رئیس پلیس راهنماییورانندگی نیروی انتظامی گفت: در ۹ ماه اخیر نزدیک به ۲۳میلیون خودرو را متوقف کردیم که از این تعداد حدود ۲میلیون خودرو فاقد برگ معاینهی فنی یا برچسب یا دودزا بودهاند.
به گزارش تحریرنو، نشست خبری سردار تقی مهری، رئیس پلیس راهنماییورانندگی نیروی انتظامی، صبح امروز یکشنبه ۱۳ دیماه ۹۴، با حضور جمعی از اصحاب رسانه، در محل شهرک آزمایش برگزارشد.
دراین نشست خبری سردار تقی مهری رئیس پلیس راهنماییورانندگی نیروی انتظامی ضمن تسلیت شهادت شیخ نمر به اقدامات پلیس راهور اشاره و اظهار داشت: طرح زمستانه که از ماه گذشته آغاز شده تا ۲۳ اسفند ادامه دارد و با همآهنگی همهی دستگاههای امدادی و خدمات رسان در جادههای کشور بهویژه در گردنههای برف گیر در حال اجرا است.
رئیس پلیس راهنماییورانندگی نیروی انتظامی تصریح کرد: امسال ریزش برف و کولاک را بیشتر از سال گذشته در نقاط غربی و شمال غرب کشور شاهد بودیم اما خوشبختانه مشکل عمده و اساسی در اجرای طرح زمستانه نداشته و با همآهنگی همهی دستگاهها در راه مانده نداشتهایم.
این مقام ارشد پلیس راهور ناجا به ماموریت دیگر پلیس در کنترل تصادفات و برخورد با متخلفان در سطح جادهها و درون شهرها اشاره کرد و گفت: در پی ۸ ماه گذشته بنا بر آمار پزشکی قانونی حدود ۳۳۱ نفر نسبت بهمدت مشابه در سال گذشته کمتر کشته شدهاند یعنی ۲.۷درصد کاهش کشته داشتهایم و حدود ۵۰درصد افراد در سر صحنه کشته شده و ۵۰درصد دیگر نیز در مراحل پیشبیمارستانی و بیمارستانی کشته شدهاند که این امر نشان میدهد که باید اقدامات ویژهای در این زمینه انجام شود.
سردار مهری آمار کشتهها در ۸ ماههی امسال را ۱۱هزارو۸۶۷ نفر اعلام کرد و گفت: علت این تصادفات عمدتا سرعت بالا و عدم توجه به جلو بوده که باعث وقوع تصادف و واژگونی به خصوص در جادههای بینشهری شده است، علت عمدهی واژگونیها نیز سرعت، خستگی و خوابآلودگی عنوان شده است.
رئیس پلیس راهنماییورانندگی نیروی انتظامی، بهدیگر وظایف و ماموریتهای پلیس راهور در حوزهی برخورد با خودروهای دودزا و فاقد معاینهی فنی پرداخت و اظهار داشت: در پی ۹ ماه اخیر نزدیک به ۲۳میلیون خودرو را متوقف کردیم که از این تعداد حدود ۲میلیون خودرو فاقد برگ معاینهی فنی یا برچسب یا دودزا بودهاند، ۷٫۵درصد خودروهای فاقد معاینه فنی درون شهرها بودند و بیش از ۱۰درصد در سطح جادهها است.
وی تصریح کرد: پلیس با خودروهای دودزا برخورد میکند و برخورد بهصورت جریمه، فک پلاک، الصاق پلاک تعمیری و اعزام به تعمیرگاه است و رانندگان میتوانند بعد از رفع عیب خودرو مدارک را از پلیس دریافت کنند.
این مقام ارشد راهور ناجا درمورد معاینه فنی و آنچه مقررات تعیین کرده است گفت: ۲۰هزار تومان جریمه برای خودروهای فاقد برگه معاینه فنی صادر میشود و نکتهی مهم این است که پلیس اختیار توقیف و اعزام این دسته از خودروها به پارکینگ را ندارد و فقط جریمه میکند. اگر برخورد جدیتری در بحث آلودگی هوا مدنظر است باید قوانین سختگیرانهتر باشد.
این مقام ارشد راهور ناجا اعلام کرد: در کلانشهرها جریمه نداشتن معاینه فنی ۲۰هزار تومان و در سایر شهرا ۱۰هزار تومان است؛ همچنین عدم الصاق برگه معاینهی فنی در خودروها در کلانشهرها ۱۰هزار تومان و در سایر شهرها ۵هزار تومان و فقط پلیس برگهی جریمه تسلیمی صادر میکند.
