سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی تاکید کرد؛
هیچ گاه ادغام دو دانشگاه فنی و حرفه ای و علمی کاربردی مطرح نبوده است
دکتر محمد حسین امید سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: هیچگاه موضوع ادغام دو دانشگاه فنی و حرفه ای و علمی کاربردی مطرح نبوده است بلکه موضوع تجمیع مدیریتی این دو دانشگاه مطرح شده بود.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۷
 
هیچ گاه ادغام دو دانشگاه فنی و حرفه ای و علمی کاربردی مطرح نبوده است
 
دکتر محمد حسین امید سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: هیچگاه موضوع ادغام دو دانشگاه فنی و حرفه ای و علمی کاربردی مطرح نبوده است بلکه موضوع تجمیع مدیریتی این دو دانشگاه مطرح شده بود.

به گزارش تحریرنو ؛ محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی صبح امروز در نشست خبری که در این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به برنامه‌های دانشگاه علمی و کاربردی اظهار داشت:موضوع ادغام دو دانشگاه فنی و حرفه ای و علمی کاربردی با توجه به فعالیت های متفاوتی که دارند مطرح نیست هرچند که برخی از برنامه های این دو دانشگاه با یکدیگر همپوشانی داشتند و در زمانی موضوع ادغام مدیریت این دو دانشگاه مطرح شد اما اکنون تصمیم گیری در این زمینه مبتنی بر طرح آمایش آموزش عالی است.

وی افزود: در طرح آمایش آموزش عالی ماموریت گرایی و بهبود کیفیت مطرح شده اما اسم هیچ دانشگاهی عنوان نشده بنابراین طبق این طرح اختیارات برای اصلاح به وزارتخانه های علوم و بهداشت واگذار شده و ستادی در وزارت علوم در این زمینه تصمیم گیری می کند.

دکتر امید با اشاره به شعار امسال و مشکل بیکاری در کشور هم گفت: امسال بوسیله رهبری معظم سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال نامگذاری شده است و ما در این دانشگاه وظیفه سنگینی داریم تا مشکل اساسی کشور یعنی بیکاری را حل کنیم.

وی بیان کرد: بدون تولید اشتغال شکل نمی‌گیرد و بدون تربیت نیروی ماهر تولید پایدار و رقابتی شکل نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: بخشی از وظایف ما تربیت نیروهایی است که شغل پایدار را ایجاد و یکی از برنامه دانشگاه بر طبق برنامه ششم این بوده که میزان دانشجویان مهارتی از ۲۰ به ۳۰ درصد افزایش یابد که براساس ان در پایان سال ۱۴۰۰ باید یک میلیون ۲۰۰ هزار دانشجوی مهارتی در کشور تحصیل کنند که سهم دانشگاه علمی کاربردی بیش از ۸۵۰ هزار نفر است.

امید تاکید کرد: در حال حاضر جمعیت دانشجویی کشور کاهش یافته ولی بر طبق برنامه تعداد دانشجویان مهارتی باید افزایش پیدا کند که در حال حاضر تعداد دانشجویان ما در حدود ۵۰۰ هزار نفر است.

وی افزود: دو سوم دانشجویان مهارتی در این دانشگاه و ۲۰ درصد در دانشگاه فنی و حرفه‌ای و مجموعه زیر نظام‌های آموزشی مشغول به تحصیل هستند و در سال جدید یک میلیون و ۸۰۰ هزار فرصت شغلی در آموزش عالی وجود خواهد داشت که از این تعداد ۸۴۰ هزار نفر ظرفیت دانشگاه علمی کاربردی بود، اما تعداد متقاضیان واقعی آموزش عالی زیر ۷۰۰ هزار نفر بود و این به این معنی است که به ازای هر نفر سه شانس وجود داشت.

وی تصریح کرد: بیشترین ورودی این دانشگاه از مراکز فنی و حرفه‌ای و کاردانش بود که در نظام جدید دیگر دانش آموزان پس از اخذ دیپلم مجبورند که دوره‌های پیش دانشگاهی را نیز بگذرانند.

امید تاکید کرد: در راستای تربیت دانشجوی مهارتی دانشگاه علمی کاربردی با دو منطقه پارس جنوبی و شرکت ماشین سازی اراک تفاهم نامه‌ای به امضا رسیده است و برنامه ای هم برای انعقاد تفاهم نامه‌هایی با بقیه مراکز صنعتی در دست داریم و در این این هفته یک تفاهم نامه‌ با استانداری کرمانشاه به امضا خواهد رسید.

امید با بیان اینکه دانشگاه علمی کاربردی رشته‌های مورد نیاز کشور را توسعه می‌دهد، افزود: این دانشگاه در حدود ۱۰۰۰ مرکز دارد که از این تعداد ۹۰۰ مرکز فعال است و برخی از مراکز در سال گذشته به دلیل ماموریت گرا نبودن رشته‌هایشان و جذب دانشجو در خارج از فعالیت شان مجوز‌های آن‌ها گرفته شده است و اجازه فعالیت ندارند.

