مهری در آستانه روز جهانی پست خبر داد؛
عدم افزایش تعرفههای پستی کشور با ورود اپراتورهای خصوصی
مدیر عامل شرکت پست با اشاره به ورود دو اپراتور خصوصی گفت: قرار نیست شرکتهای خصوصی بازار را انحصاری کنند و افزایشی بابت تعرفه های پستی کشور از این باب نخواهیم داشت.
تاریخ انتشار : شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۲
مدیر عامل شرکت پست با اشاره به ورود دو اپراتور خصوصی گفت: قرار نیست شرکتهای خصوصی بازار را انحصاری کنند و افزایشی بابت تعرفه های پستی کشور از این باب نخواهیم داشت.
به گزارش تحریرنو ؛ حسین مهری امروز در نشست خبری خود که به مناسب سالروز جهانی پست (۱۷ مهرماه) برگزار شد، با بیان اینکه خصوصی سازی در شرکت ملی پست به منظور چابک سازی سیستم، کوچک سازی ستاد و نیروهای دولتی انجام شده است گفت: برای انجام خدمات پستی دو اپراتور خصوصی به صورت مشخص برنده شدند که مجوزهای آنها در حال تکمیل و ارسال است. شرکت ملی پست قصد ندارد از ارائه خدمات به شهروندان کنار برود بلکه در کنار شرکت های خصوصی و به منظور افزایش کیفیت خود به رقابت می پردازد.
مهری با اشاره به پروژههای سیماک و GNAF شرکت ملی پست، اظهار کرد: تاکنون ۵۰ میلیون رکورد پستی در کشور ثبت شده است که ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار آن برای اماکن روستایی و مابقی برای اماکن شهری به روزرسانی شده است. در بحث GNAF حدود ۵۵ شهر و ۷۱ روستا بهروزرسانی شده است.
وی با بیان اینکه طرح GNAF یک تحول در حوزه هوشمندسازی مکان است، گفت: این طرح مربوط به تخصیص طول و عرض جغرافیایی به شهرها است که با اختصاص مختصات جغرافیایی یک استاندارد آدرسیابی جدید را به وجود میآورد که بسیار دسترسی به آدرسها را آسانتر میکند.
همچنین مدیر عامل شرکت ملی پست ایران از ثابت ماندن و عدم افزایش تعرفههای پستی کشور خبر داد.
معاون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد نرمافزار دانشبنیان سیماک نیز اظهار کرد: این نرمافزار در حوزه ملکی کاربرد دارد که ۲۸ سازمان مرتبط با این حوزه با آن ارتباط دارند. با نصب سیماک امورات مربوط به ساختمان از طریق این سامانه شفافسازی خواهد شد و دیگر شهروندان لازم نیست به همه سازمانها مراجعه کنند و تنها در دفاتر پستی اطلاعات خود را رجیستر شده و از این طریق کارهای خود را انجام میدهند.
مهری با اشاره به طرح تجارت الکترونیک شرکت ملی پست در مورد دلایل راهاندازی این تجارت توسط شرکت ملی پست، گفت: همانطور که میدانیم به علت وجود واسطهها قیمت تمام شده محصولات از زمان تولید تا فروش در بازار بسیار بالاتر میرود در حالیکه با توسعه تجارت الکترونیک میتوان واسطهها را حذف و طبیعتا نرخ تمام شده محصولات را نیز کاهش داد.
وی با بیان اینکه جهتگیری پست دنیا به سمت کالا و اسناد است، بیان کرد: در سالهای گذشته و در سال ۲۰۰۴ ترافیک پستنامهها حدود ۱۴ میلیارد مرسوله بود که به ازای هر نفر ۶۸.۳ درصد میشد. همینطور در سال ۲۰۱۰ این تعداد به ۳۸۱ میلیارد مرسوله با سرانه ۵۵.۶ به ازای هر نفر رسید. در سال ۲۰۱۵ نیز ترافیک پستنامهها به ۳۲۰ میلیارد مرسوله میرسد که به ازای هر نفر ۴۳.۸ درصد میشود که این نشان از روند کاهشی استفاده از پستنامهها دارد.
معاون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه به ارائه آماری از عملکرد شرکت ملی پست در چهار سال گذشته پرداخت و گفت: در شش ماهه نخست سال ۹۵ نرخ رشد ارسال بسته و امانات به ۵۰ درصد رسید که در شش ماهه نخست امسال نسبت به دوره قبل ۴۱.۸ درصد رشد در وزن و حجم داشتهایم. در حوزه پست سفارشی نیز ۶۹ درصد، پیشتاز ۳۱، پست ویژه ۳۷ و امانات و بستهها ۱۲۸ درصد در طول چهار سال گذشته رشد داشتهایم. همچنین در حوزه پست عادی نیز ۱۰۵ درصد رشد ارائه خدمات داشتهایم.
مهری با اشاره به راهاندازی سامانه هوشمند امانترسان مبتنی بر اسمارت فونها، گفت که سامانه هوشمند همراه امانترسان صددرصد مبتنی بر اسمارت فونها هستند.
وی با اشاره به رونمایی از سرویسهای جدید شرکت ملی پست با حضور آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ۱۷ مهرماه سال جاری، بیان کرد: در مجموع ۱۴ پروژه تا ۱۷ مهرماه به بهرهبرداری خواهد رسید که ۱۱ پروژه آن مربوط به سازوکارهای هوشمندسازی است که با مشارکت بخش خصوصی اجرا میشود، مبلغ سرمایهگذاری بخش دولتی در این زمینه ۷۳۰ میلیارد ریال است.