تدوین برنامه کلان و نقشه راه صادرات محصولات زیست‌فن‌آوری
دبیر کارگروه تولید، تجاری‌سازی و بازار ستاد توسعه‌ی زیست‌فن‌آوری معاونت علمی از تدوین برنامه‌ی کلان و نقشه‌ی راه صادرات محصولات زیست‌فن‌آوری با هدف توسعه‌ی صادرات محصولات زیست‌فن‌آوری خبر داد.
تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۶
 
تدوین برنامه کلان و نقشه راه صادرات محصولات زیست‌فن‌آوری
 
دبیر کارگروه تولید، تجاری‌سازی و بازار ستاد توسعه‌ی زیست‌فن‌آوری معاونت علمی از تدوین برنامه‌ی کلان و نقشه‌ی راه صادرات محصولات زیست‌فن‌آوری با هدف توسعه‌ی صادرات محصولات زیست‌فن‌آوری خبر داد.

به گزارش تحریرنو به‌نقل از مهر، حمیدرضا طهوری گفت: با هدف دست‌یابی به اهداف مصرحه در نقشه‌ی جامع علمی کشور، سند ملی توسعه‌ی زیست‌فن‌آوری، در برخورداری از ۳درصد بازار جهانی محصولات زیست‌فن‌آوری و کمک به ارتقای سطح علمی و فن‌آوری به‌منظور کسب مقام نخست منطقه و سهم شایسته‌ی جهانی، گروه تولید، تجاری‌سازی و بازار دو اقدام اساسی ایجاد یک تشکل صادراتی، متشکل از شرکت‌های خصوصی زیست‌فن‌آوری با هم‌کاری دستگاه‌های دست‌اندرکار و اتاق بازرگان و تشکیل کارگروه صادرات محصولات زیستی در ستاد و فعال‌سازی آن در طول سال را در دستور کار قرار داد.

وی افزود: علی‌رغم اقدامات مناسبی که در زمینه‌ی توسعه‌ی صادرات محصولات زیستی توسط گروه تولید و مرکز هم‌کاری‌های فن‌آوری و نوآوری ریاست جمهوری در سال گذشته انجام شد، لکن در مرحله‌ی نهایی تدوین اساس‌نامه‌ی اتحادیه به‌دلیل عدم موافقت اتاق بازرگانی ایران بر تشکیل چنین اتحادیه‌ای، فرآیند ایجاد این اتحادیه متوقف شد.

به‌گفته‌ی طهوری، در سال جاری با توجه به اهمیت توسعه‌ی صادرات محصولات زیستی و لزوم تحقق هدف کمی مندرج در نقشه‌ی جامع علمی کشور مبنی بر کسب ۳درصد صادرات بازار جهانی این حوزه، لزوم تدوین نقشه‌ی راه و انجام مطالعات مرتبط در حوزه‌های مختلف زیست‌‌فن‌آوری در بررسی وضعیت موجود بازار زیست‌‌فن‌آوری و پیش‌بینی میزان صادرات هر حوزه تا افق ۱۴۰۴ بیش از پیش آشکار شد.

وی تصریح کرد: بر اساس مصوبه‌ی جلسه‌ی کمیسیون هم‌آهنگی و اجرایی ستاد در ارتباط با موضوع مربوط به تهیه‌ی برنامه‌ی صادرات محصولات زیست‌فن‌آوری و در راستای هدف کمی کسب ۳درصد بازار جهانی صادرات این محصولات، این جلسه با حضور اعضای نام برده تشکیل شد.

دبیر کارگروه تولید، تجاری‌سازی و بازار ستاد توسعه‌ی ‌زیست‌فن‌آوری معاونت علمی با اشاره به این‌که در حال حاضر مشخص نیست که سبد صادراتی کشور در حوزه‌ی زیست‌فن‌آوری به چه میزانی است، بیان کرد: لذا لازم است اطلاعات موجود در این حوزه و میزان صادرات تحقق یافته و بازارهای هدف را مشخص کنیم، در حال حاضر کشور میزان صادرات مشخصی دارد، هدف این نیست که از این مقدار مشخص بخشی را به‌عنوان زیست‌فن‌آوری تعیین کنیم، بلکه خواهان افزایش سطح صادرات موجود از طریق افزایش میزان صادرات در حوزه‌ی زیستی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: لازم است در مسیر انجام اقدامات، هدف کمی دست‌یابی به ۳درصد بازار جهانی در نظر گرفته شود، تا بدین ترتیب اقدام هدف‌دار و برنامه‌ریزی شده‌ای برای صادرات محصولات زیستی به‌هم‌راه یک نقشه‌ی راه مشخص وجود داشته باشد، چرا‌که هدف اولیه عبارت از تهیه‌ی برنامه‌ی کلان و نقشه‌ی راه است.

طهوری با بیان این‌که به‌منظور تدوین چنین برنامه‌ای لازم است اقدامات مختلفی انجام گیرد، گفت: احصای لیست محصولات زیست‌فن‌آوری (کالا و خدمات)، تهیه مصادیق ارائه شده منطبق با نُرم بین‌المللی، مشخص کردن عدد کنونی صادرات برای محصولات موجود در لیست احصا شده و مشخص شدن متولی اجرایی شدن افزایش صادرات به میزان مورد نظر و مطلوب، به صورتی‌که متولی مربوطه بضاعت کافی برای انجام این‌کار را داشته باشد از جمله این اقدامات است.

وی افزود: هم‌چنین باید در این مسیر، نقشه‌ی راه تدوین شود که در آن اهداف میانی، سهم هر بخش از حوزه زیست‌فن‌آوری و غیره به‌صورت چارچوب مشخصی تعیین شود و امکانات لازم در اختیار نهادهای متولی امر قرار گیرد تا اطلاعات مربوط به‌وضعیت صادراتی کشور به‌شکل دقیق و درستی در اختیار قرار گیرند.

دبیر کارگروه تولید، تجاری‌سازی و بازار ستاد توسعه زیست‌فن‌آوری معاونت علمی تعیین انتظارات از نهادهای متولی از جمله سازمان توسعه‌ی تجارت، وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی و... را ضروری دانست و گفت: با عددگذاری و تعریف هدف کمی شدت انجام کار مشخص می‌شود و بدین ترتیب هر وزارت‌خانه میزان انتظارات را دانسته و شیوه‌ی عمل خود را تغییر می‌دهد.
کد مطلب: 4083