مزارشریف آخرین مهمان "یک فیلم، یک سلام"
مراسم رونمایی فیلم "مزارشریف" به کارگردانی حسن برزیده با حضور وی، بهزاد عبدی (آهنگ‌ساز)، مشکین مهرگان (مدیر هنری) و حسین یاری (بازیگر) به‌عنوان آخرین نشست "یک فیلم، یک سلام" در پردیس سینما گالری ملت برگزار شد.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۲۷
 
مزارشریف آخرین مهمان "یک فیلم، یک سلام"
 
مراسم رونمایی فیلم "مزارشریف" به کارگردانی حسن برزیده با حضور وی، بهزاد عبدی (آهنگ‌ساز)، مشکین مهرگان (مدیر هنری) و حسین یاری (بازیگر) به‌عنوان آخرین نشست "یک فیلم، یک سلام" در پردیس سینما گالری ملت برگزار شد.

تحریرنو: در ابتدای این مراسم برزیده با اشاره به موضوع این فیلم که روایت شهادت تعدادی از دیپلمات‌های ایرانی در کنسول‌گری مزارشریف در سال ۷۷ است گفت: متاسفانه شاهد سهل‌انگاری از سوی مسئولان درباره‌ی این اتفاق بودیم و حتی یک عذرخواهی ساده هم از طرف آنان برای ملت ایران و خانواده‌های داغ‌دار بیان نشد.

وی ادامه داد: امیدواریم با ساخت این فیلم توانسته باشیم در قالبی هنری به این مساله بپردازیم و کمک کنیم تا این مساله را آموزش دهیم که اگر درجایی اشتباه کردیم عذرخواهی کنیم.

در ادامه حسین یاری که نقش متفاوت یک دیپلمات ایرانی را در فیلم "مزارشریف" ایفا می‌کند در خصوص پذیرش بازی در این فیلم تصریح کرد: هیچ‌گاه ادعای این را نداشتم که به‌دنبال بازی‌های متفاوت هستم اما در این فیلم با شکل و شمایل و گریم خاصی ظاهر شدم. پیرامون این نقش تحقیقات زیادی از منابع در دسترس انجام دادم. شكل روایی گویای فیلم‌نامه به من در اجرای نقش كمک زیادی كرد.

این بازیگر افزود: فردی‌كه من نقش شخصیت او را بازی می‌كنم زنده است اما ترجیح من این بود كه پیش از بازی با او صحبت نكنم، چراکه در شرایطی دراماتیک و بسیار جذاب در فیلم‌نامه به این نقش پرداخت‌شده بود و شاید نقشی بود كه ما به ازای بیرونی نداشت. برای بازی بیش‌تر به متن وفادار بودم و به فیلم‌نامه بسنده كردم.

مشكین مهرگان گفت: بخش اعظم این كار شامل لوكیشن‌های داخلی می‌شد كه در سوله‌ی بزرگی سامان دادیم و فیلم‌برداری كردیم. فضاهای خارجی غیر از مزارشریف كه در حوالی سوله بود، در منطقه‌ی الموت و كوهستان‌های اطراف آن ساخته شد. سعی كردیم تسهیل جریان روایت و درام و تناسب فیلم‌نامه با فضاهایی كه در آن هستیم را رعایت كنیم.

وی با تاكید بر چالش‌های ساخت این فیلم عنوان كرد: یک‌دهه‌و‌نیم از زمان وقوع این رخداد گذشته و موضوعات اقلیمی هم باید متناسب با شرایط دراماتیک فیلم‌نامه حفظ می‌شد. از طرفی دیگر این قصه موضوعی ملی به‌شمار می‌آمد كه امروزه در قالب افراطی‌گری درباره آن زیاد می‌شنویم پس باید تمام سعی‌مان را در انتقال درست این مفاهیم انجام می‌دادیم.

احسان كرمی مجری برنامه خطاب به عبدی بابیان این‌كه داستان این فیلم تراژدی حقیقی است و قصه‌ای خارج از ایران را روایت می‌كند كه شخصیت‌های ایرانی دارند، از وی پرسید كه از چه تم موسیقی برای این كار بهره گرفته است. عبدی در پاسخ بیان كرد: تم اصلی كار انسانیت است. پس سراغ جغرافیای خاصی نرفته‌ام كه بخواهم گرته‌برداری كنم. ملودی به‌گونه‌ای است كه باید با مخاطب آشنا باشد.

این آهنگ‌ساز افزود: موسیقی افغان با موسیقی ایرانی وجوه اشتراک زیادی دارد. هدف ما بیان درد انسانیت بود كه با بهره‌گیری از اركستری بزرگ تمپوی تندی نداشت. تلاشم این بود كه موسیقی در قواره فیلم باشد. از آن‌جاکه امكان ضبط مناسب در ایران وجود نداشت به اوكراین رفتیم كه تمام‌کارهای قبلی‌ام را پیش از آن در آنجا ضبط كرده بودم.

پس از پخش بخش‌هایی از فیلم "مزارشریف"، برزیده در پاسخ به این پرسش از سوی كرمی مبنی بر این‌كه آیا شما در این فیلم حكم قطعی می‌دهید كه كار طالبان بوده است، گفت: علی‌رغم خشونت و رفتار غیرانسانی طالبان در این ماجرا مشخص می‌شود كه دولت پاكستان مقصر اصلی بوده است. درنهایت به‌عنوان فیلم‌نامه‌نویس این‌ كار متقاعد شدم كه كار انگلیس است.

یاری با اشاره به نقش‌های زیادش در فیلم‌های تاریخی تا پیش‌ازاین عنوان كرد: هر قصه‌ای كه برایم جذاب باشد، فارغ از تاریخی یا غیر تاریخی بودن آن‌را می‌پذیرم و به ژانر خاصی علاقه ندارم. تابه‌حال شرایط برای من به‌گونه‌ای نبوده كه با توجه به تعداد فیلم‌نامه‌های زیاد بتوانم میان ژانرهای مختلف انتخاب كنم. قرعه بر این بوده كه بیش‌تر كار تاریخی انجام دهم.

مشكین مهرگان این فیلم را غیرسیاسی و اجتماعی معرفی كرد كه درام دارد و تجربیات زیادی در آن مطرح می‌شود. وی مصرانه تاكید كرد: به تمام علاقه‌مندان سینما توصیه می‌كنم "مزارشریف" را ببینند.

عبدی نیز عنوان كرد: مزارشریف جذابیت بصری بالایی دارد. این فیلم خود سینما است و تمام عوامل فنی برخورد سینمایی با آن داشته‌اند.
کد مطلب: 2283