلیل بهنظر نمیرسد که نمایش آنها درون گالری ممکن باشد. این آثار ادیشنهایی بهشکل معمول خواهد داشت و بهعلاوه یک ادیشن موزهای نیز از آنها وجود خواهد داشت که میتوانند اثر را در سازی دلخواهد خود به نمایش بگذارند. همچنین همزمان با نمایشگاه، کتابی از عکسها، اسناد و نقاشیهای مرتبط با این پروژه نیز ارائه خواهد شد، در مورد مجموعهی نخست خانم اخلاقی گالریها و موزههایی بودند که به برگزاری نمایشگاه "به روایت یک شاهد عینی" علاقه داشتند با این حال ما آن نمایشگاهها را به مجموعهی دوم موکول کردیم.
محمود کلاری، مدیر عکس و نورپردازی پروژه تازه آزاده اخلاقی دربارهی همکاری با این رویداد هنری اظهار کرد: من این پروژه را دشوار نمیدانم بلکه حضور در این پروژه برای من نوعی چالش است. تصور اینکه در همهی این سالها سینما کار کردهام و اکنون این کار ترکیبی از سینما و عکاسی است برایم بسیار جالب است. در این پروژه چیدمانی اتفاق میافتد و من مانند یک فیلمبردار در سینما در کنار خانم اخلاقی هستم.
وی ادامه داد: برای عکاسی این کار از یک سری فیلترهای خاص بههمراه نورپردازی مناسب استفاده خواهیم کرد که ممکن است کنتراست بیشتر یا کمتری داشته باشد. اینها در مقاطع مختلف در هر سکانس، کانسپتی وجود دارد که شیوهی کار ما را رقم خواهد زد و نوع لنز، میزان فاصله و مواردی از این دست را مشخص خواهد کرد. در واقع این پروژه همانند کارهای سینمایی است که اینبار با دوربین عکاسی رقم خواهد خورد.
این مدیر فیلمبرداری با سابقه با اشاره به اینکه کارهای آزاده اخلاقی را میشناسد افزود: نگاه، سلیقه، دیدگاه و تسلط خانم اخلاقی بر ادبیات موجب شده است تا این کار را بپذیرم و برای آن اشتیاق داشته باشم. خلق داستان با دوربین عکاسی برای من ارزشمند است نکتهی دیگر اینکه من با عکاسی مقالهای آشنا هستم و زمینهی کار در این مورد کاملا فراهم است.
ایرج رامینفر، طراح صحنهی این پروژه نیز در این نشست گفت: درحال حاضر این پروژه به سرانجام نرسیده است و من اکنون حرفی برای گفتن ندارم. این پروژه واقعا سنگین است و با این حال بسیار به آن علاقهمندم. من پروژهی قبلی خانم اخلاقی را دیدهام و بسیار برایم جذاب بود و با کارهایی که من در سینما و تئاتر متفاوت است. یکی از مشکلات من در سینما این بود که زحمات بسیاری که کشیده میشد بههدر میرفت اما این عکسها بازسازی تاریخ است که البته با دقت بالایی انجام میشود. باید تمام وقت برای این مجموعه کار کرد تا حتی یک شی کوچک نیز با تاریخ عکس متفاوت نباشد.
وی دربارهی طراحی لباس این مجموعه نیز اظهار کرد: در مورد لباس این مجموعه باید بگویم که در واقع کار ما طراحی نیست بلکه بازسازی است. با توجه به تحقیقاتی که خانم اخلاقی انجام دادهاند، این شکل از کار ضروری است زیرا تحقیقات ایشان به شکلی بود که من احساس میکردم از تاریخ چیزی نمیدانم.
پیمان جعفری، مدیرتولید این پروژه نیز گفت: خانم اخلاقی با محققان بسیاری برای پروژه خود صحبت کرده است، حاصل این تحقیقات جمع شده است و اکنون در حال تصمیمگیری برای انتخاب از میان آنها هستیم و به این نتیجه برسیم که آنها را چهگونه نشان دهیم. بهعلاوه انتخاب بازیگر، طراحی چهرهپردازی، طراحی صحنه و لباس و... نیز از دیگر کارهای پروژه است تا در نهایت مرحلهی عکاسی آغاز شود.
وی ادامه داد: متاسفانه مردم ما تصویری شدهاند و دیگر اهل خواندن نیستند، بههمین دلیل باید آنها را تشویق کرد تا به خواندن تاریخ علاقهمند شوند. بههرحال پروسهی تولید در حال انجام است، عکاسی صحنههای زمستانی را بهمن و اسفند امسال انجام میدهیم و بخشهای تابستانی را اردیبهشت سال ۹۵ اجرا خواهیم کرد.
علی عابدینی، طراح چهرهپردازی این مجموعه عکس نیز در سخنانی اظهار کرد: حضور در این پروژه تجربه جالبی برای من است. من پروژههای بسیاری را کار کردهام اما این کار سختیهای خاص خودش را دارد. از خانم مستوفی دستیار کارگردانی پروژه بسیار سپاسگزارم که بسیار بهمن کمک کردند و با انتخاب افرادی که شباهت قابل توجهی به کاراکترهای پروژه دارند کار را تا حد بسیاری بهبود بخشیدهاند. برای کار گریم ما این از شخصیتها عکاسی کرده و سپس چهرهها را قالبگیری میکنم. بعضی از عکسها بسیار پرشخصیت هستند و همهی آنها هم به گریم نیاز دارند، بهعلاوه از بعضی شخصیتها عکسهایی وجود دارد اما از آنجا که عکسها واضح نیستند، کار را بر مبنای نوشتههایی که از آن رویداد یا شخصیت وجود دارد پیش میبریم.
وی افزود: البته در انتخاب افراد، نمیخواهیم که بازیگران کاملا شبیه کاراکترهای اصلی باشند بلکه داشتن بخشی از ویژگیهای ظاهری آن شخصیت برای ما کافی است. این کار پروژهای دشوار و عظیم است و خوشحالم که بهواسطهی آن بیشتر جذب تاریخ شده و آنرا بیشتر مطالعه میکنم.
لاله مستوفی، دستیار کارگردان این پروژه که وظیفهی انتخاب بازیگران را نیز برعهده دارد دربارهی این بخش از کار پروژه گفت: این کار دارای دو بخش بازیگران اصل و بازیگران فرعی است. مسئلهی بازیگری در عکس بسیار متفاوت است زیرا حاصل تلاش یک گروه، در یک عکس نمایش داده میشود. بهعلاوه انتخاب بازیگران کار بسیار دشواری است زیرا از بیشتر این شخصیتها که بخشی از تاریخ معاصر ما را تشکیل میدهند، عکسهایی وجود دارد و ما باید نهایت تلاش خود را انجام دهیم تا آنها ر در این روزگار بیابیم.
وی ادامه داد: این بازیگران باید دارای فیزیک مناسب با شخصیت مورد نظر ما باشد و این موضوع کار ما را بسیار دشوار میکند. نکتهی دیگر آنکه بازیگر غیرحرفهای در زمان ایفای نقش است که ممکن است شکوفا شود و ما باید بتوانیم با وجود تمام اتفاقاتی که در صحنه در حال وقوع است این نبوغ را کشف کرده و موحبات بروز آنرا فراهم کنیم. بههر حال بازیگری عکس در ایران موضوعی بسیار نو است و خانم اخلاقی آن را باب کرده است. در نهایت اینکه خوشحال میشویم از دوستان علاقهمند بهحضور در بازیگری این عکسها بهره بگیریم.