نتایج پک پژوهش تازه نشان داد؛
ایرانیها در اینستاگرام به دنبال چه هستند
پژوهش اخیر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نشان میدهد تلگرام و اینستاگرام کماکان در صدر استفاده مردم ایران از شبکههای مجازی قرار دارند.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۴
پژوهش اخیر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نشان میدهد تلگرام و اینستاگرام کماکان در صدر استفاده مردم ایران از شبکههای مجازی قرار دارند.
به گزارش تحریرنو به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، بر اساس نتایج آخرین نظرسنجی گروه افکارسنجی این پژوهشگاه که بهمن ۱۳۹۷ در کل کشور در خصوص عضویت در شبکههای اجتماعی و به صورت تلفنی انجام شده، نشان میدهد تلگرام با ۶۰.۳ درصد در صدر و پس از آن اینستاگرام با ۳۹.۳ درصد و واتساپ با ۲۷.۸ درصد بیشترین میزان عضویت در میان پاسخگویان را به خود اختصاص دادهاند. در بین پیامرسانهای داخلی نیز عضویت در پیامرسان سروش ۷.۷ درصد بوده است.
براساس این نظرسنجی بیش از نیمی از پاسخگویان (۵۴.۱ درصد) ارتباط با دوستان و آشنایان را از موارد استفاده از اینستاگرام عنوان کردهاند. بعد از آن، تماشای کلیپها (۴۰.۹ درصد)، پیگیری اخبار (۳۱.۲ درصد)، از دیگر موارد استفاده اینستاگرام مطرح شده است.
همچنین ۴۳.۲ درصد از پاسخگویان گفتهاند صفحه هنرمندان (بازیگران و خوانندهها) را در اینستاگرام دنبال میکنند. دنبال کردن صفحه ورزشکاران با حدود ۲۳ درصد، شخصیتهای علمی با ۱۱.۳ درصد، در ردههای بعدی پیگیری پاسخگویان قرار دارد.
در خصوص جذابیت دیگر قابلیتهای اینستاگرام؛ استوری گذاشتن با ۳۳.۷ درصد، لایک کردن و کامنت گذاشتن زیر پست دیگران (۳۲.۴ درصد) و به اشتراک گذاشتن عکس، فیلم یا متن (پست گذاشتن) با ۳۰.۸ درصد از جمله سه قابلیت جذاب و پرطرفدار اینستاگرام در بین پاسخگویان است.
همچنین اکثریت پاسخگویان (۷۵.۳ درصد) گفتهاند صفحه شخصی اینستاگرامشان محدودیت دارد. در مقابل ۳۴.۷ درصد صفحهشان در اینستاگرام عمومی است.
۶۴.۴ درصد پاسخگویانی نیز که عضو اینستاگرام هستند پستهایی که در صفحه شخصی اینستاگرام خود میگذارند با موضوع عکس و رویدادهای شخصی و خانوادگی است.
برپایه نظرسنجی گروه افکارسنجی پژوهشگاه، شهروندان ایرانی برای پیگیری اخبار (شامل ورزشی، حوادث، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و بینالملل) بیشتر به رادیو و تلویزیون ایران مراجعه میکنند، و بعد از آن شبکههای اجتماعی به عنوان منبع کسب خبر قرار دارند. اخبار اقتصادی (۴۰.۴ درصد) و اخبار سیاسی (۳۹.۴ درصد) نیز مهمترین موضوعات خبری نزد افکار عمومی ایرانیان در شرایط کنونی است.