متولد ۶۵، بالاتر از انتظار
فیلم بلند سینمایی نخست مجید توکلی،با نام "متولد ۶۵"، یکی از فیلمهایی است که برای بسیاری از تماشاگران آن، دور از انتظار بهحساب میآمد.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۴۶
فیلم بلند سینمایی نخست مجید توکلی،با نام "متولد ۶۵"، یکی از فیلمهایی است که برای بسیاری از تماشاگران آن، دور از انتظار بهحساب میآمد.
اگرچه موقعیت و چیدمان سکانس اصلی آن،که دو زوج،با در گیر شدن با هم،همسران خود را بیشتر می شناسند،تداعی کننده خدای کشتار یاسمینا رضاست،فیلم با رویکرد جامعه شناسانه،هم توانسته است تعلقات بومی و اختلاف طبقاتی را داشته باشد و هم با تدوین و دکوپاژی هوشمندانه،توانسته است خود را در مرز ورود به جشنواره های اومونیستی ببیند و هم داعیه طرح مساله اجتماعی و انسانی،پیرنگ فلسفی داشته باشد!
شک،موتور محرکه ایمان است و این شک،در این فیلم،توانسته است در تقابل زوجی جوان حریص،با زوج کهنسالی،اتفاقا با حرص بیشتر،خود را بیشتر و بیشتر نشان بدهد.
زوج جوانی در سالروز آشنایی دوساله خود،تصمیم می گیرند که برای سرخوشی،خود را جای بچه های ثروتمند،جا بزنند.این کلاهبرداری عاطفی آنها از مردم که با پیش رفتن داستان متوجه می شویم زیاد هم عاطفی نیست،به آنجا گره می خورد که زن و شوهر کهنسالی در خانه ای قیمتی بالاشهری،به صورتی سهوی به مردجوان شک می کند.شک او این است که جوان،فرزند دوستی قدیمی است که سر او را کلاه گذاشته است و منزلی را از چنگش درآورده است.
درگیری های لفظی زن و شوهر جوان با زن و شوهر کهنسال،به کشف حقایقی از زندگی آنها می انجامد والبته، این درگیری به کشف دروغ جوان به نامزد جوانش می انجامد.
احسان امانی، مریم سعادت، پدرام شریفی، هنگامه حمیدزاده از جمله بازیگران فیلم "متولد ۶۵" هستند و در این میان،هنگامه حمیدزاده با کاراکتر خاطره، در مییابد که نامزد جوانش؛ پدرام شریفی (افشار)، سنش را پنجسال بزرگتر گفته است.
اختلافات در هردو خانواده دو نفره بالا می گیرد اما نگاه امیدوارانه سناریست به نسل جوان،که شاید دلیل انتخاب نام فیلم هم باشد،باعث می شود که افشار جوان جملهای جالب بگوید. جملهای که تقابل عشق و دروغ را یادآور میشود. یعنی اینکه انسان دروغگو هرچهقدر هم، دروغگو باشد، در عشق، دروغگو نیست.
افشار با این جمله، "اون روزی که به تو دروغ گفتم،نمی دونستم که عاشقت می شم"، دل خاطره را دوباره بهدست میآورد و هردو مصممتر در عشق، منزل فرد متمول را ترک میکنند.
سینمای مجید توکلی، امیدوارانه است. هم نگاهش و هم آیندهاش.