نشست گزارش فعالیت ۱۷ ماههی هیئتمدیرهی جدید خانهی تئاتر روز شنبه ۱۸ مهرماه در سالن کنفرانس مجموعهی تئاترشهر برگزار شد و طی آن جزییاتی از طرح جامع توسعهی تئاتر ایران ارائه شد.
تحریرنو: این نشست با حضور علیرضا نادری، سخنگوی هیئتمدیرهی خانهی تئاتر و مدیر کارگروه بهسازی خانهی تئاتر، علیاصغر دشتی، عضو علیالبدل هیئتمدیره خانهی تئاتر، حمید پورآذری و امیر اسمی عضو هیئتمدیرهی خانهی تئاتر، محمد امیریاراحمدی رئیس هیئتمدیرهی انجمن نمایشنامهنویسان خانهی تئاتر و تعدادی از اعضای صنوف مختلف خانهی تئاتر حضور داشتند.
در ابتدای این نشست امیریاراحمدی با بیان اینکه باید فکر کنیم در چه شرایط تاریخی بهسر میبریم و تئاتر در این شرایط چه وظایفی دارد، یادآور شد: ما کشوری در حال توسعه هستیم و کشور در حال توسعه نیاز به این دارد که تمام رفتارهای توسعهی آن نقد شود و یکی از بهترین ابزار نقد، تئاتر است. متاسفانه تئاتر ایران از کار نقد برکنار مانده است. نمیتوان گفت توسعهی یک کشور عادلانه است اما تئاترش عقبمانده است.
وی ادامه داد: در گذشته خانهی تئاتر در دورانی شکل گرفت که مطالبات جامعهی تئاتر نسبت به نیازهای توسعهی کشور شکل نگرفته بود، بههمین دلیل سیستم معنادار و تعریف شدهای نداشت. از این رو بود که حرکاتی که انجام داد به سرانجام نرسیدند و این ناکارآمدی، جای سؤال شد. بعد از تغییرات مدیریتی در کشور، مجددا این پرسش برای ما ایجاد شد که چه باید بکنیم. اعضای صنوف و هیئتمدیرههای آنها به این نتیجه رسیدند که ترکیب هیئتمدیرهی خانهی تئاتر باید کارآمدتر باشد. سقف کارآمدی هیئتمدیرهی قبلی خانهی تئاتر از قرارداد تیپ و بخشی از کار بیمه، بالاتر نرفت.
رئیس انجمن نمایشنامهنویسان خانهی تئاتر تاکید کرد: هیئتمدیرهی جدید، روندی بهسوی آینده را پیشبینی کرد تا جریانی که در تئاتر ایران شکل میگیرد، جریانی عادلانه باشد.
سپس علیاصغر دشتی با اشاره به حمایت ۷ انجمن خانهی تئاتر از هستهای ۵ نفرهی متشکل از علیرضا نادری، حمید پورآذری، علیاصغر دشتی، حسین کیانی و امیر اسمی در انتخابات سال ۹۳ هیئتمدیرهی خانهی تئاتر، توضیح داد: هدف این گروه با نگاه به آینده وارد خانهی تئاتر شد. با پرهیز از روزمرهگی وارد انتخابات شدیم و ۴ نفر وارد هیئتمدیرهی خانهی تئاتر شدند. ما بهمحض ورود به خانهی تئاتر کار مطالعاتی خود را که چه باید کرد، شروع کردیم. البته باید قبل از ورود به هیئتمدیرهی خانهی تئاتر این کار مطالعاتی را انجام میدادیم اما تعجیل برای شکلگیری این هسته، اجازهی این کار را نداد.
وی افزود: ما به ۲ حوزهی اصلاح درون ساختار خانهی تئاتر و همچنین پردازشی برای بیرون و جامعهی تئاتر توجه داشتیم. در خانهی تئاتر سیستمهای سنتی سازمانی پاسخگو نیست و از این رو مصوبهی تشکیل کارگروه بهسازی خانهی تئاتر را از هیئتمدیرهی خانهی تئاتر گرفتیم. این کار خردجمعی را جایگزین تصمیمات فردی کرده است. در حوزهی بیرونی هم به حوزهی سختافزاری و طرح ملی توسعه و گسترش فضاهای تئاتر تدوین شد.
