معاون وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد:
بی‌سوادی ۱۰۰هزار نفر از والدین و تدوین نظام جامع رفاه معلمان مدارس استثنایی
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشوربا بیان این‌که ۲۲‌هزار نفر در سازمان آموزش و پرورش استثنایی فعالیت می‌کنند، گفت: اکثر این پرسنل را بانوان تشکیل می‌دهند که البته در دوره‌ی متوسطه‌ی پسران به‌جز در بخش آسیب‌دیده‌ی روانی، آقایان حضور دارند.
تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۴۹
 
بی‌سوادی ۱۰۰هزار نفر از والدین و تدوین نظام جامع رفاه معلمان مدارس استثنایی
 
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشوربا بیان این‌که ۲۲‌هزار نفر در سازمان آموزش و پرورش استثنایی فعالیت می‌کنند، گفت: اکثر این پرسنل را بانوان تشکیل می‌دهند که البته در دوره‌ی متوسطه‌ی پسران به‌جز در بخش آسیب‌دیده‌ی روانی، آقایان حضور دارند.

به گزارش خبرنگار تحریرنو، نشست خبری "سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور" امروز به‌مناسبت "روز جهانی معلولان" با حضور مجید قدمی (معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور) و اصحاب رسانه درکتاب‌خانه‌ی سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزارشد.

دراین نشست خبری "مجید قدمی" رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشوراظهارداشت: سیاست اول "زمان" است که به معنای شناخت سریعتر معلولیت‌هاست تا بتوانیم خدمات توانبخشی بهتری ارائه دهیم و بخشی از معلولیت‌ها را جبران کنیم و ایجاد فرصت مساوی برای دانش‌آموزان سیاست دیگر ما است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشورتصریح کرد: شعار امسال برای روز جهانی معلولان، "دسترسی و توانمندسازی برای همه افراد با هر توانایی است"، ضمن این‌که سیاست دیگر ما فراهم کردن ابزارهای تشخیصی برای اختلالات یادگیری است و تلاش می‌کنیم که خدمات سازمان آموزش و پرورش استثنایی تنها برای یک یا دو گروه خاص نباشد، ۷ گروه آسیب دیده شامل آسیب‌دیده بینایی، آسیب‌دیده شنوایی، مشکلات جسمی حرکتی، اختلالات عاطفی رفتاری، اختلالات یادگیری، دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی و چند معلولیتی است.

وی خاطرنشان کرد: گروه اختلالات یادگیری در مدارس عادی هستند و علی‌رغم داشتن هوش عادی، در یک یا دو درس دارای مشکل هستند که نیاز به تغییر روش‌های آموزش و محتوا برای این دانش‌آموزان است و در سال جاری ۱۲۷‌هزارو۹۵۰ دانش‌آموز با نیازهای ویژه داریم که ۵۴‌هزار دانش‌آموز در سیستم تلفیقی و فراگیر و ۷۳‌هزار دانش‌آموز در مدارس خاص تحصیل می‌کنند.

قدمی عنوان داشت: طرح سنجش در تابستان امسال با ویژگی الکترونیکی بودن، اجرا شد و یک‌‎میلیون‌و۲۰۰هزار دانش‌آموز بدو ورود به دبستان در ۸۶۱ پایگاه، سنجش شدند که ۴۹درصد دانش‌آموز دختر و ۵۱درصد دانش‌آموز پسر بودند و ۹۱درصد دانش‌آموزان کلاس اولی راست‌دست و ۹درصد چپ‌دست هستند که میانگین جهانی در این خصوص شامل ۹۶درصد راست‌دست و ۴درصد چپ‌دست است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که ۸.۶درصد والدین دانش‌آموزان کلاس اولی بی‌سواد هستند، افزود: حدود ۱۰۰هزار نفر از والدین دانش‌آموزان کلاس اولی در سال تحصیلی جاری بی‌سواد هستند که اسامی آن‌ها را به نهضت سوادآموزی ارائه داده‌ایم و واکسیناسیون ۸۶درصد آن‌ها کامل بود اما ۱۴درصد دارای واکسیناسیون ناقص بودند که خانواده‌های این دانش‌آموزان به مراکز تخصصی هدایت شدند.

