تهیهکننده انیمیشن «فیلشاه» با اشاره به بیتوجهی به اکرانهای این انیمیشن در جشنواره فیلم فجر، بیان کرد: من از سال ۹۱ عضو خانه سینما هستم و اکران فیلم من در جدول اکران این نهاد صنفی در زمان و روز مناسبی قرار نگرفته است.
به گزارش تحریرنو ؛ سومین نشست جشنواره فیلم فجر با حضور عوامل انیمیشن سینمایی «فیلشاه» با مدیریت محمود گبرلو و اصحاب رسانه در پردیس سینمای ملت برگزار شد.
در این نشست حامد جعفری تهیهکننده، هادی محمدیان کارگردان، سعید شیخزاده مدیر صداپیشگان، حسن ایوبی تدوینگر، مهدی پاکدل مدیر تولید و حسین مهدوی صداگذار این انیمیشن حضور داشتند.
در ابتدای این نشست هادی محمدیان کارگردان این انیمیشن از شرایط نمایش فیلمش در جشنواره انتقاد کرد و گفت: اکران فیلم من در جدول اکران خانه سینما در زمان و روز مناسبی قرار نگرفته است.
سپس حامد جعفری تهیهکننده این انیمیشن در توضیحی درباره فیلشاه بیان کرد: این اثر محصول مجموعه هنر پویاست که در سال ۹۲ تشکیل شد و اولین اثرش شاهزاده روم بود که در بخش جنبی سی و سومین جشنواره فجر حضور داشت و در سال ۹۴ جزو پرفروشترین انیمیشن سینمایی ایران شد.
او ادامه داد: کار انیمیشن بیشتر به کمپانیاش شناخته میشود و ما هم سعی داریم هر سال یک کار انیمیشن داشته باشیم.
در ادامه سعید شیخزاده مدیر صدا پیشگان انیمیشن فیلشاه بیان کرد: من بعد از حدود ۲۴ سال است که رنگ جشنواره را دیدهام، می گویم سینمای ایران حرفهای زیادی دارد ولی جنساش گلهگذار است، با این بودجهای که برای این انیمیشن اختصاص پیدا کرد کار خوبی ساخته شد.
سپس حسن ایوبی تدوینگر این اثر با اشاره به اینکه تاکنون تدوین ۵۰ فیلم سینمایی را انجام داده است و دو انیمیشن نیز کار کرده است، گفت: ما در زمینه انیمیشن بیتوجه هستیم با وجود آنکه متخصص زیادی داریم ولی چون بستر مناسب فراهم نیست جدی گرفته نمیشود، در واقع میتوان گفت فیلشاه خودش را با کیفیتش به جشنواره تحمیل کرد وگرنه آن را نمیخواستند، اگر به آن بیمهری شود تک تک افراد جذب کمپانیهای خارجی میشوند، چشمانمان به آن سوی دنیاست که برایمان انیمیشن بسازند.
کارگردان فیلشاه با بیان اینکه سالهای سال رویکرد اینگونه بوده که بودجهای دراختیار افراد قرار داده شود و بعد دکانی ایجاد شود و فیلم را بسازند، گفت: بخشی از این انتقادها به داستان فیلم درست است، وقتی شما پروژهای را میسازید باید ۷۰ میلیون نفر را راضی کنید. اتفاق دیگر این است که ما یک تیم جدید با رویکردی جدید داریم و همچنین با پول شخصی خودمان فیلم را میسازیم، همچنین مخاطب ما کودک و نوجوان هستند که اصلا این خطکشیها را درباره موضوع فیلمها در ذهنشان ندارند.
در ادامه تهیهکننده این اثر با اشاره به اینکه موفقیتها یک اثر پارامترهایی دارد، اظهار کرد: این فیلم در سینماهای غیر از اکران مردمی فقط یک اکران خواهد داشت در صورتیکه سوال اینجاست آیا این انیمیشن در جشنواره هست یا نه؟ امروز آقای محمدیان ۱۰ دقیقه صبر کردند تا او را به سالن راه دهند، انیمیشن شاهزاده روم همزمان با فیلم آقای فرهادی اکران شد با این حال فروش بسیار خوبی داشت، من از سال ۹۱ عضو خانه سینما هستم ولی چرا در جدول خانه سینما فقط یک اکران در ۲۹ بهمن ساعت ۱۰ شب دارد. در این جشنواره به ما بیتوجهی شده است.
او ادامه داد: ما متقاضی اکران نوروزی هستیم و میگوییم یک فیلم در نوروز برای کودکان داشته باشیم اما میبینید که چه اتفاقی افتاده است و حالا این را به بقیه روند هم تعمیم دهید، آقای داروغه زاده گفتند که ۲۳ فیلم با دو مستند در جشنواره هستند یعنی ما را در کنار فیلمها قرار دادند ولی اسمهای ما بزرگ نیست که تحویلمان بگیرند.
تهیهکننده این اثر درباره تجربه سه ساله از حضور در جشنواره، گفت: در این چند دوره که من در جشنواره حضور داشتم هر بار دبیر و عوامل برگزاری جشنواره متفاوت بودند و این نشان میدهد که جشنواره برای ما است و نه آنها و علت دوم حضورم در جشنواره به خاطر عوامل ساخت این اثر است که آنها هم دوست دارند در جشنواره دیده شوند. آنجایی بیاحترامی اتفاق میافتد که زحمت دوستان دیده نمیشود.
در پایان نشست کارگردان این اثر علت ریتم تند این انیمیشن را نحوه تفکر بچهها دانست و بیان کرد: ریتم تند این اثر باعث میشود که پای تماشاچی چند بار به سینما باز شود.
در این نشست که حدود ساعت ۲۲ برگزار شد نسبت به دیگر نشستهای روز اول بسیار خلوتتر بود به طوری که عوامل و سازندگان این فیلم نیز به بیتوجهی اصحاب رسانه و همچنین مردم به انیمیشن اذعان داشتند.