نادر برهانیمرند در نشست خبری نمایش "مرگ فروشنده" عنوان کرد که از بازتولید آثار دفاع میکند، زیرا لازمهی پایداری هر گروه نمایشی، فعالیت پویا و استمرار در اجرای آثار تولیدی است.
تحریرنو: نشست نمایش "مرگ فروشنده" با حضور نادر برهانیمرند کارگردان، حمیدرضا آذرنگ، محمودرضا رحیمی، رحیم نوروزی، حمیدرضا نعیمی و داریوش موفق بازیگران نمایش، صبح شنبه ۱۷ آبان در تئاترشهر برگزار شد.
در ابتدای نشست، برهانیمرند با اشاره به اینکه بازتولید کارهای قبلی در اولویت برنامههایم نبود، گفت: ابتدا اجرای آثار دیگری در ذهنم بود، اما وقتی متوجه عدم حمایت از کارهای امسال شدم، بهسمت بازتولید یک نمایشی قدیمی گرایش پیدا کردم.
این کارگردان بازتولید یک اثر نمایشی را در تمامی دنیا مرسوم دانست و ادامه داد: من از بازتولید یک اثر نمایشی دفاع میکنم زیرا پایداری یک گروه مستلزم فعالیت پویا و همچنین بازتولید آثار قبلی گروه است.
او به نقدهایی که از بازتولید یک نمایش میشود اشاره کرد و ادامه داد: نقدهایی که از بازتولید نمایشها میشود، کاملا بهجا و درست است، زیرا بازتولید نمایشها سبک و سیاق آرمانی خود را حفظ نکرده و در واقع نمایشها تنها یکبار دیگر به صحنه میرود و بازتولید محسوب نمیشوند.
حمیدرضا آذرنگ در ادامه توضیح داد: بازتولید آثار نمایشی، تب داغی است که در گروههای تئاتر رواج پیدا کردهاست. در تمامی کشورهای دنیا یک اثر نمایشی بهطور مستمر و مداوم به اجرا در میآید، زیرا یک اثر سالها میتواند روی صحنه بماند و ضعفها و خطاهای یک گروه نمایشی را برطرف کند.
او در ادامه صحبتهای خود تاکید کرد: بازتولید یک اثر باید پس از چندین سال صورت بگیرد، اما تعدادی از آثار نمایشی پس از یکسال دوباره بهروی صحنه میروند که این اقدام بسیار اشتباهی است. ما باید برای اجرای مجدد یک تئاتر مسیر تازهای را بهوجود بیاوریم و نوع نگاه متفاوتی را به مخاطب ارائه دهیم. نمایش "مرگ فروشنده" نیز اگر میخواست همان اجرای قبلی خود را داشته باشد بههیچوجه نباید بار دیگر صحنه را تجربه میکرد.
آذرنگ دربارهی وضعیت بازتولید نمایشها در تئاتر ایران گفت: متاسفانه جریان بازتولید با افرادی در تئاتر ایران بهوجود آمد که از همان ابتدا مشخص بود که به نتیجهی درستی نخواهد رسید، زیرا بازتولید تئاتر ایران به بدترین نحو ممکن برنامهریزی شد و به شکل ریشهای و عمیق صورت نگرفت.
این بازیگر با انتقاد از شرایط هنرمندان تئاتر عنوان کرد: قراردادهایی که با گروههای تئاتری بسته میشود، محترمانه و درشان یک هنرمند نیست. با این شرایط نمیتوان به تئاتر بهعنوان حرفهای برای کسب درآمد و معیشت نگاه کرد، هنرمندان فعال در این عرصه تنها دغدغهی تئاتر دارند و برای علاقه و عشق خود کار میکنند. قد و قامت تئاتر آنقدر کوتاه شده که هنرمندان این عرصه را خجالتزده کرده است، با این وضعیت امیدوارم روزی شرمندهی هنرمندان نسل قبلی تئاتر نشویم.
رحیم نورزی، دیگر بازیگر این نمایش هم با بیان اینکه باید زیرساختهای تئاتر کشور درست شود، افزود: هنر نمایش را یک حرفه نمیدانم و بیشتر افرادی که از بودجه و کمبودهای مالی در تئاتر صحبت میکنند، منفعل و بدون اندیشه هستند. من برای بازی در نمایش "مرگ فروشنده" هیچ پولی دریافت نخواهم کرد، زیرا معتقدم معیشت باید از تئاتر جدا شود.
در ادامهی این نشست، برهانیمرند با اشاره به اینکه اجرای دوباره "مرگ فروشنده" نتیجهی تغییر و تحولات ذهنی و هنریاش است، اظهار کرد: این نمایش تغییرات زیباییشناسی کردهاست و حاصل گذر زمان در زندگی هنری من محسوب میشود. بههرحال با وجود تغییراتی که در نمایش صورت گرفته، همچنان روح آرتور میلر در آن وجود دارد. این اثر نمایشی به موضوعی جهان شمول اشاره دارد که هیچگاه برای مخاطب نخواهد مرد.
کارگردان "مرگ فروشنده" با بیان اینکه در شرایط نامساعدی، این نمایش را بهصحنه میآورد، ادامه داد: ما با نگاهی شرافتمندانه فعالیت تئاتری خود را ادامه میدهیم، زیرا معتقدیم فعالیت هنری در این شرایط خود یکنوع دفاع و مبارزه است.
محمودرضا رحیمی هم با اشاره به اینکه مجموعهی تئاترشهر معیار تئاتر ایران است، ادامه داد: متاسفانه ما داریم با سرعت زیادی از تئاتر هنری فاصله میگیریم و بهسمت تئاتر تجملی و پر زرق و برق متمایل میشویم که این شرایط برگرفته از عدم حمایت دولت از گروههای تئاتری است.
حمیدرضا نعیمی نیز در پایان این نشست گفت: خوشحالم که در این شرایط نمایشی با محتوا و مضمون "مرگ فروشنده" بهصحنه میآید، زیرا اجرای این آثار به تقویت درام در تئاتر ما کمک ارزندهای میکند و اطمینان دارم بازیهای این نمایش از جمله بازیهای ماندگار خواهد شد.