برنامهی ایران برای توسعهی حملونقل منطقهای
معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل وزیر راه و شهرسازی اقدامهای ایران را برای ایجاد دسترسی بین کریدورهای شمال و جنوب منطقه اعلام کرد.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۱۲
معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل وزیر راه و شهرسازی اقدامهای ایران را برای ایجاد دسترسی بین کریدورهای شمال و جنوب منطقه اعلام کرد.
تحریرنو: امیر امینی در آغاز چهارمین نشست دفتر منطقهی جنوب غرب سازمان ملل (اسکاپ) برای تقویت ارتباطات حملونقل، گفت: ایران برای توسعهی حملونقل و ترانزیت در منطقه گامهای اساسی برداشته است تا با تعامل مناسب با کشورهای همسایه و منطقه از این موقعیت مناسب برای دسترسی به آبهای آزاد در جنوب، دریای خزر و شمال اروپا استفاده کند.
ایران در مسیر مهمترین کریدورهای بینالمللی شمال جنوب و شرق غرب جهان قرار دارد.
وی افزود: ایران برای ساخت ۴۰هزار کیلومتر خطآهن بهمنظور افزایش ارتباطات حملونقل بین کشورهای منطقه برنامه دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ایران در این مسیر ایمنترین و مطمئنترین کشور منطقه است و باید برای نقش مهم ایران در مسیر باستانی جادهی ابریشم، کریدور جنوبی تراسیکا و شرق آسیا به اروپا اهمیت زیادی قائل شویم.
بهگفتهی او، در صورت تکمیل و اتصال راهآهن چین به قرقیزستان، تاجیکستان و افغانستان، مسیر ریلی ایران میتواند برای عبور کالاهای ترانزیتی کشورهای منطقه، توجیه اقتصادی زیادی داشته باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: در ۱۰ سال گذشته خدمات حملونقل در ایران سهمی بالغ بر هفتدرصد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است و جادهها بیش از ۸۵ درصد ارزش اقتصادی حملونقل بار و مسافر در کشور را بین شکلهای چهارگانهی حملونقل دارد.
امینی گفت ۹۱درصد ترانزیت در ایران جاده ای و ۹درصد، ریلی است. همچنین ۷۹درصد ترانزیت عبوری از ایران از بندرها وارد قلمرو جمهوری اسلامی ایران میشود.
بهگفتهی او، سازمان ملل در گزارش تازهی خود اعلام کرد هزینههای حملونقل کشورهای محصور در خشکی نزدیک به ۱۶درصد و سایر کشورها نزدیک به ۱۱درصد از ارزش کل صادرات آنها را تشکیل میدهد.
نشستهای پیشین اسکاپ در کرهجنوبی (۲۰۰۷)، اندونزی (۲۰۱۰) و تهران (۲۰۱۲) برگزار شد و بر پایهی برنامهی دفتر زیر منطقهای اسکاپ در دهلینو، چهارمین نشست نیز امروز (یکشنبه) در تهران آغاز شد و فردا بهکار خود پایان میدهد.