در نشست "احتمال باران اسیدی" مطرح شد:
صناعیها: "احتمال باران اسیدی" روایت تنهایی آدمهاست
کارگردان "احتمال باران اسیدی" گفت: در طول ساخت فیلم سعی کردم آنچه را که ارائه میدهم، متعلق بههمین فیلم باشد.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۱۳
کارگردان "احتمال باران اسیدی" گفت: در طول ساخت فیلم سعی کردم آنچه را که ارائه میدهم، متعلق بههمین فیلم باشد.
تحریرنو: نشست رسانهای فیلم سینمایی "احتمال باران اسیدی" با حضور عوامل این فیلم بعد از اکران آن در برج میلاد برگزار شد.
در این نشست بهتاش صناعیها (نویسنده و کارگردان)، کامبوزیا پرتویی (مشاور کارگردان)، سمیرا برادری (تهیهکننده)، شمس لنگرودی، پوریا رحیمیسام (بازیگر)، مریم مقدم (بازیگر و نویسنده)، محمدرضا جانپناه (مدیر تصویربرداری) و ایرج رامینفر (طراح صحنه و لباس) بههمراه سحر عصرآزاد بهعنوان منتقد جلسه برگزار شد.
در ابتدای این نشست، بهتاش صناعیها، کارگردان این اثر سینمایی که بههمراه مریم مقدم، فیلمنامهی آنرا هم نوشته است، دربارهی فیلمنامهی آن گفت: من و خانم مقدم روی فیلمنامهای با موضوع تنهایی کار می کردیم، اما شنیدن خاطرهای از یک دوست باعث شد روند نوشتن این فیلمنامه تغییر کند.
وی ادامه داد: فیلمنامهی جدید با اینکه همچنان تم اصلی تنهایی را داشت، اما ایدهها و نگاه های تازهای وارد آن شده بود.
در ادامه صناعیها به انتخاب شمس لنگرودی برای بازی در این فیلم اشاره کرد و گفت: برای نقش "منوچهر" با کامبوزیا پرتوی گزینههای بسیاری را بررسی کردیم و در نهایت ایشان، شمس لنگرودی را پیشنهاد داد.
صناعیها در ادامهی سخنانش، دربارهی موسیقی این "احتمال باران اسیدی" اظهار کرد: از آنجایی که بهدنبال معنای واقعی مینیمالیستی در تمام فیلم بودیم، سعی کردیم تا فضای موسیقی آن نیز مینیمالیستی باشد. بههمین دلیل بهسراغ هنریک نگی رفتیم که یکی از آهنگسازان موفق در این فضا است.
وی افزود: هدف ما در موسیقی فیلم این بود که برای هر شخصیت یک ساز مشخص داشته باشیم و افراد با سازها معرفی شوند.
کارگردان فیلم "احتمال باران اسیدی" دربارهی تاثیرپذیری از فیلمهای غربی برای ساخت این فیلم گفت: بهطور یقین هر فیلمسازی از فیلمها و فیلمسازهایی تاثیر میگیرد، اما در طول ساخت "احتمال باران اسیدی" سعی کردم آنچه را که ارائه میدهم، متعلق بههمین فیلم باشد. البته شاید شباهتهایی به فیلمهای دیگر نیز در آن دیده شود.
مریم مقدم هم که بهعنوان نویسنده و بازیگر در این فیلم سینمایی حضور داشت، عنوان کرد: این فیلمنامه زمان زیادی گرفت که البته بهنظرم تغییرات اعمالشده، اتفاق خوبی را رقم زد.
وی ادامه داد: بازیگری و نویسندگی همزمان مسئولیت بیشتری برایم داشت، اما از سوی دیگر کار را آسانتر می کرد چراکه می دانستم در ایفای نقش بهدنبال چه چیزی هستم.
کامبوزیا پرتوی نیز که بهعنوان مشاور کارگردان در "احتمال باران اسیدی" حضور دارد دربارهی همکاریاش با مریم مقدم و بهتاش صناعیها گفت: با توجه به دوستی قدیمی که داشتیم، وقتی دوستم تصمیم میگیرد اولین فیلمش را بسازد، طبیعتا تا جاییکه بتوانم به او کمک میکنم. امیدوارم برای این فیلم مفید بوده باشم.
