بیژن زنگنه وزیر نفت گفت: وزارت نفت این آمادگی را دارد تا مصرف سوخت ال پی جی را در سبد سوخت خودروها وارد کند.
به گزارش خبرنگارتحریرنو، نهمین همایش بین المللی موتورهای درون سوز و نفت صبح امروز۲۷ بهمن ۱۳۹۴با حضور"بیژن زنگنه" وزیر نفت ، "مصطفی میرسلیم" دبیر همایش و رئیس هیأت مدیره مرکز تحقیقات موتور، "دكتر حميد رضا كاتوزيان" رييس پژوهشگاه صنعت نفت و کارشناسانی ازده کشورجهان و اصحاب رسانه در پژوهشگاه صنعت نفت برگزارشد.
دراین مراسم "بیژن زنگنه" وزیر نفت طی سخنانی اظهارداشت: زمانی که بحث خودرو و موتور مطرح می شود از منظر وزارت نفت موضوع سوخت اهمیت می یابد و با توجه به نرخ رشد مصرف سوخت در آینده و همچنین تأثیری که مصرف روی حمل و نقل و کل اقتصاد کشور میگذارد توجه به تولید موتور خودروها اهمیت بالایی دارد.
وزیر نفت تاکیدکرد: براساس پیش بینی آژانس بین المللی انرژی IEA مصرف انرژی در بخش حمل و نقل تا سال ٢٠٥٠، ٧٥ درصد افزایش می یابد و اگر از فرصت بهبود کارایی موتورهای درون سوز استفاده کنیم ٢٠ درصد از ٧٥ درصد اشاره شده قابل کنترل است.
وی خاطرنشان کرد: جایگزینی سوخت کم کربن از جمله مسائل مهمی است که هم اکنون در حمل و نقل مورد توجه قرار گرفته و براساس پیش بینی آژانس بین المللی انرژی تا سال ٢٠٥٠ میلادی استفاده از خودروها با سوخت بنزین از ٥٠ درصد به ١٠ درصد می رسد.
بیژن زنگنه تصریح کرد: با این حال تا آینده قابل تصور، سوختهای فسیلی نقش تعیین کننده ای در تأمین سوخت خودروها دارند حتی اگر خودرو برقی باشد، سوخت مورد استفاده از آنها نیز باز هم از طریق انرژی فسیلی تأمین می شود.
وی عنوان داشت: هزینه مصرف سوخت در حمل و نقل کشور حتی با قیمتهای کنونی نفت ١٥ میلیارد دلار است، حتی اگر قیمت نفت به ٦٠ دلار هم برسد این میزان به ٣٠ میلیارد دلار خواهد رسید که رقم قابل توجهی است.
زنگنه افزود: هم اکنون ایران بالاترین مصرف جهانی سوخت گاز در خوردوها را دارد وهم اکنون مصرف روزانه سی ان جی در خودروها ٢٠ میلیون مترمکعب است که حدود ٢٥ درصد مصرف سوخت خودروهای سواری را شامل میشود و این مسئله نیز جای گسترش دارد.
وی ابرازداشت: ایران یکی از گسترده ترین شبکههای گازی جهان را دارد، هم اکنون ٩٠ درصد کل جمعیت کشور تحت پوشش شبکه گاز است. ضمن این که هم اکنون ۳ هزار جایگاه سی ان جی در کشور وجود دارد که این جایگاهها زیر ٥٠ درصد ظرفیت خود کار می کنند.
زنگنه گفت: درخواست دارم افزون بر فعالیت بر بهبود فرآیند موتورهای با پایه بنزین در تولید و بهینه سازی موتورهای پایه گازسوز نیز کار کنند و قیمت گاز در ایران ارزانتر از قیمت گازوئیل و بنزین است بنابراین چنانچه خودروها از سوخت گاز در حمل و نقل استفاده کنند برای ما صرفه بیشتری دارد.
وی یادآورشد:باید حداقل یک سوم مصرف سوخت حمل و نقل را در خودروهای سواری به سمت سی ان جی هدایت کنیم، دراتوبوسهای درون شهری نیز سیاست استفاده از سوخت با پایه گازسوز موفق بوده به نحوی که قرار است در تهران نیز حدود ١٧ هزار اتوبوس پایه گازسوز نوسازی شوند که این مسئله برای ما اهمیت بالایی دارد.
وزیر نفت اضافه کرد: براین اساس موتورهای تولید شده برای این میزان اتوبوس نوسازی شده باید متناسب با سوخت پایه گاز باشد، افزود: همچنین وزارت نفت این آمادگی را دارد تا مصرف سوخت ال پی جی را در سبد سوخت خودروها وارد کند و با توجه به این که از ٢ سال آینده ال پی جی تولیدی پالایشگاهی داخلی مصرف کننده ندارد، زیرا با گازرسانی های صورت گرفته دیگر نیازی برای انتقال ال پی جی به نقاط دور افتاده برای مصرف نیست.
وی ادامه داد: اگر برای ال پی جی تولیدی برای پالایشگاهها مصارفی در بخشهای صنعتی، پتروشیمی و حمل و نقل پیدا نکنیم باید آنها را از طریق تانکرهای مخصوص حمل ال پی جی با طی مسافتی بیش از هزار کیلومتر به بنادر برای صادرات منتقل کنیم و استفاده از سوخت ال پی جی در خودروها کاملا اقتصادی است، براین اساس تقاضا داریم تا موتورهایی با پایه سوخت ال پی جی عرضه شوند که این موضوع نیز برای این نوع مصارف بازار تقاضا ایجاد می کند، از این رو باید بتوانیم موتورهایی با مصرف درست و بهینه ال پی جی تولید کنیم.
زنگنه با اشاره به این که با پیگیریهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران بیش از ٢ سال است که در تهران و تعدادی از شهرها گازوئیل با گوگرد کمتر از ٥٠ PPM، توزیع می شود، گفت: با وارد مدار شدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس این رقم به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.
وی از حمایت وزارت نفت از خودروهای سواری با سوخت دیزلی خبر داد و گفت: باید تفکر استفاده از خودروهای بنزینی را کنار گذاشت. ضمن این که وزارت نفت استفاده از خودروهای سواری با موتور دیزلی را مورد توجه قرار داده و از تولید آنها حمایت می کند و تقاضا داریم در مرحله نخست با تمرکز بر توجه به ساخت بهینه و قابل رقابت در کلاس جهانی موتورهای پایه گازسوز سواری، اتوبوس، خودروی ال پی جی و دیزلی برای خودروهای سواری داشته باشند.
وزیر نفت تاکید کرد: کارگروه دائمی با حضور صنعتگران و وزارت نفت برای بررسی استفاده از خودروهایی با سوخت پایه گازسوز، ال پی جی و دیزلی تشکیل شود و وزارت نفت از طرحهای منتخب در این زمینه حمایت خواهد کرد و امیدوارم این کارگروه دائمی تشکیل شود تا برکاتی برای مصرف سوخت، صنعت خودرو و محیط زیست حاصل شود.
نهمین همایش بینالمللی موتورهای درونسوز و نفت با همکاری انجمن موتور علمی ایران، پژوهشگاه صنعت نفت و مشارکت دانشگاه تربیت مدرس، شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو (ایپکو) و پژوهشکده فناوری قوای محرکه پیشرو از امروز۲۷ بهمن آغاز و تا ٢٩ بهمن ماه سال جاری در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار می شود.