وی عنوان کرد: در دنیا ۱۵ هزار شغل شناخته شده، ولی در کشورمان حداکثر سه هزار شغل وجود دارد که با کمک کارشناسان در حال رسیدن به ۵ هزار شغل است و با توجه به این که فاصله کشورمان با دنیا در تعداد شغل در حدود ۱۲ هزار شغل می‌باشد باید به کمک دستگاه‌های مختلف مشاغل مورد نیاز در سراسر کشور شناسایی می‌شوند.

دکتر امید پیرامون ظرفیت های این دانشگاه و تقسیم بندی ها ی منطقه ای هم گفت:با مصوبه شورا، دانشگاه علمی کاربردی به ۹ منطقه تقسیم و تفویض اختیار به آن‌ها داده شده است و ظرفیت‌های جدید هر منطقه شناسایی و بر اساس مشاغل دانشجویان مهارتی تربیت می‌شوند.

وی افزود: با شناسایی ظرفیت مناطق مختلف برای مشاغل جدید دانشجویان مهارتی تربیت می‌شوند و این موضوع سبب رفع مسئله اشتغال می‌شود و در همین راستا دانشگاه جامع علمی‌کاربردی بحث تک‌درس‌ها و پودمان‌ها را در شورای اقتصاد مقاومتی مطرح کرده است و در آن توجه ویژه‌ای به تک‌درس‌ها شده است.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی در برهه‌ای از زمان به مدرک‌گرایی روی آورده بود، گفت: در حال حاضر ۴۷۸ تک‌درس و تک‌پودمان در این دانشگاه وجود دارد که از ان تعداد ۱۵۹ مرکز در نیمه دوم سال ۹۵ به تصویب شورا رسیده و در گروه‌های مختلف تأیید شده است و همچنین قرار است ۲۱۸ مرکز تک‌درس و تک‌پودمان جدید تعریف کنیم.

امید عنوان کرد: دستورالعمل شناسایی مشاغل جدید در هر منطقه به مراکز ابلاغ شده است و بر اساس آن‌ها تک‌درس و پودمان‌ها نیز شناسایی و اجرایی می‌شود که خیلی از این مراکز به صورت بین رشته‌ای است.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه آموزش‌های تکمیلی و بین‌سطوح در این دانشگاه ایجاد می‌شود، تصریح کرد: در دنیای پیشرفته امروزی اشتغال صرفاً بر اساس مدرک نبوده و فرد باید برای انجام شغل و یا کارآفرینی گواهی‌های شغلی مرتبط را داشته باشد و این همان بحث صلاحیت حرفه‌ای است که متأسفانه تا به امروز در کشورمان وجود ندارد.

وی ادامه داد: بحث صلاحیت‌های حرفه‌ای به مجموعه آموزش عالی و مهارت‌های قبل از آموزش عالی محسوب می‌شود که آیین‌نامه‌اش قسمتی مربوط به وزارت رفاه و بخشی به وزارت علوم مربوط می‌شود و مدرسان فعلی دانشگاه نیز تا پایان سال تحصیلی ۹۷-۹۶ ارزیابی می شوند و صلاحیت های عمومی و عملی آنها بازنگری خواهد شد.

بیش از ۸۰ رشته محل دانشگاه اصلاح می شود

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: برنامه داریم بیش از ۸۰ درصد رشته/محل های این دانشگاه را اصلاح کنیم که بر این اساس در مهرماه سال گذشته ۲۰ درصد رشته/محل های خارج از ماموریت کاری شان حذف شد و در بهمن ماه سال گذشته نیز بیش از نیمی از رشته/محل های غیرمرتبط این دانشگاه حذف شد.

ارزیابی مجدد مراکز علمی کاربردی

وی با اشاره به ارزیابی مجدد مراکز علمی کاربردی گفت: نتایج این ارزیابی تا پایان شهریور ماه اعلام می شود؛ هرچند که مراکز این دانشگاه سطح بندی شده اند اما با توجه به اینکه در ثبت و بیان اطلاعات مشکلاتی وجود داشت ترجیح دادیم نتایج را اعلام نکنیم و مجددا ارزیابی انجام دهیم.

برنامه دانشگاه علمی کاربردی برای استان های محروم

دکتر امید در پاسخ به پرسش خبرنگار تحریرنو پیرامون بخشش و یا تخفیف هزینه تحصیلی استان ها ی محروم نیز گفت: ما به دولت پیشنهاد کرده ایم که بخشی از هزینه های تحصیلی دانشجویان این دانشگاه را پرداخت کند که این مسئله منحصرا برای دانشجویان مناطق محروم خواهد بود که این امر میتواند به رشد علمی و فرهنگی این مناطق کمک بنماید.

امید گفت:برای قانون بودجه سال ۹۷ به دولت پیشنهاد دادیم تا بخشی از هزینه های تحصیلی حدود ۳۰ درصد دانشجویان این دانشگاه از سوی دولت تامین شود که امیدواریم در قانون بودجه این موضوع تصویب شود.

وی عنوان کرد: این تصمیم گیری بر اساس نیازهای مراکز دولتی و منطقه ای انجام خواهد شد که برای برخی رشته های خاص و مناطق خاص از جمله مناطق محروم اعمال می شود.
کد مطلب: 11653