بیمهری جشنوارهی برلین به فیلم "محمد (ص)" مجیدی
با وجود چراغ سبز جشنوارهی برلین برای حضور فیلم "محمد (ص)"، فشارهای پیدا و پنهان برای بایکوت این محصول سینمای ایران منجر به بایکوت کامل این فیلم در جشنوارهی بینالمللی برلین شد.
تاریخ انتشار : شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۶
با وجود چراغ سبز جشنوارهی برلین برای حضور فیلم "محمد (ص)" که با ترکیبی از گروهی از بهترینهای سینمای جهان ساخته شدهبود، آثار فشارهای پیدا و پنهان برای بایکوت کامل باکیفیتترین محصول سینمای ایران منجر به بایکوت کامل این فیلم در جشنوارهی بینالمللی برلین شد و با مشخصشدن ترکیب کامل فیلمهای حاضر در برلیناله ۲۰۱۵، اثری از تازهترین اثر مجید مجیدی نیست.
تحریرنو: جشنوارهی بینالمللی برلین در شرایطی از پنجم فوریه با ریاست هیئت داوران دارین آرونوفسکی، کارگردان آمریکایی افتتاح میشود و تا پانزدهم فوریه برقرار خواهد بود که رویکرد سیاسی مورد پیشبینی برای این رویداد آثارش نمایان شد و پس از فشارهای برخی کشورهای عربی و همچنین گروهی خاص در اروپا، فیلم "محمد (ص)" اثر ارزشمند مجید مجیدی در لیست نهایی فیلمهای حاضر در این رویداد پذیرفته نشد.
این فشارها در مقطعی با گفتارهای علمای الازهر علنی شد و "عباس شومان" که معاون شيخ الازهر است در گفتوگو با روزنامهیی رسما عنوان کرد: تلاش ايران برای اکران فيلمی که در آن پيامبر اکرم (ص) به تصوير کشيده شود، مخالف اصول اسلامی و عقيدهی اهل سنت است. الازهر با هر فيلم سينمايی که در آن انبيا و صحابه به تصوير کشيده شود، مخالف است. حال ايران باشد يا کشور اسلامی يا غيراسلامی ديگر، الازهر بايد جلوی ورود چنين فيلمی به مصر را بگيرد و در کمين باشد تا بتواند از اصول عقايد اسلامی حمايت کند.
پس از آن نیز یک رسانهی فارسیزبان هلندی که متعلق به جریان ضدایرانی فعال در هلند است، به صراحت نوشت: "بعید بهنظر میرسد، جشنوارهی فیلم برلین این آمادگی را داشته باشد که به قیمت پشتیبانی از سینمای اجتماعی و مستقل ایران، صحنهی جهانی برلیناله را در اختیار دولت اعتدال قرار دهد که مخالفان مذهبیاش را رسوا کند. پیش از این "آواز گنجشکها"ی مجیدی در برلین به نمایش درآمده بود.
ارزیابیها و قضاوتهای شتابزده دربارهی پروژهی "محمد" در شرایطی به اوج رسید که نمایندگانی از جشنوارهی برلین در تهران به تماشای این اثر مهم سینمای ایران نشسته بودند و چراغ سبز برای پذیرش این فیلم در جشنوارهی بینالمللی برلین را داده بودند و در همین راستا نیز مجید مجیدی، تازهترین ساختهاش را برای نمایش روی پردهی سینماهای برلین آماده کرد اما جشنوارهی برلین میان سینما و سیاست، سیاست را انتخاب میکند و بایکوت فیلم مجیدی از آلمان آغاز شد.
فیلم سیمیلیون دلاری "محمد (ص)" که بدون تردید یکی از باکیفیتترین محصول سالهای اخیر سینمای ایران و یکی از باکیفیتترین محصولات تاریخ سینمای کشورمان محسوب میشود، ترکیبی از بهترینهای سینمای جهان را در مراحل تولید در اختیار داشته و اثری کاملا بینالمللی است اما فشارها به انضمام موج اسلامهراسی به راه افتاده، "دیتر کاسلیک" مدیر برلیناله را بهسمتوسویی برد که در نهایت این فیلم را بهطور کامل از جشنواره بیرون بگذارد.