در ادامهی این نشست، علیرضا نادری نیز با بیان اینکه با نگاه به آینده و حفظ حقوق اعضای خانهی تئاتر وارد این نهاد تئاتری شده است، اظهار کرد: ما برای پیشرفت و حرکت بهسوی آینده نیازمند برنامه و سازماندهی هستیم. ما با استفاده از برنامهای علمی و مشاوره با کارشناسان صاحبنظر و با استفاده از جدول سوآت که برای شناسایی نقاط ضعف و قوت سازمانها در جهان مورد استفاده قرار میگیرد، از تمامی اعضای خانهی تئاتر نظرسنجی کردیم. نتیجهی این نظرسنجی علمی این بود که معدل خانهی تئاتر طبق جدول سوآت، زیر سطح استاندارد بود، یعنی اینکه خانهی تئاتر دارای ضعف اساسی است.
سخنگوی هیئتمدیرهی خانهی تئاتر با اشاره به ارائهی طرح و برنامهای علمی برای پیشرفت و بهبود وضعیت خانهی تئاتر و نگاه این نهاد تئاتری به آینده، تاکید کرد: ما طرحی را برای قدرتمندتر شدن خانهی تئاتر ارائه دادیم ولی هرگاه که توضیحی در خصوص این طرح ارائه دادیم با خندههایی از سر استهزا مواجه شدیم. متاسفانه درگیری خانهی تئاتر با مسائل روزمره است و در حال حاضر به این نتیجه رسیده که باید در سراسر کشور شعبههایی را راهاندازی کند که البته من به آقای ایرج راد گفتم باید از این کار بترسد زیرا خانهی تئاتر سازمان بازرسی ندارد.
وی ادامه داد: یکی از دورترین رویاهای خانهی تئاتر گسترش شعبه است که متاسفانه امروز به جدیترین رویا، تبدیل شده است.
نادری در بخش دیگری از سخنان خود به تدوین طرح جامع توسعه تئاتر ایران و ارائهی آن به دفتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیسجمهور دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: متاسفانه تا به امروز ارسال این طرح به دفتر معاون اول رئیس جمهور هیچ نتیجهای نداشته است.
این کارگردان و نمایشنامهنویس شناختهشدهی تئاتر ایران، روشهای مورد استفادهی خانهی تئاتر برای حمایت از اعضای خود را روشهای کمیته امدادی دانست و متذکر شد: تئاتر ایران گرفتار رکود است و اگر برای اعضای محترم بیکار خانهی تئاتر، شغل فراهم شود دیگر گدایی بیمه را نخواهند کرد.
در بخش دیگری از این نشست امیر اسمی به ارائهی توضیحاتی در خصوص طرح توسعهی تئاتر ایران و همچنین طرح برنامهریزی داخلی خانهی تئاتر ارائه داد که جزییات ارائه شده از طرحهای مدنظر بهلحاظ علمی و استاندارد بودن، مورد توجه اصحاب رسانه و حاضران در نشست قرار گرفت.
در ادامهی نشست رسانهای گزارش عملکرد ۱۷ ماههی هیئتمدیرهی جدید خانهی تئاتر، در خصوص حمایت انجمنهای نمایشنامهنویسان، کارگردانان، طراحان صحنه و لباس، طراحان پوستر، طراحان گریم و ماسک، منتقدان و نویسندگان تئاتر، عکاسان و تئاتر خیابانی از کلیت برنامهریزی و طرح ارائهشده از سوی هیئتمدیرهی جدید خانهی تئاتر و همچنین برخی نکات دیگر نظیر مجوز خانهی تئاتر که بهنام مؤسسهی فرهنگی و هنری و بهنام ایرج راد بهعنوان مدیر مؤسس آن است و همچنین برخی نکات در خصوص چرایی اجرایی نشدن برنامه و طرح ارائه شده از سوی هیئتمدیرهی جدید خانهی تئاتر در این نهاد تئاتری، صبحت شد.