شمس لنگرودی که از نامهای آشنای حوزهی ادبیات است، با اشاره به حضورش در یک فیلم سینمایی بهعنوان بازیگر اظهار کرد: سالها قبل نیز فعالیتهایی در دنیای سینما داشتم. در سال های ۵۰ تا ۵۶ عضو کانون فیلم ایران بودم و در آن سالها در کلاس آقای مصطفی اسکویی دورهی بازیگری را گذراندم. در سال ۵۶ هم قرار بود تئاتری را روی صحنه ببریم.
وی ادامه داد: مشغلهی اصلیام همیشه شعر بوده و با اینکه به موسیقی و سینما هم علاقه زیادی دارم و کارهایی انجام میدهم، اما شعر همچنان برای من مهمتر است.
لنگرودی بابیان اینکه پیش از این فیلم در فیلم سینمایی "فلامینگوی شماره ۱۳" به کارگردانی حامد علی قلیان هم بازی کرده است، گفت: در فیلم "فلامینگوی شماره ۱۳" شانس آوردم که با گروهی اهل هنر و ادب کارکنم و علاقهی قدیمیام به سینما همچنان زنده بماند و سپس آقای کامبوزیا پرتوی بازی در "احتمال باران اسیدی" را پیشنهاد دادند که از این اتفاق خیلی خوشحالم.
وی افزود: دوست دارم آن چیزی را که در شعر به دنبالش هستم در سینما هم دنبال کنم. فکر میکنم با شرایط سخت زندگی، اگر بتوانیم با شعر یا فیلم باری را از دوش کسی برداریم، موفق بودهایم.
لنگرودی با اشاره به اینکه حضور در سینما انگیزهی دوبارهای به او داده، گفت: از فضای کاری خودم، یعنی نشستن در خانه و تنها شعر گفتن خسته شده بودم و خوشحالم که صناعیها موجب شد این فضا برایم تغییر کند و وارد سینما شوم. این فرصت به من روحیه و انرژی داد.
سمیرا برادری، تهیهکنندهی این اثر سینمایی هم عنوان کرد: زمانی که فیلمنامه را خواندم، بهشدت به آن علاقهمند شدم و این در حالی بود که پدرم در پذیرش سرمایهگذاری برای آن تردید داشت. بههرحال بهعلت ارتباطی که با فیلمنامه برقرار کرده بودم، توانستم موافقت پدرم را برای تولید این فیلم بگیرم و خوشبختانه نتیجهی خوب آنرا دیدیم.
ایرج رامینفر، طراح صحنه و لباس "احتمال باران اسیدی" نیز دربارهی حضورش در این فیلم گفت: زمانی که پیشنهاد کار با صناعیها داده شد، بهعلت عدم شناخت او در پذیرش پیشنهاد تردید داشتم، اما بعد از خواندن فیلمنامه و همچنین حضور کامبوزیا پرتوی کار را قبول کردم.
وی ادامه داد: طراحی صحنه فیلم حالتی مینیمالیستی دارد و طبیعی است که سعی کردم اشیای اضافی مزاحم کار بازیگر نشود. از همین جهت خالی بودن فضا را ترجیح دادم و سعی کردم تا طراحی صحنه در این کار پررنگ نشود.
محمدرضا جهانپناه، فیلمبردار این اثر سینمایی هم عنوان کرد: در حدود یکسال با آقای صناعیها دربارهی تولید این فیلم صحبت میکردیم. انتخاب لوکیشنها و رسیدن به چهارچوبهای درست موجب شد "احتمال باران اسیدی" بتواند تصاویر خوبی داشته باشد.
پویا رحیمیسام از بازیگران "احتمال باران اسیدی" هم گفت: این فیلم شانسهای بسیاری بهمن داد و یکی از افتخاراتم بازی در کنار بزرگانی چون شمس لنگرودی بود.
بازیگر "احتمال باران اسیدی" در پایان این نشست خاطرنشان کرد: "احتمال باران اسیدی" فیلمی بهشدت بیادعاست و خوشحالم که با کارگردانی باهوش و خوشفکر کارکردم که به نسل جوان اجازهی حضور در این عرصه را میدهد. امیدوارم شرایط برای جوانان شهرستانی مهیا شود و آنها هم دیده شوند.