وی با بیان این‌که ۴درصد دانش‌آموزان اول دبستانی دارای چاقی بیش از اندازه هستند، افزود: ۱۳.۶درصد این دانش‌آموزان، اضافه وزن داشته و ۷درصد نیز بیش از اندازه لاغر بودند.ضمن اینکه ۶۰درصد دانش‌آموزان کلاس اولی دچار پوسیدگی دندان است که نشان می‌دهد باید به بهداشت دهان و دندان آن‌ها توجه شود و در مجموع تشخیص داده شد که ۶۷۳۹ دانش‌آموز به مراکز ویژه برای آموزش‌های خاص ارجاع شدند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در خصوص دانش‌آموزان دیرآموز گفت: گروه دانش‌آموزان دیرآموز ۱۵ نمره هوشی از دانش‌آموزان عادی پایین‌تر هستند و ۱۵ نمره هوشی از دانش‌آموزان استثنایی بالاتر هستند و ۲۹‌هزار‌و‌۸۰۶ دانش‌آموز دیرآموز هستند که مقرر شد در مدارس عادی درس بخوانند اما شرایط آن‌ها را رصد می‌کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش از اجرای طرح سنجش برای پیش‌دبستانی‌ها خبر داد و اظهار داشت: طرح اجرای سنجش برای پیش‌دبستانی به‌طور آزمایشی در سال گذشته اجرا شد و امسال نیز از امروز در تمام مراکز استان‌ها، این طرح را اجرا می‌کنیم.

وی با بیان این‌که در تلاش هستیم طرح سنجش را به مرور یک‌سال جلوتر برگزار کنیم، افزود: امسال پیش‌بینی می‌کنیم ۷۰ تا ۸۰ پایگاه سنجش برای پیش‌دبستانی‌ها در مراکز استان‌ها دایر شود و حدود ۸۰۰ فرهنگی آموزش و پرورش استثنایی در آستانه بازنشستگی هستند، در آموزش و پرورش استثنایی با کمبود نیرو مواجه خواهیم شد به همین دلیل با هماهنگی وزیر آموزش و پرورش، نامه‌ای ارسال کردیم تا بتوانیم مجوز ویژه برای ۸۰۰ ردیف استخدامی دریافت کنیم و در صورتی که این درخواست مورد موافقت قرار گیرد طی آزمونی، افراد مورد نیاز بر اساس رشته‌های مورد درخواست سازمان آموزش و پرورش استثنایی جذب این سازمان خواهند شد.

قدمی با بیان اینکه در آزمون اخیر وزارت آموزش و پرورش، ۱۲۵ نفر جذب این سازمان می‌شوند، افزود: کمبود معلم در مدارس استثنایی در شرایطی است که حد نصاب تعداد دانش‌آموز تک معلولیتی در هر کلاس درس ۶ نفر و چند معلولیتی ۳ نفر است اما در حال حاضر از این میزان بیشتر هستیم.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به تغییر نام این سازمان اشاره کرد و گفت: به دنبال این هستیم که نام سازمان آموزش و پرورش استثنایی را تغییر دهیم که این موضوع در شورای آموزش و پرورش استثنایی به تصویب رسید اما باید از طریق مجلس نیز به تصویب برسد تا نام این سازمان به‌عنوان "سازمان آموزش و پرورش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه" تغییر کند و وقتی از کلمه «استثناء» استفاده می‌شود به این معنی است که پذیرفته‌ایم این دانش‌آموز با دیگر دانش‌آموزان متفاوت است و باید او را جدا کنیم.

قدمی به سرانه دانش‌آموزان استثنایی اشاره کرد و گفت: با شروع سال تحصیلی به ازای هر دانش‌آموز ۲۵‌هزار تومان به مدارس واریز کردیم و به‌دنبال این هستیم که تعاونی‌های دانش‌آموزی که قبلا راه‌اندازی شده بود را فعال کنیم و از شیفت دوم مدارس برای این کار استفاده خواهیم کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص طرح آتیه اظهار داشت: این طرح در یک دوره‌ای در سازمان آموزش و پرورش استثنایی اجرا شد اما اجرای آن متوقف شده است و به جای آن طرح خدمات حمایتی دانش‌آموزان را پیش‌بینی کرده‌ایم و بر اساس این طرح به دنبال این هستیم که خدمات توانبخشی و پرداخت هزینه‌های جراحی و دارویی دانش‌آموزان استثنایی را داشته باشیم که دستورالعمل آن را به استان‌ها ارسال کردیم.

قدمی به تامین هزینه کاشت حلزون برای دانش‌آموزان آسیب‌دیده شنوایی خبر داد و افزود: ۹۷ دانش‌آموز کلاس اولی در سال تحصیلی جاری نیاز به کاشت حلزون دارند که اسامی آنها را داریم و این عمل برای آنها انجام خواهد شد.

