اختتامیهی دومین دورهی مسابقهی آهنگسازی خانهی موسیقی
مراسم اختتامیهی دومین دورهی مسابقهی آهنگسازی خانهی موسیقی روز گذشته با معرفی برگزیدگان در شاخههای مختلف در تالار استاد جلیل شهناز خانهی هنرمندان ایران برگزار شد.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۰۳
مراسم اختتامیهی دومین دورهی مسابقهی آهنگسازی خانهی موسیقی روز گذشته با معرفی برگزیدگان در شاخههای مختلف در تالار استاد جلیل شهناز خانهی هنرمندان ایران برگزار شد.
تحریرنو: در ابتدای این مراسم تقی ضرابی، رئیس هیئتمدیرهی کانون آهنگسازان خانهی موسیقی ضمن خوشآمدگویی به حضار گفت: جوانان متکی به فرهنگ چندهزارساله پس از عبور از موانع سخت اگر به دریای هنر سرزمینشان نرسند، درجایی اسیر خردهفرهنگهای بیگانه میشوند. کانون آهنگسازان خانهی موسیقی بهمنظور کشف و هدایت استعدادهای جوان با برنامهریزیهای مدون و استقبال خوب جوانان و همچنین هدایت هیئتمدیرهی خانهی موسیقی، موفق به برگزاری دومین مسابقهی آهنگسازی شد.
وی افزود: هیئتداوران کانون از ابتدای ارسال آثار با در نظر گرفتن واردی همچون خطوط ملودی، فرم، هارمونی، میزان استفاده از موسیقی ملی، جملهبندیها، سازبندی و... با دقت و ارزیابی با وسواس برگزیدگان را انتخاب کردند. همراهی پرمحتوای شرکتکنندگان باعث دلگرمی بود و آنچه برای کانون آهنگسازان فرستاده شد بهمراتب قویتر از آثاری بود که در جشنوارههای مشابه و با هزینههای بالا فرستاده میشود.
در ادامه امیر بکان، عضو هیئتمدیرهی کانون آهنگسازان گفت: قرار است از سال بعد مسابقهی آهنگسازی خانهی موسیقی بهعنوان یک مسابقهی معتبر ثبت شود و در هرسال با یک موضوع برگزار شود.
در ادامهی مراسم آثاری از برگزیدگان مسابقهی آهنگسازی اجرا شد. در این قسمت قطعهی چندگاه (کوارتت سازهای ایرانی) به آهنگسازی کوروش متین توسط گروه نیستان، قطعات پرلود شماره ۲، توکاتا و رومانس به آهنگسازی سینا جعفری، قطعهی خروش (دوئت برای ویولا و ویلنسل) به آهنگسازی شروین عباسی، قطعهی سریل دوازده نتی شماره ۳ به آهنگسازی بابک میلانی، و قطعهی ژندهرو برای پیانو به آهنگسازی شاهین ساریخانی به اجرا درآمد.
در ادامهی برنامه امیرمهیار تفرشیپور، یکی از اعضای هیئتداوران مسابقهی آهنگسازی پشت تریبون قرار گرفت و پس از صحبت دربارهی برنامههای کانون آهنگسازان گفت: بسیار خوشحالم که آثار آهنگسازان جوان در اینجا اجرا شد. مخاطبین ما بهدلیل عدم اجرای موسیقی معاصر در ایران با آن آشنایی ندارند و آگاهی لازم را ندارند.
تفرشیپور در ادامهی صحبتهای خود به معرفی نخستین کوارتت زهی تاریخ موسیقی ایران اثر پروفسور هرمز فرهت پرداخت و در ادامه فیلم این کوارتت برای حضار پخش شد.
در ادامهی مراسم دکتر محمد سریر، رئیس هیئتمدیرهی خانهی موسیقی و رئیس شورای عالی خانهی هنرمندان ایران پشت تریبون قرار گرفت با تشکر از کانون آهنگسازان برای برگزاری این مسابقه گفت: این مسابقه برای جوانان بسیار تشویقکننده است و توسط افراد متخصص و بینظر ارزیابی میشود. در حوزهی آهنگسازی ارزیابی بسیار سخت است و ممکن است همیشه قابلمقایسه نباشد چون بحث خلاقیت بسیار پیچیده است. موارد زیادی در کشورهای دیگر دیدهام که به این مبحث وارد نمیشوند.
