معمولا لیستهایی که با عنوان پرفروشترین فیلمها هر ساله منتشر میشوند بر اساس آماری تنظیم میشوند که رقم نهایی فروش هر فیلم را در سینماها نشان میدهد.
به گزارش تحریرنو ؛ معمولا لیستهایی که با عنوان پرفروشترین فیلمها هر ساله منتشر میشوند بر اساس آماری تنظیم میشوند که رقم نهایی فروش هر فیلم را در سینماها نشان میدهد، چه بسا فیلمی که سالها پیش تولید و اکران شده است تعداد بلیتهای بیشتری فروخته باشد اما فیلمی که در زمان حاضر اکران شده است به دلیل نرخ تورم و افزایش قیمت بلیت سینما رقم فروش بیشتری را به نام خود ثبت کند.
مثلا فیلم کمدی «مطرب» که امسال رکورد فیلم «هزارپا» را شکسته و عنوان پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران را ازآن خود کرده است تعداد بلیت های کمتری فروخته اما به دلیل افزایش قیمت بلیت در سال جدید موفق شد رقم فروش بالاتری را ثبت کند.
به این ترتیب تعداد بلیتهای فروخته شده برای هر فیلم معیار اصلی برای سنجش استقبال عمومی از یک فیلم محسوب میشود چون پرمخاطبترین فیلم، با توجه به قیمت بلیت در زمان خودش، پرفروشترین فیلم محسوب میشود:
البته مشکل اینجاست که سیستمهای دیجیتال فروش بلیت در زمان حاضر میتواند آمار تقریبا دقیقی از فروش هر فیلم دست دهد اما در مورد فیلمهایی که سالها و دههها پیش ساخته و اکران شدهاند آمار دقیقی از تعداد بلیتهای فروش رفته و رقم نهایی فروش در دست نیست و آمارهای موجود فعلی از تقسیم رقم کل فروش بر متوسط قیمت بلیت سینماها به دست آمده است.
این گزارش به معرفی برخی از پرمخاطبترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران در قبل و بعد از انقلاب میپردازد:
«قیصر»: پرمخاطبترین فیلم دهه ۴۰مسعود کیمیایی در اواخر دهه ۴۰، با فیلم «قیصر» رکورد فروش را در ایران جابهجا کرده بود. قیصر که تحولی در قصهگویی سینمای عامپسند ایران بود، حدود ۵۰۰ هزار نفر را به سالن سینما کشاند تا مقام پرفروشترین فیلم دهه چهل را کسب کند و «سیامک یاسمی» را با فیلمهای پرفروشش «دالاهو» و «گنج قارون» پشتسر بگذارد.
«در امتداد شب»: پرمخاطبترین فیلم قبل از انقلابپرفروشترین فیلم قبل از انقلاب ایران، از نظر فروش ریالی «در امتداد شب» بود که سال ۵۶ اکران شد. این فیلم با آنکه فرصت اکران دوم خود را به دست نیاورد، ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان فروخت. البته «در امتداد شب» پرمخاطبترین فیلم قبل از انقلاب هم هست و برای اولینبار مرز یک میلیون مخاطب را در سینمای ایران شکسته است. حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تماشاگر برای دیدن این فیلم که بلیتش حدود ۴ تومان بوده، به سینما رفتهاند.
«عقابها»: فاتح گیشههای دهه ۶۰پیش از سیامک یاسمی، «ساموئل خاچیکیان» میداندار فروش بود. او با ساخت فیلمهای جنایی خود توانسته بود فروش سینما را در دهه ۳۰ از آن خود کند. گرچه خاچیکیان تاب رقابت با کیمیایی و صیاد را برای فتح گیشه سینما در دو دهه ۴۰ و ۵۰ نداشت، اما توانست با اکران «عقابها» در سال ۶۴، رکورد تازهای به نام خود ثبت کند. عقابها با فروش ۱۵ میلیون تومانی خود، توانست حدود ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار بلیت ۸ تومانی بفروشد و دهه شصت را به نام خودش سند بزند.
رکورد فروش فیلم عقابها تا یک دهه بعدش شکسته نشد. تا زمانی که «کلاه قرمزی و پسرخاله» اکران شد و با بلیت ۵۰ تومنیاش، ۳ میلیون و نیم مخاطب را روی صندلی سینما نشاند. اتفاقی که تا امروز بیرقیب مانده و این فیلم را پربینندهترین فیلم تاریخ سینمای ایران کرده است.
«کلاه قرمزی و پسرخاله»: پرمخاطبترین فیلم تاریخ ایرانرکورد فروش فیلم عقابها تا یک دهه بعدش شکسته نشد. تا زمانی که «کلاه قرمزی و پسرخاله» اکران شد و با بلیت ۵۰ تومنیاش، ۳ میلیون و نیم مخاطب را روی صندلی سینما نشاند. اتفاقی که تا امروز بیرقیب مانده و این فیلم را پربینندهترین فیلم تاریخ سینمای ایران کرده است.
فیلم «کلاه قرمزی و پسرخاله» همه عناصر یک فیلم پرفروش را در خود جمع کرده بود. هم ستارههای دوستداشتنی و موفق داشت و هم کودکان را جذب میکرد که طبعا باید همراه خانواده به سینما بیایند. داستان فیلم هم تجمیع همه کلیشههای جواب داده شده در سینمای ایران بود؛ قصهای طنز از سختکوشی و اشتیاق یک نفر برای رسیدن به خواستهاش همراه با عناصری از داستانهای جنایی و عاشقانه.
«هزارپا» و دیگرانفیلم «هزارپا» با فروش ۲۵ میلیارد تومانیاش تا به اینجا توانسته در رده فیلمهایی چون «اخراجیها»، «شهر موشهای۲» و «نهنگ عنبر۲» حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را به سینما بیاورد. یعنی هنوز نتوانسته حتی رکورد فیلم «عقابها» را در دهه ۶۰ بشکند، چه برسد به فیلم «کلاه قرمزی و پسرخاله» که با فاصلهای بسیار زیاد یعنی دو برابر «عقابها» بر صدر نشسته است.
هنوز مانده تا «کلاهقرمزی و پسرخاله» رقیبی در سینمای ایران پیدا کند. روبهروز مخاطبان سینمارو در ایران کمتر شده و رویای سر صف ایستادن برای ورود به سینما، به یک خاطره دور تبدیل میشود.