تنها دو ماهونیم تا برگزاری سیویکمین جشنوارهی موسیقی فجر زمان باقی مانده اما بهطرز عجیبی هیچکس پاسخگوی عملکرد خود نیست و کلیت برنامههای جشنوارهی موسیقی فجر هنوز اعلام نشده است.
به گزارش تحریرنو، پس از انتخاب حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل دفتر موسیقی) بهعنوان مدیر جشنواره، تنها چند مصاحبه از او با برخی رسانههای خاص منتشر شد و اعلام کرد که قرار است تغییراتی در ساختار جشنوارهی موسیقی فجر ایجاد شود. او تاکنون تنها پاسخگوی سوالات خاصِ چند رسانهی خاص بوده و مشخص است که قصد ندارد درباره اقدامات خود پاسخگو باشد.
او که در خانهی موسیقی نیز با منتقدان بسیاری مواجه شده حال بهنظر میرسد شرایط نامطلوبی را در جشنوارهی موسیقی فجر طی میکند. اما سوال اینجاست که چرا نوربخش نه در خانهی موسیقی و نه در جشنوارهی موسیقی فجر، بهطور شفاف پاسخگو نیست.
نابسامانیهای جشنواره تا آنجا رسیده که ارکستر سمفونیک تهران با وجود اینکه تمام برنامههای خود برای جشنواره را از ماهها پیش اعلام کرده و قصد آوردن سولیست بینالمللی به ایران را دارد، اعلام میکند هیچیک از مسئولان جشنواره با آنها تماس نگرفتهاند.
در یکی از اجراهای ارکستر سمفونیک در جشنوارهی بینالمللی موسیقی فجر قرار است با رهبری علی رهبری و با نوازندگی ویولن "دالیبور کاروای"، آثاری از بروخ برلیوز و رنجبران اجرا شود.
اجرای دیگری که با رهبری علی رهبری روی صحنه میرود، کنسرتی با اجرای آثاری از مشایخی و موتزارت است که لیلی دانشپور در آن نوازندگی پیانو را برعهده دارد. در نهایت نیز با حضور رهبر بینالمللی، ایمیل تاباکوف و نوازندگی پیانو آرش کاویانی آثاری از استوار، پرکوفیف و چایکوفسکی اجرا میشود.
اما این مسئله تنها معطوف به ارکستر سمفونیک نیست و بسیاری از گروههایی که قصد حضور در جشنواره را دارند بلاتکلیف هستند و هنوز جشنوارهی موسیقی فجر جلسهای برای جمعبندی و مشخص کردن شرایط گروهها نگذاشته است.
حسن ریاحی نیز هرچند بهعنوان دبیر جشنواره شناخته میشود اما همواره از پاسخگویی امتناع کرده و با اظهار بیاطلاعی از شرایط، مسئولیت را بر گردن حمیدرضا نوربخش انداخته است. ریاحی از چندماه پیش گفته بود که بهزودی نشستی با حضور خبرنگاران برای شفافسازی وضعیت سیویکمین جشنوارهی موسیقی فجر برگزار میشود اما تاکنون این امر محقق نشده است.
هرچند عدم پاسخگویی مسئولان برگزاری جشنوارهی موسیقی فجر ادامه دارد است اما سوالاتی را در ادامه مطرح میکنیم و امید است که مسئولان جشنواره پاسخگوی آن باشند:
۱- با توجه به اینکه جشنوارهی موسیقی فجر عنوان بینالمللی را همراه دارد، در فاصلهای نزدیک به دو ماهونیم تا آغاز جشنواره، اقدامات مسئولان برای حضور گروههای بینالمللی چه بوده؟ آیا گروههای سرشناس جهانی در چنین مدت کوتاهی میتوانند برنامههای خود را با جشنواره همآهنگ کنند؟
۲- در این فاصلهی کوتاه تا جشنواره، چرا هنوز وضعیت حضور ارکسترها و گروهها مشخص نیست؟ چرا جلسهای با گروههای حاضر در جشنواره برای جمعبندی و اعلام نهایی برنامهها برگزار نمیشود؟
۳- ۱۶ اسفندماه سال ۹۳ آخرین خبر درباره سیویکمین جشنوارهی موسیقی فجر روی سایت آن اطلاعرسانی شد، چرا تاکنون که نزدیک به ۹ ماه از انتشار آن خبر میگذرد، هیچگونه توضیحی دربارهی اقدامات مسئولان جشنواره داده نشده است؟ آقای ریاحی بارها بهعنوان دبیر جشنواره وعدهی برگزاری نشست خبری برای شفافسازی وضعیت جشنوارهی موسیقی فجر را داده، چه کسی مانع برگزاری این نشست خبری شده است؟
۴- علت حذف دفتر موسیقی از جشنوارهی موسیقی فجر و جایگزینی حمیدرضا نوربخش بهعنوان مدیر جشنواره چیست؟
۵- حمیدرضا نوربخش دربارهی حذف بخش رقابتی جشنوارهی موسیقی فجر میگوید: با توجه به بخشهای رقابتی موجود در جشنوارهی موسیقی جوان که در این سهسال تبدیل به یک جشنوارهی قدرتمند شده، این جشنواره میتواند ظرفیت بسیار خوبی برای ورود بخش رقابتی جشنوارهی موسیقی فجر باشد.
اما جشنوارهی موسیقی جوان محدودیت سنی دارد، آیا هنرمندانی که سنشان در آن محدوده نیست دیگر نباید در هیچ جشنوارهای رقابت کنند؟ از سوی دیگر مطرح میشود که جشنوارهی موسیقی فجر جای حضور حرفهایهاست، آیا در سیویکمین جشنوارهی موسیقی فجر با مدیریت حمیدرضا نوربخش، تمام گروهها و هنرمندانی که حضور مییابند حرفهای هستند؟ نوربخش همچنین مطرح میکند که اکثر گروههای حاضر در بخش رقابتی جشنوارهی نوپا هستند. آیا یک گروه نوپا نمیتواند حرفهای باشد؟
۶- حمیدرضا نوربخش میگوید که خانهی موسیقی نیز در بخش پشتیبانی نرمافزاری جشنواره از جمله مباحث کیفی و یا هیئتداوران و انتخاب حضور دارد. مشخصا واژهی پشتیبانی نرمافزاری یعنی چه؟ با توجه به اساتید حاضر در خانهی موسیقی و اقدامات پیشین آنها، آیا دوباره این اساتید قرار است بهعنوان هیئت انتخاب بخشی از موسیقی که صرفا مورد پذیرش آنهاست را مورد توجه قرار دهند؟ آیا سیویکمین جشنوارهی موسیقی فجر میزبان هنرمندان حرفهای تمام نسلها و سبکها میشود؟
۷- و سوال آخر، حمیدرضا نوربخش معتقد است که ریلگذاری جشنواره باید مقداری تغییر کند بنابراین در این دوره بیشترین تمرکز مسئولان برگزاری جشنواره، مصروف به این امر شد، زیرا دوست دارند ساختار این رویداد را به استانداردها و معیارهای جشنوارههای معتبر دنیا نزدیک کنند. آیا جشنوارهای که در فاصلهی دو ماهونیم تا برگزاریاش، هیچ چیزش مشخص نیست میتواند به معیارهای جهانی نزدیک شود؟ آیا جشنوارهای که در فاصله کمتر از ۶ماه تا برگزاری مدیرش انتخاب و میشود و سمتها در آن تغییر میکند میتواند به معیارهای معتبر دنیا نزدیک شود؟ با تمام اینها اقدامات جشنواره برای تغییر ریلگذاری جشنواره چیست؟