توسعه صادرات و دستیابی به بازارهای منطقه ای و جهانی و کشورهایی که امروز به عنوان اقتصادهای رو به رشد در منطقه مطرح هستند می تواند هدف بسیار خوبی باشد.
به گزارش تحریرنو ؛ مظفر علیخانی دبیر کل دهمین کنفرانس بین المللی تجارت جهانی مبلمان ، طراحی ، هنر دکوراسیون و صنایع و جشنواره طراحی ایرانی گفت: برگزاری دهمین کنفرانس بین المللی تجارت جهانی مبلمان ایران، زمینه و فرصت مناسب را برای نقشآفرینی مردم و فعالان اقتصادی در تحقق اقتصاد مقاومتی دراین صنعت است.
وی افزود: همه ما موظفیم مشکلاتی که بر سر راه تحقق اقتصاد مقاومتی و توسعه صادرات در حوزه مبلمان و دکوراسیون هست را برداریم و این کار به پیگیری و جسارت نیاز دارد.
دبیر کنفرانس دکو ۲۰۱۷ افزود: گسترش زیرساختهای مورد نیاز، برنامهریزی تولید ملی متناسب با نیازهای صادراتی، شکل دهی بازارهای جدید، تنوع بخشی پیوندهای اقتصادی با کشورهای منطقه، ایجاد ثبات رویه و مقررات صادرات در بازارهای هدف از الزامات موثر بر توسعه صادرات و تحقق اقتصاد مقاومتی است که باید در تمامی سطوح جامعه تقویت شود.
وی در خصوص توسعه صادرات در این صنعت تصریح کرد: تولید کننده خوب الزاماً صادر کننده خوبی نیست و برای توسعه صادرات به نهادهای حد واسط به عنوان تسهیل گران این عرصه نیاز داریم و باید آن را مورد توجه قرار دهیم .همچنین توسعه صادرات و دستیابی به بازارهای منطقه ای و جهانی و کشورهایی که امروز به عنوان اقتصادهای رو به رشد در منطقه مطرح هستند می تواند هدف بسیار خوبی باشد.
مظفر علیخانی با اشاره به حضور نمایندگان تشکل های کشورهای اروپایی و آسیایی در این کنفرانس، خاطرنشان کرد: امیدواریم برگزاری چنین کنفرانس های بین المللی و مداومی بتواند در صنعت مبلمان و دکوراسیون درهای توسعه صادرات را روز به روز به سوی مرزهایمان بگشاید و اقتصاد کشور را متحول کند.
دبیر کنفرانس دکو ۲۰۱۷ در ادامه با بیانگر اینکه برگزاری این کنفرانس باعث شده رشته طراحی در صنف مبلمان در دستور کار قرار گیرد گفت: با راه اندازی رشته طراحی مبلمان در بحث دانشگاه و مطالعات علمی خوبی اتفاق افتاد و خروجی روشنی نیز داشت.
وی تصریح کرد: ما باید در این برنامه به دو رویکرد اساسی بپردازیم در مرحله اول باید بحث دانش بنیان شدن صنف صنعت را رشد بدهیم و در رویکرد دوم به جذب سرمایه گذاری مشترک در کشور و صادرات به دیگر کشورها بپردازیم.
علیخانی عنوان کرد:در حال حاضر ۹۰ درصد سرمایه گذاری ها در بحث تولید در دیزاین و طراحی است و تنها ۱۰ درصددر مابقی مسائل مربوط به مبلمان است.
در این کنفرانس ۴ کارگاه برگزار خواهد شد که ۲ کارگاه مربوط به طراحی و یک کارگاه مربوط به تولید و یک کارگاه هم مربوط به صادرات است. و برای اولین بار بر اساس برگزاری طراحی جشنواره طراحی ایرانی در دستور کار نیز قرار دارد.همچنین دیگر رویکرد اساسی که موردتوجه است فرهنگ اسلامی ، فرهنگی است که بهعنوان فرهنگ مدرن و آیندهنگر استفاده خواهد شد.
وی تأکید کرد : در این کنفرانس از پرتال مرجع در صنعت مبلمان و بانک اطلاعات و آمار صنف مبلمان و دکوراسیون نیز رونمایی خواهد شد.
مظفر در ادامه گفت: بیش از ۱۳۰۰ طرح به دبیرخانه ارسالشده و هدفگیری این بود که ۱۰۰ طرح انتخاب شود ولی با توجه به استقبال، داوران بر اساس سه رکن مدل مفهومی و علمی ۱۰۰ طرح برتر را انتخاب کردند و از ۱۰۰ طرح ۲۰ طرح برتر در آئین اختتامیه معرفی میشوند و طراحان طرحهای خود را معرفی خواهند کرد و مورد حمایت کنفرانس قرار خواهند گرفت و تجاریسازی خواهند شد.