اعضای هیئتمدیرهی کانون نمایشنامهنویسانِ خانهی تئاتر طی بیانیهای که به امضای اعضا رسیده، از "کارگروه بهسازی" خانهی تئاتر حمایت کرد.
به گزارش تحریرنو، متن بیانیهی کانون نمایشنامهنویسان ایران دربارهی کارگروه بهسازی خانهی تئاتر بهشرح زیر است:
"به نام حضرت دوست
بیانیهی کانون نمایشنامهنویسان ایران دربارهی کارگروه بهسازی خانهی تئاتر
حدود دو سال پیش، پس از برگزاری آخرین دورهی مجمع عمومی برای انتخاب هیئتمدیرهی مرکزی خانهی تئاتر، کسانی به هیئتمدیرهی مرکزی راه یافتند که از همان آغاز خواهان اصلاح و ایجاد تغییرات با هدف روزآمدکردن ساز و کار مدیریت در خانهی تئاتر بودند. پس از کوتاهزمانی این گروه پیشنهاد تشکیل کارگروه بهسازی را در هيئت مدیرهی خانهی تئاتر مطرح کردند و این کارگروه توسط تنی چند از اعضای خانهی تئاتر و با مشاوره و مشارکت متخصصان، کارشناسان و تعدادی از اعضاي هيئتمدیرههای انجمنها، آغاز به فعالیت کرد.
حاصل این کوشش و همکاری، تدوین گزارش مکتوب تشخیص وضعیت فعلی خانهی تئاتر و نگارش و تنظیم سند جامع راهبردی تئاتر بود که میتوانست راهگشای ایجاد تحول در ساز و کار مدیریت خانهی تئاتر شود. اما متأسفانه با رویگردانی بخشی از هیئتمدیرهی مرکزی خانهی تئاتر از پذیرش و مطالعهی این اسناد، فعالیت کارگروه بهسازی پس از ماهها تلاش بی وقفه به فرجام نرسید و در نتیجه، زمینهساز اعتراض و در نهایت خروج برخی از اعضای فعال هیئتمدیره شد.
بیتردید بزرگترین مانع در مسیر حرکت کارگروه بهسازی، حمایت نکردن بخشی از اعضای هیئتمدیرهی خانهی تئاتر از ادامهی فعالیت این کارگروه، بدون ذکر دلایل روشن و مکتوب و ممانعت آنها از آگاهسازی رسمی انجمنها و کانونهای این خانه از محتوای این اسناد بود. حال در چنین شرایطی، ما، اعضای هیئتمدیرهی کانون نمایشنامهنویسانخانهی تئاتر ایران بر آن شدیم تا پس از نشست با نمایندهی کارگروه بهسازی و دریافت گزارش دقیق از محتوای مکتوبات تدوینشده شامل "گزارش تشخیص وضعیتِ فعلی خانهی تئاتر" و "سند جامع راهبردی تئاتر" موضع صریح و روشن خود را دربارهی فعالیت کارگروه بهسازی اعلام کنیم:
۱- تغییر، اصلاح و در یک کلمه بهبود از نیازهای هر مجموعهای برای تعالی و پيشرفت روزافزون است و بیتردید برنامهها و اهداف پیشبینیشده در گزارشها و اسناد کارگروه بهسازی، همانا طرحی جامع برای تغییر و تحول در ساختار مدیریت و ساماندهی خانهی تئاتر به عنوان تشکلی صنفی در مسیر توسعهای است که تئاتر ما و به طبع آن بخش مهمی از مدیریت فرهنگی کشورمان میبایست طیکند.
۲- دستآورد کارگروه بهسازی، بشارتدهندهی آیندهای است که خانهی تئاتر میتواند در آن بهعنوان تشکلی صنفی در سپهر مدیریت فرهنگی نقشی مؤثر و تعیینکننده ایفا کند و جایگاه خود را از یک مدیریت حاشیهای به یک مدیریت مؤثر در سیاستگذاریهای فرهنگی و تولید تئاتر کشور ارتقا دهد و به یک تشکل بالنده تبدیل شود.
۳- معتقديم سکوت (به معنای بیتفاوتی) در چنین شرایطی بزرگترین دشمنی در قبال فعالیتی است که داعیهی اصلاح و بهبود دارد و میتواند برای تأمین هر چه بیشتر حقوق صنفی، استقلال فرهنگی و استقلال اقتصادی تولید تئاتر، توسعهی کمی و کیفی و نیز مدیریت علمی و کارآمد و در یک کلام توسعهی همهی جانبهی تئاتر کشور، برنامهها و روشهای دقیق و روشنی را ارائه دهد.
۴- بدیهی است که کانون نمایشنامهنویسان خانهی تئاتر ایران بهعنوان نمایندهی صنفی بخشی از جامعهی تئاتر، از فعالیت کارگروه بهسازی تئاتر و اسناد تدوینشده به صراحت و جدیت حمایت میکند و پرداختن به آن را ضروری و مقدم بر هر فعالیت صنفی و تشکیلاتی در این حوزه میداند. از این روی از روشنفکران و هنرمندان فرهیختهی تئاتر دعوت میکنیم از فعالیتهای این کارگروه آگاه شوند، در این امر مهم تعمق کرده، اسناد و محتوای برنامهها را با دقت بررسی و حتا نقد کنند و در تفهیم و آگاهسازی اذهان صاحبان منافع بکوشند.
هیئتمدیرهی کانون نمایشنامهنویسان خانهی تئاتر ایران
محمد امیریاراحمدی، بهزاد صدیقی، شهرام کرمی، آندرانیک خچومیان، سلما سلامتی، اصغر نوری و تهمینه محمدی
بازرس کانون: رحیم رشیدیتبار
۱۴دیماه ۱۳۹۴ خورشیدی"
شایان ذکر است، پیشتر محمد یعقوبی (نمایشنامهنویس و کارگردان)، حلقهی تئاتر دانشگاهی ایران، انجمن منتقدان، نویسندگان و روزنامهنگاران خانهی تئاتر از جمله هنرمندان و تشکلهایی هستند که با انتشار بیانیههای جداگانه نسبت به تنشهای بهوجود آمده در هیئتمدیرهی خانهی تئاتر واکنش نشان دادهاند.