وی در ادامه، به بحث شمارهگذاری خودروها پرداخت و اظهار داشت: در طول ۹ ماههی سال ۹۴ بیش از یکمیلیون وسیلهی نقلیهی نوشماره، شمارهگذاری شدهاند. از این تعداد ۶۷۷هزار خودرو داخلی، ۴۱هزار خودرو وارداتی و ۳۳۶هزار موتورسیکلت بودهاند که به چرخه تردد وارد شدهاند. این تعداد شمارهگذاری نسبت بهمدت مشابه در سال گذشته کاهش داشته است.
عالیترین مقام راهنمایی و رانندگی کشور اعلام کرد: در ۹ ماههی اخیر تعداد شمارهگذاری نوشمارهها ۲۳درصد کاهش، خودروهای وارداتی ۳۴درصد، موتور سیکلتها ۱۷درصد و اسقاط خودرو نیز ۱٫۷درصد کاهش داشته است.
سردار مهری به شمارهگذاری بیش از ۱۷میلیون خودرو تاکنون اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۰میلیون موتور سیکلت نیز تاکنون شمارهگذاری شده و حدود یکمیلیون خودرو نیز با پلاک غیرایرانی داریم که در مجموع میتوان گفت: ۲۹میلیون وسیلهی نقلیه در سطح کشور شمارهگذاری شده و در چرخهی حملونقل وارد شده است.
وی تصریح کرد: بیش از ۱۷میلیون خودرو در سطح کشور داریم که بیش از یکمیلیونو۲۰۰هزار خودرو به سن فرسودگی رسیدهاند، البته سن فرسودگی برای انواع خودرو متفاوت است.
سردار مهری عمر مینیبوسها را حداکثر ۱۵ سال،اتوبوسهای درون شهری را ۱۰ سال و اتوبوسهای بین شهری و تاکسیها را به ترتیب ۱۵ و ۱۰ سال عنوان و تصریح کرد: طبق آمار پلیس تا پایان آذرماه ۷۵درصد مینیبوسها فرسوده شدهاند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا اعلام کرد: ۳۱درصد تاکسیها، ۴۸درصد اتوبوسها، ۳۷درصد سواری کرایه بینشهری به سن فرسودگی رسیدند و ۴۳درصد ناوگان برون شهری نیز فرسودهاند و برای اینکه وضعیت تردد ایمن تر شود حتما باید تصمیمگیریهای لازم در این زمینه انجام شود. در مبحث آلودگی هوا لازم است خودروهای فرسوده اسقاط شده و از رده خارج شوند که این مسئله یک برنامهریزی مشخص میخواهد.
وی در مورد نوع برخورد پلیس با خودروهای دودزا گفت: هر نوع خودرویی که دودزا باشد هم جریمه و هم فک پلاک میشود و این موضوع برای تمام خودروها اعم از دولتی و غیردولتی نیز اعمال میشود و وسایل نقلیه سرویس کارکنان دستگاههای دولتی نیز اگر دودزا باشند با آنها نیز برخورد میشود.
رئیس پلیس راهور ناجا در مورد تعامل پلیس با مراکز معاینه فنی اظهارداشت: پلیس با همه دستگاهها از جمله وزارت کشور، وزارت راه، شهرداری و … همکاری میکند؛ حتی در رابطه با راهاندازی سامانه مرکز معاینه فنی توسط وزارت کشور نیز جلساتی داشته تا بتوان کنترل خودروهای فاقد معاینه فنی را به صورت مکانیزه اجرایی کرد.
این مقام ارشد راهور ناجا در رابطه با وظایف پیشبینی شده برای پلیس در رابطه با خودروهای فرسوده اعلام کرد: از جمله وظایف پیشبینی شده برای پلیس طبق آیین نامه جلوگیری از تردد آنها؛ پلیس حق توقیف و اعزام به پارکینگ را ندارد.
سردار مهری اعلام کرد: برای خودرویی که به سن فرسودگی رسیده نباید برگ معاینه فنی و حتی برگه بیمه صادر شود؛ همچنین در رابطه با سوخت این دسته از خودروها باید تجدید نظر شود و مالیات یا عوارض این دسته از خودروها بالا رود تا صاحب آن بداند که استفاده از این نوع خودرو برایش بهصرفه نیست.