وی افزود: آنطور که در کشورهای دیگر دیدهام حتی در بحث آموزش نقاشی به کودکان هم به بچهها نمیگویند که چهطور نقاشی بکشند و به آنها الگو نمیدهند تا رشد ذهنی و خلاقیت شکل میگیرد. در موسیقی هم در کلاس آهنگسازی میگویند که خودشان بنویسند و به همهی سبکها هم احترام میگذارند.
دکتر سریر گفت: در کشور ما لازم است که پایههایی محکم شود. نگاه به موسیقی پلیفونیک، یک نگاه پیچیده و علمی است. اگر به آن فرهنگ موسیقی علمی وارد شویم، بعد میتوان بهراحتی خلاقیت داشت چون از آن نگاه و ذهنیت خودش عبور نمیکند. در بسیاری از آکادمیها هنگام تدریس خیلی سخت میگیرند و از سبکهای قرنهای سیزده و چهارده استفاده میکنند درحالیکه مصرفی ندارد. شمارا به یک محدودیت میبرند و این محدودیت توانایی ذهنی را بالا میبرد. وقتی در محدودیت کاری انجام میشود، در آزادگی بینش خوبی پیدا میشود و تمام قسمتها و امکانات خوب دیده میشود.
وی افزود: در کشور ما کار آهنگسازی آنطور که باید دیده نشده و بهقدری سلیقهای با آن برخورد میشود. کسانیکه در حوزهی موسیقی فعال هستند به قطعاتی مانند همین قطعه هرمز فرهت که پخش شد، نگاهی فنی دارند. کسی که به موسیقی اشراف پیدا میکند، دنیای دیگری را پشت این رنگها میبیند و آن خیلی جالب است و شنونده را ناچار به تفکر میکند و این از مزیتهای موسیقی علمی است.
دکتر سریر گفت: در دو سه دهه اخیر از خلاقیتهایی که وجه علمی دارد خیلی دور شدیم. چون وجه شنیداری آن محدودشده است هنرجویان تشویق نمیشوند که دنبال این کار بروند و همه دنبال کارهای ساده میروند. اینکارهای ساده نهتنها برای مخاطب چیز ماندگاری ندارد، بلکه آن کارکرد فرهنگ که مخاطب را به اندیشیدن وابدارد را نیز در خود ندارد.
وی افزود: امیدوارم کانون آهنگسازان این مسابقه را ادامه دهند و گستردهتر برگزار شود. نباید آهنگسازان را محدود کرد و اجازه دهیم هرکسی خلاقیتی دارد وارد شود چون در سطوح دیگر هر تواناییهایی دیده میشود. کیفیت کار این آهنگسازان بسیار بالاست اما باید آن را با مردم پیوند دهیم. چون مردمی با ذائقههایی دیگر داریم اگر بتوانیم این دو را باهم نزدیک کنیم، هم موجب تشویق آهنگسازان میشویم و شنوندگان هم لذت میبرند. باید از رسانهها کمک بگیریم و مردم را هم تشویق و با خود همراه کنیم.
در ادامه از سینا جعفریکیا، شروین عباسی، علی افشاری، بابک میلانی و رامین اخویجو که آثار قابلتوجهی در این جشنواره ارائه کرده بودند با اهدای لوحی تقدیر بهعمل آمد.
در پایان برگزیدگان مسابقهی آهنگسازی اعلام شدند. برگزیدگان این بخش کورش متین برای قطعهی چندگاه (کوارتت سازهای ایرانی)، رامین روشندل برای کوارتت زهی و شاهین ساریخانی برای کوارتت زهی بودند که با اهدای لوح خانهی موسیقی و هدیهای از آنها تقدیر شد.
هیئتداوران این مسابقه سیدمحمد میرزمانی، امیرمهیار تفرشیپور و امیر بکان بودند.