بیمه دی شرکتی است که نشان مدیریت سبز را دارد و نمود این قضیه در فضای داخلی شرکت کاملا مشهود بود و مدیرعامل شرکت بیمه دی در چنین محیطی میزبان چهارمین نشست انجمن خبرنگاران بیمه در راستای بررسی مفاد لایحه ششم توسعه و تکالیف صنعت بیمه بود.
به گزارش تحریرنو، مجید بختیاری، مدیر عامل بیمه دی، که در نشستی صمیمانه با تعدادی از خبرنگاران صنعت بیمه درباره وضعیت کلی شرکت وهمچنین شرایط صنعت بیمه و مفاد لایحه ششم توسعه صحبت کرد و به سوالات خبرنگاران در زمینه های مختلف پرداخت.
بختیاری با اشاره به این نکته که در صنعت بیمه تصمیمات دقیقه نودی چندان مطلوب نیست، افزود: رایزنی ها با کمیسیون اقتصادی و مرکز پژوهش های مجلس و کارگروههای دولت در خصوص مفاد بیمه ای لایحه ششم توسعه باید خیلی زودتر صورت می گرفت.
وی در مورد صندوق بیمه حوادث طبیعی گفت: درحال حاضر با توجه به پتاسیل صنعت بیمه مشکل ایجاد ساختار جدید برای پوشش بیمه همگانی نداریم، با این حال به اندازه کافی مجری و بازیگر وجود دارد بنابراین بهتر بود برای اجرای این طرح از ظرفیت ها فعلی صنعت بیمه بیشتر استفاده می شد.
مدیرعامل بیمه دی تاکید کرد: اگر حاکمیت می خواهد صنعت بیمه جان بگیرد باید نگاهی متناسب با فضای کسب و کار به این بازار مالی داشته باشد، ضمن این که نگاه حاکمیت به صنعت بیمه نباید از بالا به پایین باشد، چون صنعت بیمه یکی از ارکان مهم بازار مالی کشور محسوب می شود و دارای ظرفیت هایی است که تاکنون مغفول باقی مانده؛بنابراین توجه به شاخص های کسب و کار در صنعت بیمه در هنگام تدوین و تصویب قوانین ضروری است.
عدم استقبال سرمایه گذاران از خرید سهام بیمه ای ها
بختیاری درباره بازده سرمایه گذاری شرکتهای بیمه گفت: وقتی در تجارت های مختلف بازده سرمایه گذاری بالاست، نمی توان توقع داشت که یک سرمایه گذار به خرید سهام شرکتهای بیمه اقدام کند و به نظر می رسد که بازار های دیگر جذابیت بیشتری برای سرمایه گذاری دارند.
وی با اشاره به این که در بازار بیمه ایران شرایط ایجاد انتفاع فراهم نیست، تاکید کرد:برخی عوامل ،امکان ایجاد انتفاع در صنعت بیمه را با چالش مواجه کرده مانند عوارض تحمیل که خودبه خود در افزایش قیمت خدمت بی تاثیر نبوده است.
بختیاری همچنین به تاثیر برخی عوامل درونزا بر کاهش بازده مناسب در صنعت بیمه اشاره کرد و اضافه کرد: فقدان خلاقیت و نوآوری در تولید محصول ، عدم شناخت صحیح بازار هدف ، عدم نیاز سنجی بهینه مشتریان و بی توجهی به دهک های مختلف جامعه در ارایه خدمت از جمله دیگر مشکلات صنعت است.
مدیر عامل بیمه دی به عامل اثرگذار دیگر بر کاهش بازده صنعت بیمه اشاره کرد و گفت: عامل برون زای دیگری که ضمن تاثیر بر مصرف کننده بر مجریان صنعت نیز اثار زیان باری داشته وضع مالیات بر ارزش افزوده است.
تلاش بیمه دی برای ترمیم مالی و برنامه های جدید
وی با اشاره به دوره پیاده سازی برنامه ترمیم مالی در بیمه دی گفت: در دوره ای که بیمه دی برنامه ترمیم مالی را پیاده کرد، بیشترین و قویترین فرایندهای نظارتی از سوی بیمه مرکزی اجرا شد و در واقع این برنامه، داروی تلخی بود که بیمه دی استفاده کرد و ازین فرصت به نحو احسنت بهره برد.
وی ضمن اشاره به دوران بحرانی بیمه دی در خصوص استراتژی راهبردی این شرکت گفت: دوره مهار بحران ، تثبیت و شکوفایی در استراتژی راهبردی این شرکت مورد توجه قرار گرفته است.
