کارگردانان حاضر در نشست خبری ۴ فیلم کوتاه جشنواره با ابراز تاسف از شرایط اکران فیلم هایشان برای اهالی رسانه، دریافت جایزه جشنواره کن را برای این فیلم ها نشان کیفیت آنها دانستند.
به گزارش تحریرنو ؛ نشست رسانه ای فیلم های کوتاه حیوان به کارگردانی بهرام و بهمن ارک، وقت نهار به کارگردانی علیرضا قاسمی، مارلون به کارگردانی درناز حاجیها و فاش به کارگردانی احسان مختاری با حضور عوامل آنان برگزار شد.
ارک با بیان اینکه همیشه با برادرش فیلم سازی می کند فیلم حیوان را محصول مدرسه سینمای ملی دانست و در مورد ایده این فیلم گفت: عوامل این فیلم ۱۵ نفر بودند. خوش شانسی که آوردیم این بود که در جشنواره فیلم کن پذیرفته شد و توانست جایزه دوم سینه-فونداسیون را از آن خود کند.
این کارگردان با اشاره به اینکه فیلم کوتاه در دنیا به عنوان یک مدیوم خوب شناخته میشود سبک های مختلف سینما را به سبکهای ادبی در شعر فارسی تشبه کرد که باید همگی وجود داشته باشند. ارک دلیل دریافت جایزه کن را نگاه مثبت داوران نسبت به روند ژانریک فیلمش دانست و گفت: نمادها و نشانه ها برایشان جذاب بود اینکه یک آدم چگونه به حیوان تبدیل می شود.
وی در تایید یکی از اهالی رسانه که نبودن عکاسان و خبرنگاران را در این نشست زیر سوال برده بود گفت: متاسفانه به فیلم کوتاه آنچنان که باید پرداخته نمیشود و گویی ما را فیلمساز نمیدانند.
مختاری در مورد فیلمش با اشاره به اینکه فیلم تجربه شخصی خودش بوده است گفت: فیلم سازی تجربه زیستی هر آدمی است و دیده شدن فیلم منوط به مسائلی دیگر است. اتفاقاتی که در جشنواره افتاد و اکران مردمی میتوانست به ارتباط بین مخاطب و فیلم کوتاه کمک کند. فیلم کوتاه میتواند مثل فیلم بلند مخاطب پسند باشد اگر نگاه به آن تغییر کند.
این کارگردان با اشاره به اینکه دوست نداشته در فیلم سمت داستان پردازی برود، نشان دادن روابط را اولویت اصلی خود دانست. وی دلیل انتخاب فرم فیلم خود را خصوصیت محور بودن فیلم کوتاه عنوان کرد.
مختاری درباره اجحاف به فیلم کوتاه افزود: با اکران مردمی در جشنواره فیلم فجر میتوانست فاصله بین مخاطب با فیلم کوتاه را پر کند. فیلم کوتاه باید جدی گرفته شود و میتواند برای مخاطب معمولی هم باشد و تاکنون این فرصت پیش نیامده است.
این کارگردانن درباره تعدد عوامل فیلم گفت: فیلمبرداری و نورپردازی این فیلم بسیار سخت بود. ما نزدیک شش ماه با فیلمبردار صحبت کردیم و دو روز برای نورپردازی زمان گذاشتیم. منطق نوری این فیلم منطق داستانی بود و چندین ماه درگیر این قضیه بودیم که حتی از پنجره ها نور را تقویت کنیم.
او در پاسخ به این سئوال که آیا این فیلم را از یکی از داستانهای غلامحسین ساعدی برداشتهاید، گفت: خیر همان طور که گفتم این فیلم تجربه زیستی خودم بود.
مختاری با اشاره به این مطلب که علاقه ای نداشتم در این فیلم به داستان و قصه گویی بپردازم، افزود: در این فیلم بیشتر موقعیتی که ساخته می شد و روابط این دو برادر برایم اهمیت داشت. در کل میزانسنهای فیلم این دو برادر در تقابل هم هستند و کنار یکدیگر نیستند. در این فیلم بیشتر از اینکه به دیالوگگویی و قصه گفتن بپردازم، قصدم این بود بر اساس موقعیت فیلم را پیش ببرم. من درفیلم میخواستم قضاوت یک طرفه را حذف کنم.
حاجی ها کارگردان دیگر فیلمهای کوتاه بود. وی با اشاره به اینکه ایده این فیلم از تست گرفتن از بچه ها و فشار والدین برای انجام کاری که دوست دارند شکل گرفت گفت: من وقت اینکه به دنبال مجوز بروم را نداشتم و از مدرسه سینمایی لندن هم که با دوستانمان فیلم سازی میکنیم هزینه ای دریافت نکردم. در حقیقت این فیلم را با بودجه ۸۰ پوندی ساختم.
وی در مورد حضورش در فیلم کوتاه تهران نگاه مخاطبان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: من برای ساخت این اثر از استوری بورد استفاده کردم. وی در مورد دیده نشدن کاراکترهای فیلم به غیر از نقش پسربچه گفت: من فکر میکنم فیلمهایی که در خارج از کشور ساخته میشود ممیزی چندانی در مورد حجاب ندارد و اصلا به خاطر اینکه میخواستم این فیلم را در جشنواره ایران شرکت دهم دلیل نشان ندادن کاراکترهای دیگر نبود.
پوریا موسوی تهیه کننده سینمایی وقت نهار هم با اشاره به اینکه فیلم از ابتدای تابستان ۹۵ وارد بازنویسی های آن شده است گفت: ما پیش تولید سنگینی برای کار داشتیم و چهار بار دکوپاژ کامل و سپس استوری بورد شد. ما در بیمارستان بودیم و هیچ گونه پلان خارج از برنامه را نمیشد گرفت. این فیلم چهار روز فیلم برداریش طول کشید.
رویا بختیاری بازیگر این فیلم با اشاره به اینکه ۱۹ سال کار تئاتر کرده است گفت: من قبل از اینکه در رشته تئاتر وارد شوم همیشه فیلم کوتاه از علاقه مندی هایم بوده است. نقشم را نیز سعی کردم همان چیزی را که کارگردان میخواست اجرا بکنم.