آبنبات چوبی، گیشه را هدف گرفته است
فیلم آبنبات چوبی فرحبخش، بهدلیل بازی رضا عطاران و داستان اجتماعی و همذاتپندارانهی آن، اگرچه بهدعوت دوستان و آشنایان نخستین تماشاگران خود، مورد استقبال مردم قرار خواهد گرفت، اما بهشدت از تدوین گیجکننده و پریشانگویی رنج میبرد.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۲
فیلم آبنبات چوبی فرحبخش، بهدلیل بازی رضا عطاران و داستان اجتماعی و همذاتپندارانهی آن، اگرچه بهدعوت دوستان و آشنایان نخستین تماشاگران خود، مورد استقبال مردم قرار خواهد گرفت، اما بهشدت از تدوین گیجکننده و پریشانگویی رنج میبرد.
یکی از نقاط قوت فیلم موسیقی پرحجم آریا عظیمی نژاد است که به صورت ارکسترال و رنگ آمیزی تاثیر گذار چلوها،توانسته است در خدمت داستان و حتی ریتم تدوین آن قرار بگیرد.به گونه ای که در صحنه هایی که برادر دختر فراری در سطح شهر تهران،سوار بر ماشین،جستجویی ناموفقی را شروع کرده است،همگام با ریوایند فیلم،تو گویی،سینک می شود با تک تک فرم ها!
با رجوع به تاريخچه نه چندان مدون سينماي ايران متوجه مي شويم فيلمي با همين نام ،در سال ۱۳۵۱،به كارگرداني امان منطقي،ساخته شده است. در آن فيلم،آب نبات چوبي( ۱۳۵۱) چنين داستاني وجود دارد كه ؛چند زن معروفه شب هنگام از دست پليس مي گريزند. شيرين، موقع فرار، با رهبر، نامزد سابقش، مواجه مي شود. مرتضي، پدر شيرين و عموي رهبر، بر اثر قتل غيرعمد در سانحه ي رانندگي به زندان افتاده است. شيرين به واسطه ي دوستش شهره با مرد هوسراني به نام جمشيد آشنا مي شود كه قصد اغفال او را دارد. فريبرز، مديرعامل يك شركت خصوصي، شيرين را به عنوان منشي در شركتش استخدام مي كند. فريبرز به شيرين پيشنهاد ازدواج مي دهد و پس از اغفال او مي گريزد. حميد، برادر شيرين، به اعتياد كشيده مي شود و شيرين با پادرمياني شهره سقط جنين مي كند و به منجلاب فساد مي افتد. رهبر كه پس از سال ها نامزد سابقش را بازيافته است با او قرار ازدواج مي گذارد. اما در فيلم یلم سینمایی «آب نبات چوبی» چهارمین ساخته محمدحسین فرحبخش در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. شخصیت اصلی فیلم دختر جوانی است و داستان فیلم براساس اتفاقاتی که برای این دختر در اجتماع بیرونی رخ میدهد شکل میگیرد. سایر شخصیتهای فیلم که اغلبشان جوان هستند متعلق به طبقه متوسط جامعه هستند.
تعریف کردن داستان فیلم،با علم بر اینکه،غافلگیری تماشاگر یکی از اهرم ها و شاید هدف اصلی کارگردان است،اخلاقی به نظر نمی رسد.شاید یکی از دلایل آشفتگی تدوین فیلم،کتمان دلیل حضور چهره ای چون رضا عطاران در فیلم باشد،اما باید درباره بازی بسیار سست سحر قریشی در برابر بازی قابل تحمل و البته تامل هنگامه حمید زاده،منتقدان تحلیلگر بازی هنرپیشگان سخن بگویند.ولی یکی از سختی های هنگامه حمید زاده بازی در برابر سحر قریشی است که یکی از دلایل افت فیلم محسوب می شود.
موسیقی فیلم می تواند،یکی از نامزدهای جشنواره سی و چهارم محسوب شود