حامد کمیلی؛
جای بزرگان سینما در این جشنواره خالی است
نشست پرسش و پاسخ فیلم «ایتالیا ایتالیا» با حضور کاوه صباغزاده کارگردان، مهدی صباغزاده تهیهکننده، فرید سجادی حسینی، سارا بهرامی و حامد کمیلی بازیگران، معین مطلبی فیلمبردار و ژینوس پدرام تدوینگر برگزار شد.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۴۹
نشست پرسش و پاسخ فیلم "ایتالیا ایتالیا" با حضور کاوه صباغزاده کارگردان، مهدی صباغزاده تهیهکننده، فرید سجادی حسینی، سارا بهرامی و حامد کمیلی بازیگران، معین مطلبی فیلمبردار و ژینوس پدرام تدوینگر برگزار شد.
به گزارش تحریرنو، در ابتدای این نشست حاضران خود را معرفی کردند و پرسش خبرنگاران با اولین سوال از کاوه صباغزاده (کارگردان) آغاز شد:
کاوه صباغزاده دربارهی اینکه چرا تصمیم گرفت فیلم موزیکال بسازد و ماجرای نامه و فیلم «دیو باید بمیرد» را در این فیلم آن هم به شکل طنز مطرح کرده است؛توضیح داد:«دلیلش این بود که فشار خیلی زیادی روی من بود و این فشار خودش را به شکل طنز نشان میداد وقتی داشتم مینوشتنم قرار نبود طنز شود ولی شد و من ادامه دادم.
در ادامه سارا بهرامی دربارهی اینکه چه چیزی در فیلمنامه توجهش را جلب کرد توضیح داد: به دلیل رفاقتی که سالهاست با کاوه صباغزاده داریم این اجازه را دارم که موضوعی را بگویم. وقتی اولین بار فیلمنامه را خواندم با یک متنی مواجه شدم که به طور مکرر پر بود از دیالوگ، کلیپ، دیالوگ، کلیپ؛ من کاملا گیج شده بودم. نمیدانستم چه اتفاقی قرار است بیفتد. به کاوه زنگ زدم و گفتم نمیفهمم چی نوشتی. با هم حرف زدیم و قرار شد دوباره فیلمنامه را بخوانم. وقتی برای دومین بار فیلمنامه را میخواندم هر چند سکانس یک تکست در تلگرام به کاوه میدادم. بعد به او گفتم این فیلم یا یک شاهکار میشود یا فیلمی میشود که خودمان جرات دیدنش را در برج میلاد نخواهیم داشت.
کاوه صباغزاده به عنوان کارگردانی که فیلم اولش را ساخته در پاسخ به این سوال که با چه انگیزهای در فیلمش مشکلات فیلم اولیها را مطرح کرده است؛ توضیح داد:ساخت فیلم اول کار سادهای نیست. فراهم کردن سرمایه کار سادهای نیست. فیلمساز اول سرمایه ندارد.
سرمایهگذار هم طبیعی است که حساس باشد. غیر از این، مسائلی مثل گرفتن مجوز و پروانه ساخت آن قدر سخت است که راه را سخت میکند. برای همه فیلم اولیها این اتفاقات میافتد و فقط برای من نبوده است. وقتی فیلم اولم را نتوانستم بسازم سعی کردم یک بخشهایی از اتفاقاتی که برای آن فیلم افتاد و دلایل ساخته نشدن آن را با قصه این فیلم ترکیب کنم.
صباغزاده در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا در فیلم اتفاقی نمیافتد که احساس جلو رفتن فیلم برای بیننده به وجود بیاید؛ توضیح داد: این کار کاملا عامدانه بود چون زندگی آنها جلو نمیرود ما شاهد زندگی این دو نفر هستیم. شروع ماجرا آغاز آشنایی آنهاست که مثل چشم به هم زدن میگذرد اما بعد از مدتی آدمها دچار رکودی میشوند که در فیلم میبینیم. میخواستم بیننده این را ببیند.
صباغزاده در ادامه دربارهی دخالت یا عدم دخالتش در کار تدوین فیلم گفت: من دکوپاژ خاصی برای این فیلم داشتم. تنها از خانم پدرام خواستم که دکوپاژ وفادار باشند. ژینوس پدرام تدوینگر خیلی خوبی است. واقعا از کار با او راضی بودم و دوست دارم باز هم با هم کار کنیم. تدوین برای او خیلی جدی است و جلوی خلاقیت خودش را نمیگیرد.من میخواستم که بخشهای کلیپ مانند از فیلم بیرون بزند.هدفمان همین بود که کاملا به این شکل فیلم را بسازم و دقیقا میخواستیم بیرون بزند.
حامد کمیلی دربارهی تجربهی حضور در فیلم ایتالیا ایتالیا توضیح داد: تجربه کردن همیشه برای من جذاب بوده است. جسارت کاوه برای من قابل ستودن بود. در زمانی که فیلمهای سینمای ایران داشت یک نگاه کاملا مشخصی را طی میکرد، به نظر من این فیلم به عنوان کار اول کاوه ریسک بزرگی بود.در جشنواره امسال جای بزرگانی خالی است، برزگانی که همه ما به آنها افتخار میکنیم از جمله کیانوش عیاری و دکتر احمدرضا معتمدی و دیگر بزرگانی که باید در جشنواره دیده میشدند و به جشنواره اعتبار میدادند. اگر آنها بودند جشنمان باشکوهتر و معتبرتر برگزار میشد.