ویتوریو استورارو که برای فیلمهای "اینک آخرالزمان" (۱۹۷۹)، "آخرین امپراتور" (۱۹۸۷) و "قرمزها" (۱۹۸۱) سه جایزهی اسکار گرفته در مقام مدیر فیلمبرداری "محمد (ص)" فعالیت داشته است. اسکات ای. اندرسون برندهی اسکار برای طراحی جلوهی ویژهی "باب" در ۱۹۹۶ که طراحی جلوهی ویژهی فیلمهای "ماجراهای تنتن"، "ترمیناتور ۲"، "دروازه نهم"، "کینگ کنگ"، "استخوانهای دوستداشتنی" را در کارنامه دارد، طراحی جلوههای ویژهی این فیلم از جمله حملهی سپاه ابرهه را برعهده داشته است.
میلژن کرکا کلژاکویچ، برندهی جایزه "سزار" و "آکادمی فیلم اروپا" و همچنین نامزد دریافت جایزهی "اِمی" (اسکار تلویزینی) بهعنوان طراح تولید، صحنه و دکور این فیلم را طراحی کرده وطراحی گریم "محمد (ص)" هم به "جیانتو دِروسی" ایتالیایی سپرده شده که گریم فیلمهایی مانند "آخرین لشکر ـ The Last Legion" (طراح گریم)، "مردی با ماسک آهنی" (گریمور اصلی)، "روزی روزگاری در غرب" (گریمور) و "۱۹۰۰" (اثر ۱۹۷۶ - گریمور) را برعهده داشته است.
الله رخا رحمان هندی که او را با نام اِی. آر. رحمان میشناسند، آهنگسازی فیلم را انجام داده که تاکنون برندهی جوایز بسیاری از جمله پانزده جایزهی "فیلمفیر"، چهار جایزهی ملی فیلم هند، دو جایزهی "گِرَمی"، یک جایزهی "بفتا"، یک جایزهی "گلدن گلوب" و دو جایزهی "اسکار" شده و مجلهی تایم در سال ۲۰۰۹ او را در لیست "تایم ۱۰۰" بهعنوان یکی از صد فرد تاثیرگذار در جهان جای دادهاست.
مایکل اُکانر انگلیسی و برندهی اسکار نیز بهعنوان طراح لباس "محمد (ص)" فعالیت داشته که سابقهی دریافت جایزههای اسکار و بفتا برای "دوشِس" و نامزدی جایزههای اسکار و بفتا برای "جِین اِیر" را دارد و طراحی لباس "قاضی دِرِد"، "آخرین پادشاه اسکاتلند" و "عقاب" در کارنامهاش دیده میشود.
جیان فرانکو فوماگالی ایتالیایی نیز طراحی آکسسوار فیلم را برعهده داشته است. او طراحی صحنهی نسخهی سوم سهگانهی مشهور "پدرخوانده" را در کارنامه دارد.
"لوکا لاچین" ایتالیایی هم که دستیار اول کارگردانان تعدادی از پروژههای اسم و رسمدار سینمای جهان از جمله "۰۰۷: کازینو رویال"، "۰۰۷: ذرهای آرامش"، "دار و دستهی نیویورکی"، "تعادل" و... بوده، در "محمد (ص)" برنامهریز و دستیار مجید مجیدی بود اما ظاهرا این ترکیب حرفهای و اثری که حاصل تلاش آنها بود، نباید دیده شود و بههمین دلیل مدیر جشنوارهی برلین به سادگی در اقدام عجیب، اقدام به حذف این فیلم کرد و ماهیت جشنوارهی برلین را برای مخاطب عام نمایان نمود.