بختیاری با بیان اینکه در دوره مهار بحران ، طبق برنامه ترمیم مالی و با نظارت بیمه مرکزی از تولد بیمه توسعه دیگر جلوگیری به عمل آمد ، اظهار کرد: بدون شک مشکلاتی که برای بیمه دی ایجاد شده بود حتی از بیمه توسعه نیز شدید تر بود چرا که علاوه بر ثالث ، رشته درمان نیز در این شرکت به مرحله بحرانی رسیده بود .
به گفته مدیر عامل بیمه دی برنامه ترمیم مالی تحت نظارت های شدید بیمه مرکزی در برنامه های زمان بندی مشخص و با افزایش سرمایه ، کاهش ظرفیت نگهداری و کاهش پرتفوی در دستور کار قرار گرفت که خوشبختانه بیمه دی توانست مرحله مهار بحران را طی کرده و وارد مرحله تثبیت شود.
وی همچنین خاطر نشان کرد: با وجود تلاش های زیادی که کارشناسان بیمه دی در مهار بحران داشتند اما متاسفانه آن گونه که باید این تلاش ها دیده نشد این در حالی است که سخت گیری های بجای مقام ناظر و تلاش و کوشش تیم اجرایی بیمه دی سبب شد از ایجاد بحران دیگر در صنعت بیمه و کاهش اعتماد عمومی جلوگیری شود.
بختیاری ضمن اشاره به اینکه در دوره تثبیت شرکت بیمه دی بر نوآوری در خدمت تاکید دارد، اعلام کرد:۶ خدمت جدید در بیمه عمر ارایه می کنیم که این خدمات در بستر آی تی و فناوری اطلاعات انجام می گیرد ودر حوزه بیمه های مسئولیت و بیمه تراکنش های بانکی نیز محصولاتی ارائه خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه هزینه تمام شده اداره شرکت را کاهش دادیم، تصریح کرد:جهت کاهش هزینه ها برون سپاری و نهاد سازی را در دستور کار قرار دادیم.
بختیاری در ادامه با بیان این نکته که شرکت بیمه ما در راستای تقویت نهادها اظهار کرد: بیمه دی در پرداخت خسارات درمان از SOS یا شرکت کمک رسان درمان و در زمینه پرداخت خسارت از شرکتهای ارزیاب خسارت استفاده کرده که ضمن کاهش هزینه های داخلی شرکت به تقویت این تشکلها نیز کمک می شود.
لزوم نگاه عمیق تر به صنعت بیمه
وی در ادامه با اشاره به قانون جدید شخص ثالث گفت: قانون جدید ثالث یک گام رو به جلو محسوب می شود اگر چه که به دلیل ساختار حمایتی قانون ، کار شرکتهای بیمه سخت تر شده است .
بختیاری با بیان این نکته که برخی آمار اعلام شده ، خسارت ناشی از تصادفات داخلی معادل ۵ الی ۶ درصد از تولید ناخالص داخلی است، تاکید کرد: در این موضوع باید آثار زیان بار اجتماعی را هم به آن اضافه کنیم در حالیکه صنعت بیمه بار قابل توجهی ازاین اثار زیان بار را بر دوش دارد اما متاسفانه نهاد های قانون گذار به صنعت بیمه به عنوان یک فضای کسب و کار نگاه نمی کنند.
مدیرعامل بیمه دی همچنین اظهار کرد: در حالی که شرکت بیمه باید به فکر توسعه بازار و اقدامات پژوهشی برای ارایه محصولات بهینه باشد وقت و نیروی شرکت در بسیاری موارد صرف اموری چون پرداخت به موقع مالیات می شود و چه بسا بخش مهمی از نیروی های ستادی در شرکتهای بیمه زمان زیادی را صرف شرکت در جلسات مالیاتی و عوارضی می کنند که بدون شک عملیات ناشی از ان اقدامات برای شرکت بیمه هزینه دارد.
وی تاکید کرد: صنعت بیمه ضمن اینکه باید به تعهداتش عمل کند لازم است با نیازسنجی سلایق و انتظارات بیمه گزاران ، نوآوری در شیوه های ارایه خدمت و تنوع سازی در محصول از دنباله روی شیوه ها منسوخ گذشته دست بکشد.
وی با بیان اینکه بودجه امسال بیمه دی ۵۰۰ میلیارد تومان است که تا پایان سال پوشش داده می شود ، تاکید کرد: با دارا بودن ۴۸۰ نفر پرسنل ، سرانه حق بیمه به کارکنان بیش از یک میلیارد تومان است.
این نشست با بازدید خبرنگاران از طبقات مختلف ساختمان بیمه دی و آشنایی با برنامه های مرتبط با حفاظت از محیط زیست که توسط این شرکت اجرا می شود، به پایان رسید.