در نشست "جامهدران" مطرح شد:
ساداتیان: "جامهدران" باید نمرهی قابل قبولی بگیرد
ساداتیان گفت: درست است کارگردان کار اول سینمایی خود را ساخته، اما سایر عوامل از تهیهکننده گرفته تا بازیگران ممکن است از بهترینها باشند و این عدالت نیست که بخواهیم به این شکل حق آنها را پایمال کنیم.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۵۶
ساداتیان گفت: درست است کارگردان، کار اول سینمایی خود را ساخته، اما سایر عوامل از تهیهکننده گرفته تا بازیگران ممکن است از بهترینها باشند و این عدالت نیست که بخواهیم به این شکل حق آنها را پایمال کنیم.
تحریرنو: نشست خبری فیلم "جامهدران" با حضور حمیدرضا قطبی (نویسنده و کارگردان)، جمال ساداتیان (تهیهکننده)، ناهید طباطبایی (نویسنده)، مهاجر سلطانی (بازنویسی فیلمنامه)، حسن حسندوست (تدوینگر)، باران کوثری (بازیگر) و مازیار فکریارشاد (منتقد) در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.
در ابتدای این نشست حمیدرضا قطبی کارگردان فیلم دربارهی انتخاب بازیگران گفت: بهدلیل اینکه پروسهی نگارش تا ضبط این اثر مدت زیادی طول کشید یکبار بازیگران ما تغییر کرد در چیدمان بازیگران مرحلهی اول افرادی چون بیتا فرهی، هنگامه حمیدزاده و... جزو انتخابهای اولیهی ما بودند که با حضور آنها جلسات دورخوانی را نیز گذراندیم اما بعد از دوسال این بازیگران تغییر کردند و گروه جدیدی از بازیگران را انتخاب کردیم. در اصل باید بگویم خوشبختانه فیلمنامهی اثر بهگونهای بود که هر بازیگری از آن استقبال میکرد و از این نظر مشکلی نداشتیم.
ناهید طباطبایی در مورد فیلمنامه این اثر گفت: از همان ابتدا روی فیلمنامه نظارت کامل داشتم.
وی دربارهی اینکه آیا این اثر را اقتباس کرده است، افزود: معتقدم فیلمی که از ادبیات اقتباس میشود و سکانسهایی مثل ذوق و شوق مادر برای دیدن فرزند و... را در جزئیات کامل نشان میدهد در نوبهی خود باارزش است.
قطبی ادامه داد: ناهید طباطبایی قصهی این داستان را از روی رمان خودش نوشته بود که با پیشنهاد من آنرا تغییر داد و چندینبار نیز بازنویسی شد.
باران کوثری در این نشست گفت: اغلب نقشهای این فیلم از آن دسته نقشهایی است که هر بازیگری دوست دارد آنرا بازی کند. اولین گزینهای که برای من جذابیت داشت قصهی اثر بود و بعدازآن ایفای نقش گوهر که هر بازیگری آرزوی حضور در چنین نقشی را دارد. همچنین باید بگویم گریم و لباس نیز کمک دوچندانی برای نزدیک شدن به نقشم داشت.
وی ادامه داد: از حمیدرضا قطبی تشکر ویژهای دارم به این خاطر که ذهنیت و راهی که بهمن نشان دادند بسیار درست و عالی بود و باید بگویم حضورم در "جامهدران" جزو بهترین تجربههای سینماییام بهشمار میرود.
طباطبایی در ادامهی این نشست دربارهی انتخاب نام "جامهدران" برای این فیلم گفت: از همان ابتدا اسم این داستان سه اپیزودی "همایون" نام داشت. همایون نیز یکی از دستگاههای موسیقی است مثل جامهدران و تکاور و از آنجاییکه خودم قسمت جامهدران را که علاوه بر اینکه یکی از دستگاههای موردعلاقهام در موسیقی است را دوست دارم باید اشارهکنم که اسم رمانم نیز بههمین نام بود. جامهدران در ادبیات معانی مختلفی دارد مثل خوشحالی، عزاداری و همچنین کشف واقعیت.
حسندوست در ادامهی این نشست بیان داشت: بهطورقطع هر فیلم خوبی پشتصحنه و عوامل خوبی دارد و ما نیز در این کار از این قاعده مستثنی نبودیم.
وی دربارهی حضور افرادی که بهتازگی وارد این حوزه شدهاند، ادامه داد: امسال در جشنواره حدود ۵ فیلم سینمایی دیدم که در بخش مونتاژ بهشدت ضعف داشتند و هیچ فردی هم متوجه این موضوع نیست که تدوین باعث خستهکنندهشدن و عدم ریتم مناسب آنها شدهاست. در حقیقت دلیل آن به این خاطر است که متاسفانه در حال حاضر تدوینگران حرفهای ما خانهنشین شدهاند.
حسندوست افزود: چرا در حال حاضر کارگردانان بزرگی مثل بهمن فرمانآرا و خسرو معصومی که سرمایههای هنر این مملکت هستند سالهای سال است که فعالیت نمیکنند و این اصلا درست نیست که ما میگوییم باید به جوانها میدان داد. درست است باید از جوانها در بدو ورودشان حمایت کرد اما این به این معنی نیست که پیشکسوتانمان را فراموش کنیم.
جمال ساداتیان در ادامهی نشست دربارهی شباهت این فیلم با سریالهای تلویزیونی اظهار داشت: خیلی از کارهایی که ساخته میشود هم تکراری است اما کارگردان فضای متفاوتی را در آنها ایجاد میکند دقیقا یادم است زمانی که فیلم "چهارشنبهسوری" را میساختند خیلی از افراد بهمن اعتراض کردند مهم این است که در لحظهای که میخواهیم فیلمی را بسازیم متوجه تاثیرات آن در آینده باشیم.
باران کوثری دربارهی شباهت نقش گوهر با حیران گفت: شاید ظاهر این دو نقش بههم شباهت داشته باشد اما باید بگویم شرایط هرکدام از این دو و ویژگیهای شخصیتیشان کاملا باهم متفاوت بود.
در پایان این نشست جمال ساداتیان خاطرنشان کرد: موضوعی که من را ناراحت کرده این است که در جشنوارهی امسال فیلمهای کارگردانهای کار اولی را در بخش "سودای سیمرغ" قرار ندادند. درست است که کارگردان کار اول سینمایی خود را ساخته اما سایر عوامل از تهیهکننده گرفته تا بازیگران ممکن است از بهترینها باشند و این عدالت نیست که بخواهیم به این شکل حق آنها را پایمال کنیم در حقیقت باید بگویم تفکیکهایی که به این شکل صورت میپذیرد اصلا عادلانه نیست.