وی به مکاتبات ناجا با دولت در این زمینه اشاره و تصریح کرد: در این مکاتبات درخواست کردهایم که تکلیف خودروهای فرسوده مشخص شود چراکه در قانون نحوه برخورد پلیس با این دسته از خودروها مشخص نشده و باید برنامهای برای از رده خارج کردن این خودروها به صورت یک سیاست روشن اتخاذ شود.
وی نوع برخورد پلیس با خودروهای دودزا را اعمال جریمه ۳۰هزار تومانی عنوان و تصریح کرد: این خودروها بعد از فک پلاک اعزام به تعمیرگاه میشوند و پلیس آنها را به پارکینگ اعزام نمیکند.
این مقام ارشد راهور ناجا در رابطه با شماره گذاری موتورسیکلتهای تولید شده گفت: بیش از ۹۰درصد این موتورسیکلتها کاربراتوری هستند و مجوز شمارهگذاری آنها از سوی سازمان ملی استاندارد و وزارت صنعت و معدن برای پلیس صادر شده و پلیس موظف به شمارهگذاری است.
سردار مهری به پیشنهاد پلیس در مورد از رده خارج کردن موتورسیکلتهای کاربراتوری اشاره و اظهار داشت: استانداردها باید تغییر کند و موتورهای برقی تولید شود، موتورهایی که هیبریدی بوده و با سرعت زیر ۸۰کیلومتر حرکت کننده که قطعا در این روند شاهد کاهش آلایندگی موتورسیکلتها و تردد منطقیتر آنها خواهیم بود.
وی درخصوص معافبودن خودروهای تولید سال ۹۰ به بعد از معاینهی فنی، اعلام کرد: بنده کاملا مخالف این روند بوده و باید این مسئله بازنگری شود و خودروها باید سالی یکبار معاینه فنی شوند.
عالیترین مقام راهنمایی و رانندگی کشور اعلام کرد: برای پیشگیری از آلودگی هوا باید خودروهای تولید سال ۹۰ به بعد بعد از ۲ سال برای معاینهی فنی اقدام کنند چرا که این روند در پیشگیری از آلودگی هوا قطعا موثر است.
سردار مهری در خصوص ارائهی آمار صدور گواهینامه در ۹ ماهه امسال اظهارداشت: یکمیلیونو۲۴۳هزار گواهینامه جدیدالصدور داشتهایم که به یکمیلیونو۶۷۲هزار گواهینامه نمرهی منفی کسب کردند که به ۲۰هزار گواهینامه ۲۰ تا ۳۰ نمرهی منفی و ۹هزار گواهینامه بیش از ۳۰ نمرهی منفی گرفتهاندحدود ۳۰هزار نفر از رانندگان دارای نمره منفی بالا هستند.
وی در خصوص لایحه ساماندهی تردد موتورسیکلتها اعلام کرد: جلساتی با دولت داشته و پیشنهاداتی ارائه دادهایم، ما یک طرح پیشنهادی در مورد تجدید نظر در تولید موتورسیکلت داشتهایم که پیشنهاد دادهایم تولید موتورسیکلتهای برقی جایگزین تولید موتورسیکلتهای کاربراتوری شود.
این مقام ارشد راهور ناجا در مورد تخلفات حادثهساز در جادههای بین شهری اعلام کرد: اگر راننده خودروی بین شهری دچار تخلف حادثهساز شود دفترچه راننده توسط پلیس ضبط میشود و اگر منجر به تصادفات فوتی شده باشد تا یکسال حق رانندگی نداشته و علاوه بر آن دفترچهاش نیز ضبط میشود.
وی به مشارکت مردم در اعلام تخلفات حادثهساز رانندگان بینشهری به پلیس اشاره و بیان داشت: شمارهی پیامکی بر روی شیشههای اتوبوسهای بینشهری نصب شده که مسافران میتوانند تخلفات حادثهساز از جمله سرعت غیر مجاز، سبقت غیرمجاز، استفاده از تلفن همراه و... به سامانهی پلیس پیامک کنند، مرکز کنترل ترافیک پلیس از طریق پاسگاهها و گشتیها خودروی متخلف را متوقف کرده و با آن برخورد میکنند.
این مقام ارشد راهور ناجا ادامه داد: از زمانیکه مشارکت مردم افزایش یافته خوشبختانه شاهد کاهش خوب تخلف از سوی رانندههای بین شهری بودهایم.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، در پایان سخنان خود، به تردد بیش از ۳.۵میلیون خودرو در سطح شهر تهران پرداخت و گفت: بیش از ۳هزارو۸۰۰ اتوبوس تهران در سن فرسودگیاند، بنابراین نوسازی ناوگان حملونقل عمومی از موضوعات اساسی است.