وی در خصوص پرداخت هزینه داروهای مستمر دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و هزینه جراحی این دانش‌آموزان گفت: پرداخت هزینه داروهای مستمر این دانش‌آموزان به طور کامل انجام می‌شود ضمن اینکه خدمات توانبخشی مانند واکر یا ویلچر با اولویت دانش‌آموزان مناطق محروم با اعتباری بالغ بر ۳میلیارد تومان در دستور کار قرار دارد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور توضیح داد: اطلاعات و فرم‌ها در اختیار استان‌ها قرار دارد و کمیته‌ای نیز در سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این خصوص تشکیل شده است و در همین جا به خانواده‌های دارای فرزند با نیازهای ویژه، اعلام می‌کنیم که به مدارس مراجعه کنند و در چارچوب دستورالعمل می‌توانند هزینه داروی مستمر و جراحی‌های خاص و خدمات توانبخشی را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه ۲۲هزار نفر در سازمان آموزش و پرورش استثنایی فعالیت می‌کنند، افزود: اکثر این پرسنل را بانوان تشکیل می‌دهند که البته در دوره متوسطه پسران به جز در بخش آسیب دیده روانی، آقایان حضور دارند و در خصوص مزایایی که برای فرهنگیان آموزش و پرورش استثنایی در نظر گرفته شده هم باید گفت که ضریب ۲/۱ برای این گروه از فرهنگیان در نظر گرفته شده است به عبارت دیگر معلمان مدارس استثنایی با ۲۵ سال خدمت، ۳۰ساله بازنشسته می‌شوند که دلیل این امر شرایط سخت و فرسودگی آن‌ها در کار است ضمن این‌که مزایایی نیز مانند ۱۲۰هزار تومان سختی کار برای این گروه از فرهنگیان پیش‌بینی شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش از تدوین نظام جامع رفاه معلمان مدارس استثنایی خبر داد و گفت: این طرح در مرحله تدوین و تصویب است که امیدواریم بتوانیم در جهت رفاه معلمان مدارس استثنایی گام‌های موثری را برداریم.

وی در خصوص عدم محاسبه سنوات خدمت معلمان استثنایی طی سال‌های ۸۶ تا ۹۱ اظهار داشت: این مشکل برطرف شده است و سنوات خدمت معلمان مدارس استثنایی طی این سال‌ها ۱.۲ محاسبه شده است و سوابق خدمتی معلمان مدارس استثنایی بالاست، عمده نیروی انسانی آموزش و پرورش استثنایی بیش از ۱۵ تا ۲۰ سال سابقه کار دارند و جای یک ارگان در کشور برای رسیدگی به وضعیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه خالی است،‌ باید ارگانی باشد که برای کودک استثنایی از همان ابتدا تا زمان بازنشستگی‌اش برنامه‌ریزی کند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از پرداخت هزینه سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در مناطق محروم خبر داد و گفت: ۷۰ تا ۸۰ درصد هزینه سرویس ایاب و ذهاب در مناطق نیمه‌برخوردار نیز پرداخت شده است؛ هزینه سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی بیش از ۳۴ میلیارد تومان در سال است.

وی با بیان این‌که ۱۹۰۰ دانش‌آموزان دارای مشکلات جسمی و حرکتی داریم، افزود: در این مدارس نیاز به همیار معلم داریم چرا که حرکت دادن این دانش‌آموزان بسیار سخت است اما در برخی مدارس خود معلم یا مدیر مدرسه این زحمت را می‌کشند.

قدمی با اشاره به ۳۸۰۰ دانش‌آموز با نیازهای ویژه که یتیم هستند، گفت: برای این دانش‌آموزان نیز برنامه ویژه داریم و با یکی دو انجمن همکاری‌هایی را در پیش گرفته‌ایم تا هزینه پوشاک و درمان آنها را تأمین کنیم و ۲ هزار دانش‌آموز در فعالیت‌های تابستانی در سال جاری شرکت کردند، تفاهم‌نامه‌ای با کمیته پارالمپیک داشتیم تا دانش‌آموزان مستعد برای شرکت در مسابقات داخلی و خارجی شناسایی شوند.

وی با بیان این‌که ۱۰ تا ۱۵درصد دانش‌آموزان با نوعی از اختلالات یادگیری مواجه هستند، اضافه کرد: حدود ۴۰۰ مرکز دولتی و ۶۰ مرکز غیردولتی برای دانش‌آموزان دارای اختلالات یادگیری راه‌اندازی شده است البته نیاز داریم در هر منطقه یک مرکز اختلالات یادگیری داشته باشیم و از افراد دارای تحصیلات بیش از فوق‌لیسانس استفاده می‌کنیم.
کد مطلب: 3562