نقد و بررسی "پدر آن دیگری" در دانشگاه تهران برگزار شد:
یداله صمدی: سعی کردم در ساخت فیلم به کتاب وفادار باشم
نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی "پدر آن دیگری" در دانشکدهی مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۶
نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی "پدر آن دیگری" دوشنبه دوم آذرماه ۹۴ در دانشکدهی مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.
به گزارش تحریرنو، این جلسه با نمایش فیلم برای دانشجویان و با حضور یداله صمدی (کارگردان)، پرینوش صنیعی (نویسندهی رمان)، سلمان فرخنده (بازیگر) و محمدرضا مقدسیان (منتقد سینما) در سالن الغدیر این دانشکده برگزار شد.
در ابتدای نقد و بررسی این فیلم مقدسیان با اشاره بهضرورت حضور ادبیات در سینما گفت: اکثر دوستان حتما پیگیر آثار سینمای ایران هستند و میدانند که سینما اینروزها در کنار فیلمهای زیادی که تولید میشود، از مشکلات بسیار جدی هم رنج میبرد. بخشی از این مشکلات این است که مخاطب فیلمها را خودی حس نمیکند .مسئلهی دیگر دور شدن سینما از ادبیات است. چیزی تحت عنوان فیلمنامه وجود ندارد و باعث میشود مخاطب با آثاری سطحی روبهرو شود.
فیلم یداله صمدی بهسراغ اقتباس از یک اثر ادبی رفته است که این خود موضوع مهمی است و ادبیات میتواند پناهگاه خوبی برای سینما باشد .این فیلم از دل یک دغدغه بر خواسته است، دغدغهای که فیلمساز با درک و حس واقعی بهسراغ آن رفته است و پس از سالها تلاش موفق شده تا آنرا به یک اثر سینمایی تبدیل کند که اینروزها در سالنهای سینما نمایش داده میشود.
در ادامه پرینوش صنیعی، نویسندهی رمان "پدر آن دیگری" با اشاره به موضوع کتاب افزود: کتاب در واقع یک مبحث روانشناسی تربیتی را مطرح میکند. در روانشناسی موضوعی داریم تحت عنوان لالی اختیاری که مربوط به بچههایی میشود که بهدلایلی قهر میکنند و حرف نمیزنند.
با توجه به اینکه رشتهی تحصیلی من روانشناسی بوده در گذشته با چند مورد مواجه شده بودم، بچههایی که حرف نمیزنند اما توانایی صحبت کردن دارند و معمولا در جامعهای که پدرسالاری وجود داشته این قهرها در برخی جوانان نیز دیده شده است و اکثرا روی این قهر با پدران بوده است. اساسا معضلات باید گفته شود که من نیز آنرا در قالب یک رمان نوشتم. کتاب در نوع خودش اطلاعرسانی کرده ولی سینما بیان گویاتری دارد.
این نویسنده در ادامه به چهگونگی همکاری با این اثر سینمایی اشاره کرده و گفت: سالهای ابتدایی چاپ کتاب آقای صمدی تصمیم به ساخت این داستان گرفتند اما مشکلات باعث تاخیر در ساخت این اثر شد. طبیعی است که یک کتاب ۴۰۰ صفحهای با تمام جزئیاتش نمیتواند در غالب یک فیلم سینمایی گنجانده شود وخیلی از بخشهای داستان دچار حذف وتغییراتی شد. اما زمانیکه موافقت خودم را برای ساخت این فیلم اعلام کردم، فکر نمیکردم با این کیفیت ساخته شود و امیدوارم با فیلمی که ساخته شده پیامی که هدف ما بود هرچه بیشتر بهمردم منتقل شود.
یداله صمدی، کارگردان پدر آن دیگری نیز در ادامهی نشست گفت: این کتاب با توجه به دانش نویسنده خودبهخود روانشناسی شده بود و من سعی کردم در ساخت فیلم به کتاب وفادار باشم. اما سرمایهگذار معتقد بود که یک روانشناس به گروه اضافه شود که دکتر حاتمی به گروه اضافه شد و ایشان هم متن کتاب و فیلمنامهرو تایید کردند.
پرینوش صنیعی در بخشی دیگر از صحبتهای خود اظهار داشت: بسیاری از موضوعات روانشناختی نشات گرفته از کودکی هر فرد است. بچهها مهمترین چیزی هستند که ما داریم و باید بهشون بپردازیم. من با چند بچه که این مشکل داشتند روبهرو شدم یه تحقیقی هم دیده بودم.
سلمان فرخنده از بازیگران این فیلم نیز در پایان مراسم گفت: یکی از پیامهای اصلی این فیلم آموزش درککردن بچهها است و اساسا درککردن درس بزرگ این فیلم است و بهما میآموزد که با شناخت و همراهی همدیگر میتوانیم بههم نزدیکتر شویم و مشکلات را بهتر برطرف کنیم.
در پایان این مراسم دانشجویان سوالات خود را با کارگردان و سایر میهمانان مطرح کردند.